32 738 läst ·
19 svar
33k läst
19 svar
Kostnad gästtoalett
Den i särklass största enskilda kostnaden för en gästtoa är förmodligen rörmokaren tillsammas med vvs:n(exl toa, handfat och blandare). Den kostnaden landar nog på över 25% av hela toan. Faktum är ytskikten är bara liten del av kostnaden. Plastmatta eller klinkers på golvet gör ju bara några hundralappar i skillnad om man lägger ner några timmar på att hitta billigt klinkers, men skillnaden i slutresultatet är enorm.jkarlberg skrev:
Appropå flera projekt samtidigt... Jag tror inte det behöver vara fel, bara man håller det på en hanterbar nivå. Jag har just nu ca 5 proj i gång. Men alla är i olika faser, inne och ute. Så är det vackert väder så kan jag jobba med ett proj ute, regnar det är jag nere i källaren, fönster renovering som vi kommer leja bort osv...
Vore såklart kul att göra detta själv. Är latent händig så jag tror jag klarar av att kakla mm med tiden. När det kommer till VVS-arbete, kan de vara intresserade av att komma förbi och bara göra "småsaker"? Ex, koppla in nåt rör här och där och sen kör jag vidare ett tag tills nästa grej?
Det borde gå. Upplägget som våra hantverkare kör med är att de drar alla rör och förbereder så långt det bara går och sedan så kommer rörisen på slutet och kopplar in allt. Men de har ifs jobbat i hop många år så de är rätt samspelta. Om du och/eller jag skulle köra samma upplägg finns risken att man skulle missa någon detalj eller göra fel så får rörisen göra om allt och det slutar med att det blir dyrare än om man låtit han göra allt rörjobb.
Eftersom du verkar behålla planlösningen och inte ens ska byta golvbrunn så är rörmokeriet busenkelt ärligt talat. Jag hade gjort det själv då du lätt kan köpa materialet på rinkabyrör/sigro mfl ställen som säljer kvalitetsprylar till andra priser än en rörmokare hade debiterat. Då kan du dessutom renovera i din egen takt och gör allt själv utom elen, om det ens behövs någon hjälp med elen
Det var en drive på vägghängd toalett på byggahemma för ett tag sedan, de är annars rätt dyra (eller ja, inte toaletten men väggfixturen). Om jag inte är fel ute så krävs det idag tätskikt på golvet även på toaletter utan dusch idag.
Klicka här för att svara