7 059 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Dax att renovera badrummet å mååånga frågor blir de..
Den var inte så dum Gizer, kostar runt 10 000 dock
Hur många mm är ok att en vägg lutar som är 240 cm hög innan man får problem i hörn mm vid kakling?
Det är ungefär 1 cm, finns det nåt smidigt sätt att rikta upp reglarna på?
Kan inte ta bort dom, är ett alternativ att sätta nya kloss an dom gamla?
Kan inte ta bort dom, är ett alternativ att sätta nya kloss an dom gamla?
En cm på 240cm är inget att snacka om. Om du bara planerar kakelsättningen lite grann så du får relativt stora passbitar i hörnen så är det inget man kommer se med blotta ögat.
Vad jag menar är alltså att om passbitarna är 2cm (fult oavsett lutning) längst ner och 3cm högst upp så kommer det nog synas och bli fult. Är passbitarna däremot 15 cm (t.ex.) längst ner och 16 cm högst upp så garanterar jag att det inte går att se med blotta ögat!
Vad jag menar är alltså att om passbitarna är 2cm (fult oavsett lutning) längst ner och 3cm högst upp så kommer det nog synas och bli fult. Är passbitarna däremot 15 cm (t.ex.) längst ner och 16 cm högst upp så garanterar jag att det inte går att se med blotta ögat!
Okej. Tack! Nu blir de nog nya reglar jämte för dom var lite bananformade å de gillar jag ej!
Fick en offret idag på vad de skulle kosta att sätta tätskickt, kakla och klinka och gjuta/flytspackla golvet.
Han ville ha ganska exakt 40 000 för detta och då är badrummet på 4 kv och han har räknat på kakel som kostar strax över 300 kr/kv.
Det jag ska göra själv med golvet är lägga frigolit och dra golvvärmeSlangen.
Låter detta som ett rimligt pris?
Sen har vi inte bestämt oss för att köra med kakel och klinker, de kanske bara blir plastmatta.
Vad tycker ni det är för och nackdelar med plastmatta resp kakel och klinker?
Han ville ha ganska exakt 40 000 för detta och då är badrummet på 4 kv och han har räknat på kakel som kostar strax över 300 kr/kv.
Det jag ska göra själv med golvet är lägga frigolit och dra golvvärmeSlangen.
Låter detta som ett rimligt pris?
Sen har vi inte bestämt oss för att köra med kakel och klinker, de kanske bara blir plastmatta.
Vad tycker ni det är för och nackdelar med plastmatta resp kakel och klinker?
Tja det var inte gratis precis, men det är rätt kostsamt idag att få tag i bra hantverkare. Är det före eller efter ROT?
Den enda egentliga fördelen med klinkers är att en del upplever detta som mer exklusivt eller snyggare.
I övrigt är plastmatta billigare, snabbare att sätta upp, säkrare fuktmässigt då ev skador eller sprickor direkt syns, det ställer mycket mindre krav på underlaget och är lättstädat.
Ändå har jag keramik i tvättstuga och ena badrummet men jag är rätt korkad också
Den enda egentliga fördelen med klinkers är att en del upplever detta som mer exklusivt eller snyggare.
I övrigt är plastmatta billigare, snabbare att sätta upp, säkrare fuktmässigt då ev skador eller sprickor direkt syns, det ställer mycket mindre krav på underlaget och är lättstädat.
Ändå har jag keramik i tvättstuga och ena badrummet men jag är rätt korkad också
Nää inget är ju billigt när man ska renovera.
Det är när roten är dragen, tycker det är mycket pengar för lite material.
De blir ca 20 kv klinker å kakel = 6000 plus fog och Fix, plastmatta och flytspackel.
Hur mycket kan materialet kosta sammanlagt?
Å hur lång tid kan de ta?
Hur mycket billigare blir de med bara plastmatta tro, är de lönt?
De kommer ju sitta några år förhoppningsvis så man vill ju vara nöjd länge
Det är när roten är dragen, tycker det är mycket pengar för lite material.
De blir ca 20 kv klinker å kakel = 6000 plus fog och Fix, plastmatta och flytspackel.
Hur mycket kan materialet kosta sammanlagt?
Å hur lång tid kan de ta?
Hur mycket billigare blir de med bara plastmatta tro, är de lönt?
De kommer ju sitta några år förhoppningsvis så man vill ju vara nöjd länge
Klicka här för att svara