3 399 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Hjälp med badrum - dåligt golvfall och klämringen ej i botten!
Nej men den dagen något oförutsett händer så ger du försäkringsbolaget en perfekt utväg att jämka enligt aktsamhetskravet i försäkringsvillkoret alternativt neka skada helt om man bedömer att skada har påverkats av felaktigt utförande (uppstått eller förvärrats).ankan_84 skrev:Det jag menar är:Hur stor risk är det att det blir fukt i badrummet. Det är ju fyra år gammalt, hade det varit problem så hade det troligtvis varit fukt redan nu. Det finns inga garantier att det INTE blir fukt senare, men jag hade inte hakat upp mig på den jävla ringen. Fallet i sig orsakar inte fuktskador, om fuktspärren är riktigt utförd.
Sen felaktigt fall ger normalt inget problem om allt annat är korrekt men det finns en sak som de flesta lekmän eller ens branschfolk vet om. Det finns ett känt problem som numera är åtgärdat men badrum byggt 2007-2010 är extra känsliga för felaktigt fall även med korrekt tätskikt beroende på vilka material och leverantör som använts
Så ni menar att det inte kan bli bättre om de försöker åtgärda felet? Jag förstår att fallet blir svårt och då får vi hålla koll på det men kan man inte montera klämringen rätt? OM vi skulle begära prisavdrag (tror inte säljarna kommer gå med på det) vad hade varit skäligt?
Är besiktningsmannen en kunnig entreprenadjurist och kan ge er råd på hur situationen påverkar er rent juridiskt?Hemmabäst_2012 skrev:
Besiktningsmannen är en byggtekniker och ger åtgärdsförslag MEN han är en lekman gällande juridiken kring fastighetsöverlåtelse. Den enda åtgärd som ger er ett badrum som ni inte bör räkna som utan våtrumsskyddet i hemförsäkringen är om hela badrummet rivs och görs om av entreprenören.
Däremot håller jag med om att det skadetekniskt inte är alltför riskfyllt men ni ska vara medvetna om att det kan bli problem med framtida försäkringsersättning
Jo jag antar att det finns ett rör.
Ska ni bara använda det som badkar och inte duschar där är det ju inga problem i normalfallet. Att bara duscha av sig är inte heller något större problem. Det är mer om badkaret skulle ersättas av dusch som det kan bli ett praktiskt problem
Det är mer teoretiskt om en skada uppstår som ni sitter i sämre sits
Det är mer teoretiskt om en skada uppstår som ni sitter i sämre sits
Skulle ni begära prisavdrag? jag har svårt att tro att säljarna skulle gå med på det och vi vill verkligen ha huset, men vill inte heller behöva oroa sig eller tänka på det när man duschar. Problemet är ju större när vattnet kommer utanför. Det är ett badkar, men vi kommer ju "duscha" i badkaret om ni förstår vad jag menar...
Klicka här för att svara