16 369 läst ·
13 svar
16k läst
13 svar
byta våtrumsmatta
Jag hade en besiktning av ett hus jag tänker köpa och badrummet fick ett litet nedslag. Han sa att mattan höll på att släppa pga. att limmet va gammalt och rekommenderade att man skulle byta mattan. HJan hörde ljudskillnad när han knackade i golvet. På väggarna sitter kakel, han sa att man kan skära mattan precis under kaklet och sen svetsa den nya mattan där.
Är det en bra metod ?
är det någon som vet ungefärligt pris på detta om det är ca 4 kvm som ska sättas dit.
Antar att golvbrunnen måste bytas oxå då den är från 90talet.
Är det en bra metod ?
är det någon som vet ungefärligt pris på detta om det är ca 4 kvm som ska sättas dit.
Antar att golvbrunnen måste bytas oxå då den är från 90talet.
ja ok är det säkert...
var på en slutbes. där det blev nerslag på golvmattan, föreslog då att göra en sådan skarv för att slippa riva de kaklade väggarna men KA sa nej för att det inte var godkänt...
Nu har jag inte forskat vidare i det så det är möjligt att han hade fel, vet inte om GVK har några riktlinjer ang h.skarv
var på en slutbes. där det blev nerslag på golvmattan, föreslog då att göra en sådan skarv för att slippa riva de kaklade väggarna men KA sa nej för att det inte var godkänt...
Nu har jag inte forskat vidare i det så det är möjligt att han hade fel, vet inte om GVK har några riktlinjer ang h.skarv
Det är faktiskt så att Fliken har rätt. Det är godkänt med horisontell skarv på vägg på plastmatta. Inte supersnyggt och jag själv hade troligen valt att göra om väggarna också om man ändå ska göra ett så stort jobb, väljer man plastmatta eller väv och färg så blir kostnaden ändå inte låg.
En lagning på golvet kommer bli godkänd men också göra att badrummet fortfarande räknas som det ursprungliga byggdatumet då försäkringsvillkoret ser hela våtrummet som en helhet. Det innebär att om väggarna är från 1992 och man gör om golv, golvbrunn mm nu, får man då en våtrumsskada om 2 år. Då kommer det försäkringsmässigt räknas som att rummet är 22 år gammalt gällande åldersavdrag och ersättningen blir löjligt liten.
Att du fick problem med detta Nino är troligen för att det i en nyrenovering knappast kan anses godkänt ur fackmannamässigt hänseende med den skarven för någon som betalar för ett nytt badrum. Rent ångmotstånd och fukttäthetsmässigt är det dock inga problem
En lagning på golvet kommer bli godkänd men också göra att badrummet fortfarande räknas som det ursprungliga byggdatumet då försäkringsvillkoret ser hela våtrummet som en helhet. Det innebär att om väggarna är från 1992 och man gör om golv, golvbrunn mm nu, får man då en våtrumsskada om 2 år. Då kommer det försäkringsmässigt räknas som att rummet är 22 år gammalt gällande åldersavdrag och ersättningen blir löjligt liten.
Att du fick problem med detta Nino är troligen för att det i en nyrenovering knappast kan anses godkänt ur fackmannamässigt hänseende med den skarven för någon som betalar för ett nytt badrum. Rent ångmotstånd och fukttäthetsmässigt är det dock inga problem
Om du behåller samma planlösning som nu. Väljer billiga badrumsmöbler och köper prisvärda men vettiga blandare, toalett mm så behöver det inte bli så dyrt. Handla material själv via tex Sigro eller rinkabyrör, ikea, bauhaus mfl för att få ner priserna.
Det enklaste är om du klarar rivningsjobbet själv och byter brunnen. Sen hyr du in mattläggare som lägger våtrumsmattan. Sen sätter du väv och målar väggarna själv plus monterar upp allting igen. Ett målat våtrumsskikt är enkelt för vem som helst att utföra, rivning och montering av möbler, blandare etc likaså.
Men visst inte blir det 7-8000 kr. Men för de pengarna får du ett badrum som räcker länge istället för en lösning du lär vilja göra om i framtiden
Det enklaste är om du klarar rivningsjobbet själv och byter brunnen. Sen hyr du in mattläggare som lägger våtrumsmattan. Sen sätter du väv och målar väggarna själv plus monterar upp allting igen. Ett målat våtrumsskikt är enkelt för vem som helst att utföra, rivning och montering av möbler, blandare etc likaså.
Men visst inte blir det 7-8000 kr. Men för de pengarna får du ett badrum som räcker länge istället för en lösning du lär vilja göra om i framtiden
Besiktningsmannen skriver i sitt protokoll : "ytskikt och tätskikt på golv och vägg är påverkade av ålder och bruk, därmed risk för läckage. I plan 1 påverkas de även fuktintränging underifrån, därmed risk för att tätskikt och ytskikt släpper från underliggande material" ... är detta nått allvarligt ? jag menar att alla badrum som är 20 år eller äldre har ålderspåverkan ?
Okej. Han skriver att det kan se fuktinträngning underifrån.. hur ska man lösa detta enklast ? isolera i krypgrunden under rören och golvbrunnen ?
Jag måste även täta igen de sprickor i berget som går in under huset. hur gör jag det enklast ? med fogskum, asfalt eller liknande ? vad tätar bäst ?
Jag måste även täta igen de sprickor i berget som går in under huset. hur gör jag det enklast ? med fogskum, asfalt eller liknande ? vad tätar bäst ?
Redigerat:
Klicka här för att svara