Brukar man besiktiga ett badrum med en tredje part eller brukar man nöja sig med ett kvalitetsdokument från hantverkaren?

Det vanliga är nog att man tar in en besiktningsman om man av olika anledningar är missnöjd med utförandet.

Oftast avtalar man in besiktningsman väl? Även om jag tror man kan ta in en ändå. På en sådan dyr o komplex sak som badrum skulle jag verkligen rekommendera en besiktningsman.

Byggis1976 skrev:
Oftast avtalar man in besiktningsman väl? Även om jag tror man kan ta in en ändå. På en sådan dyr o komplex sak som badrum skulle jag verkligen rekommendera en besiktningsman.
Jag renoverar ungefär 20-25 badrum om året och har under mina 7-8år i branschen aldrig varit med om en kund som velat avtala om besiktningsman eller att någon i efterhand tagit dit någon.

Så jag tror inte att man oftast avtalar om det eller att det är normalt att det görs en besiktning efteråt. Som jag skrev så är det väl om man misstror hantverkarens kompetens eller av andra anledningar inte är nöjd som en besiktningsman blir aktuell.

Och då är det så klart fritt fram att anlita en sådan oavsett vad avtalet med hantverkaren säger.

....nej jag menade snarare att om man skulle vilja besiktiga ett badrum så bör det väl göras i delar, tex väggar uppreglade, tätskikt lagt, slutbesiktning......och i så fall brukar detta avtalas så alla känner till det och tid avsätts. Det handlar inte om att misstro hantverkaren, utan att man själv kanske inte anser sig ha rätt kompetens att veta om det är rätt. Besiktningsmannen företräder ju inte beställaren utan båda.

Jag tror det är mucket ovanligt precis som du, vilket är otroligt förvånandsvärt med tanke på vad det kostar och den lilla kostnaden en besiktningsman drar......låg försäkringskostnad för kunden!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.