Sitter och tittar lite på golvbrunnar och har av någon anledning fastnat på Purus. Brunnen skall fästas i träbjälklag med hjälp av monteringsplattan, den har två distanser som sammanlagt får en ökad höjd på 19 mm. monteringsplattan är 22 mm tjock.

Golvet runt om är tänkt att bli LKs heatfloor 22. Skivorna är 22 mm tjocka, därefter ska antingen en 12 mm skiva limmas och skruvas uppepå och sedan flytspackel minst 12 mm. dvs minst 24 mm

alt är att flytspackla alltihop men min höjd 30 mm.

det kommer om jag förstår det rätt skilja 5 mm eller 11 mm kan denna skillnad anses vara i tätskicktets nivå ? eller tänker jag fel?

tack på förhand
/RF

Är inte säker på om jag förstår vad du menar, men flytspacklet skall sluta mot plattan i samma höjd. Dvs. du får antingen höja monteringsplattan ytterligare, mer än vad de medföljande distanserna ger, eller ha tunnare flytspackel sista biten mot brunnen. Att ha tunnare spackel mot brunnen kanske inte är att rekomendera om den underliggande plattan har sämre styvhet än en vanlig golvspånskiva.

Med purusplattan slutar flytspacklet mot plattan och inte mot brunnen.
Purusplattan är 22mm tjock för att motsvara höjden på golvspån.
För att kunna flyta 13mm mot plattan kan man förhöja den med distanserna.

Har du inte cc30 på bjälklaget? Eller vilket flytspackel tänkte du använda?
Jag är inte helt säker på att du behöver skruvlimma en skiva ovanpå före flytspackling.

Jo jag har cc 30 på bjälklaget, men LK har två rekommendationer

antingen en 12 mm skiva plus 12 mm flyt (min)
alternativt 30 mm flyt (min)

/RF

sätt 6mm klossar och en 25mm förh.ring eller sätt båda klossarna och en 13mm förh.ring

tänk på att purusplattan har inbyggt fall på någon mm

Okej är det vedertagna sättet ? känns lite som en nödlösning att använda förhöjningsring när man gör nytt.
men jag kanske tänker fel.....

/RF

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.