Byggahus.se

Justering av eventuelltbakfall i badrum

1. G
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

greywood

Medlem
    Hej,
    Har just flytspacklat ett badrum och trots att jag tagit i lite extra med flytspackel så visar det sig att golvet i stort sätt är plant i angränsning till duschområde vilket innebär att det någonstans kan finnas bakfall. Har dock gjutit en platta på 13 mm som har blivit rätt bra :):)

(har gjutit fram till brunn med avgränsning i brunnen ... där jag tänkte "dra av" för att skapa fall. Fanns inte så mycket nivå att dra av :()

Skulle vilja gränsa av runt duschområdet i en fyrkant och flyta utanför, samt bygga fall efteråt inuti.

Kan jag flyta på med flytspackel rakt av? behöver det underliggande spacklet torka flera dagar?

Behöver jag prima på flytspackel för att applicera mer flytspackel?

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 289 inlägg

tank77

Allvetare
    Bild? Fattar inte riktigt din text men om man tittar på din bild angående tröskeln i din andra tråd verkar du ha haft för löst flyt därav har det självnivellerat sig till en plan yta.

3. G

greywood

Medlem
    Sorry för rörig text. I korthet så har det gått rätt bra, skulle dock ha behövt en högre nivå på flytspacklet för att kunna skrapa/forma ett ok fall vid brunnen.
    Min fråga är då:
    1) Kan jag flyta på med flytspackel rakt av eller behöver det underliggande spacklet torka flera dagar?
    2) Behöver jag lägga primer på underliggande flytspackel innan jag applicera mer flytspackel ovanpå?
    (denna gång tänker jag avgränsa en fyrkant runt duschområdet och flytspackla utanför, senare handspackla ett ordentligt fall inuti).

Bifogar bild på något för plant fall.

4. T
    Allvetare · Skåne · 5 289 inlägg

tank77

Allvetare
    1. Du kan flyta dagen efter.
    2. Ja, du måste prima.

Extratillägg: Man KAN flyta direkt efter att den första omgången precis har torkat och då kan man skippa primern.

5. B
    Medlem · Stockholm · 466 inlägg

Baskavoda

Medlem
    det står normalt sett på förpackningen till flytspacklet hur länge det behöver torka mellan varje skikt. brukar väl vara ett dygn om jag inte minns fel. Sedan ska det oftast primas mellan lagren också. Även det står säkert på förpackningen..

Mvh Carl

6. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 531 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Övriga var snabbare, men precis så skulle jag gjort - Städa av, primer, flyta dagen efter - Tänk på att du enligt BKR skall du ha 10-5mm/m fall även utanför dusch och inte enbart lokalt fall i duschen. Så att bara skapa ett lokalt fall är inte riktigt helt okej enligt BKR.

Redigerat 21 okt 2012 19:50
  7. H
    Moderator · Stockholm · 43 201 inlägg

hempularen

Moderator
    BKR säger i sina regler att ytor som delvis blir utsatta för vttenbegjutning skall ha fall 5 - 10 mm per meter, och ytor som regelmässigt utsätts (typ i duschutrymmet) skall ha 7 - 20 mm per meter. Andra ytor får inte ha bakfall. Men behöver alltså inte ha fall. Troligen skall man räkna utrymmet precis utanför en dusch som yta som delvis vattenbegjuts.

8. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 531 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Precis - Du har helt rätt! Enligt BKR;
    Golvlutning ska utföras i intervallet
    1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
    av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
    eller vattenspill. Bakfall får inte
    förekomma i någon del av utrymmet.
    På golvytor som regelmässigt utsätts för
    vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
    i duschdelen och under badkar ska golvlutning
    utföras i intervallet 1:50–1:150
    (20mm/m–7 mm/m).

Jag tänkte mest på att hela golvet räknas som våtzon 1 men det har ju självklart inget med fall att göra. Plöjde BKR häromveckan inför kommande badrumsfix. Får nog läsa den igen!
    :confused:

9. G

greywood

Medlem
    Tackar för tips. Kan bara konstatera att det gäller att ladda upp med minst dubbelt antal säckar flytspackel för att kunna bygga fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.