10 863 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Offert 2012 - badrum 3.5 kvm
Sida 1 av 2
Ännu en offert att ta ställning till! Själv tycker jag den här typen av information är värdefull för andra läsare också!
Badrum: 3.5 kvm från 70-talet. Tidstypiskt med målade väggar, plastmatta, träbjälklag.
Offerten omfattar ALLT utom: kommod, spegel/spegelskåp, toapappershållare, handdukshållare. Det finns alltså priser på toa, duschväggar, blandare, etc.
Det som ska göras är:
-nytt tak med spottar (4 st)
-kaklade väggar
-klinker på golv, med golvvärme
-vägghängd toa
Priserna för materialet är inklusive moms (totalt cirka 50.000), arbetet är exklusive moms, och ROT-avdraget ej gjort!
Material för VVS, väggar, tak (inkl spottar), el (golvvärme), målarfärg, fix, fog, våtrumsskivor, brunn mm.: ca 35.000
Kakel/klinker: 8.000
Duschväggar, vägghängd toa, dusch, blandare: 15.000
Vad jag förstått är dessa av någorlunda bra kvalitet, och ej budgetvarianter
Allt jobb...då menar jag precis allt...landar på 80.000! Då ingår rivning, bortforsling, montering, rör, el, kakling, avloppsrör ska flyttas, vattenledningar ska dras inne i väggen, golvet behöver förstärkas etc etc. Med moms hamnar allt arbete på 100.000.
Totalt hamnar offerten på nästan exakt 150.000 kronor, med fullt ROT försvinner 50.000! Det känns ändå i mesta laget för ett litet badrum där det ändå ska vara tämligen lättjobbat.
Badrum: 3.5 kvm från 70-talet. Tidstypiskt med målade väggar, plastmatta, träbjälklag.
Offerten omfattar ALLT utom: kommod, spegel/spegelskåp, toapappershållare, handdukshållare. Det finns alltså priser på toa, duschväggar, blandare, etc.
Det som ska göras är:
-nytt tak med spottar (4 st)
-kaklade väggar
-klinker på golv, med golvvärme
-vägghängd toa
Priserna för materialet är inklusive moms (totalt cirka 50.000), arbetet är exklusive moms, och ROT-avdraget ej gjort!
Material för VVS, väggar, tak (inkl spottar), el (golvvärme), målarfärg, fix, fog, våtrumsskivor, brunn mm.: ca 35.000
Kakel/klinker: 8.000
Duschväggar, vägghängd toa, dusch, blandare: 15.000
Vad jag förstått är dessa av någorlunda bra kvalitet, och ej budgetvarianter
Allt jobb...då menar jag precis allt...landar på 80.000! Då ingår rivning, bortforsling, montering, rör, el, kakling, avloppsrör ska flyttas, vattenledningar ska dras inne i väggen, golvet behöver förstärkas etc etc. Med moms hamnar allt arbete på 100.000.
Totalt hamnar offerten på nästan exakt 150.000 kronor, med fullt ROT försvinner 50.000! Det känns ändå i mesta laget för ett litet badrum där det ändå ska vara tämligen lättjobbat.
Har ingen egen erfarenhet av offerter på badrum men för snart 10 år sedan gjorde grannen en snarlik renovering. Den kostade då för ca 9 år sedan strax över 100'. Inte omöjligt att förutsättningarna skiljer lite och då kan det ju lätt diffa 10-20' kan jag tänka. Låter inte billigt men det låter ju inte heller som fantasisummor.
Löptid, ca. 3.5 veckor. Exakt antal timmar glömde jag naturligtvis fråga. Men räknar man på ett timpris på 400 (inkl moms 500) så blir det totalt 200 timmar vilket låter rätt så mycket i mina öron!
En annan offert jag fick på samma badrum, då exklusive möbler, golvförstärkning, blandare, klinker,kakel, kommod, toa...men inklusive rivning, väggar, golv, tak med spottar, elvärme, montering, kakling, fog och fix....landade i runda slängar på 77.000 för jobbet, 15.000 för material, plus lite resekostnader. Totalt inklusive moms ~100.000!
Jämför man dessa två, väldigt olika, offerter, så innehåller den första en större andel arbete och därmed ett större ROT-avdrag.
Offert nr 2...av 100.000 drar man av ROT (säg) 38.000. Kvar att betala 62.000! Men då tillkommer:
-kakel
-klinker
-duschväggar
-vägghängd toa
-blandare t handfat
-dusch(blandare)
Säg att dessa kostar 15.000. Och så lägger jag till (säg) 5.000 extra för golvförstärkning, samt ytterligare 5.000 för något oförutsett. Då blir totalkostnaden 68.000+15.000+5.000+5.000=93.000 (fortfarande exklusive spegel och kommod). Helt plötligt är skillnaden i runda slängar 10.000!
Inte lätt att bli klok på det här!
En annan offert jag fick på samma badrum, då exklusive möbler, golvförstärkning, blandare, klinker,kakel, kommod, toa...men inklusive rivning, väggar, golv, tak med spottar, elvärme, montering, kakling, fog och fix....landade i runda slängar på 77.000 för jobbet, 15.000 för material, plus lite resekostnader. Totalt inklusive moms ~100.000!
Jämför man dessa två, väldigt olika, offerter, så innehåller den första en större andel arbete och därmed ett större ROT-avdrag.
Offert nr 2...av 100.000 drar man av ROT (säg) 38.000. Kvar att betala 62.000! Men då tillkommer:
-kakel
-klinker
-duschväggar
-vägghängd toa
-blandare t handfat
-dusch(blandare)
Säg att dessa kostar 15.000. Och så lägger jag till (säg) 5.000 extra för golvförstärkning, samt ytterligare 5.000 för något oförutsett. Då blir totalkostnaden 68.000+15.000+5.000+5.000=93.000 (fortfarande exklusive spegel och kommod). Helt plötligt är skillnaden i runda slängar 10.000!
Inte lätt att bli klok på det här!
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Hej, tänkte komma med en jämförelse. Jag har precis fått en offert på vår lilltoa på ca 3 kvm - ungefär samma förutsättningar som för dig - 60-tal med plastmatta på träbjälklag. Behövs nya vatten- och avloppsrör inkl flyttning av avlopp. Vi räknade med "standardkakel och -klinkers" (schablon på 400 kr/kvm).
Material ca 40 000 kr
Arbete ca 80 000 kr (före ROT).
Då ingår det mesta (rivning, bortforsling, våtrumsskivor, golvbrunn, tätskikt, flytspackel, el- och vvsjobb osv) förutom porslin och inredning.
Material ca 40 000 kr
Arbete ca 80 000 kr (före ROT).
Då ingår det mesta (rivning, bortforsling, våtrumsskivor, golvbrunn, tätskikt, flytspackel, el- och vvsjobb osv) förutom porslin och inredning.
Ja, mina två offerter är fastpris. Jag har dock (återigen) glömt att fråga huruvida det är ett tak, och om eventuellt snabbare genomförande kommer mig tillgodo! Kanske inget jag kan räkna med?
Rivning och skräp landar på ca 12.000 enligt offerten! Visst, där finns pengar att spara...den andra offerten specade inte detta utan det hela ingår som "rivning och bortforsling" i den totala arbetskostnaden.
Ullet: Om man bara höftar till med 20.000 för porslin, duschväggar, toa + all övrig inredning, så verkar mitt pris ligga ca. 20.000 kronor högre. Jag har totalt ca 20 kvm (vägg+tak), och även jag använde 400 kr/kvm som schablon.
Rivning och skräp landar på ca 12.000 enligt offerten! Visst, där finns pengar att spara...den andra offerten specade inte detta utan det hela ingår som "rivning och bortforsling" i den totala arbetskostnaden.
Ullet: Om man bara höftar till med 20.000 för porslin, duschväggar, toa + all övrig inredning, så verkar mitt pris ligga ca. 20.000 kronor högre. Jag har totalt ca 20 kvm (vägg+tak), och även jag använde 400 kr/kvm som schablon.
Köp en Tove eller Hultafors kofot o gå loss med rivningen o satsa dom pengarna på något roligare istället. Kanske du även behöver en tigersåg.Tapster skrev:Ja, mina två offerter är fastpris. Jag har dock (återigen) glömt att fråga huruvida det är ett tak, och om eventuellt snabbare genomförande kommer mig tillgodo! Kanske inget jag kan räkna med?
Rivning är roligt, bära o bortforsling är tråkigt. Men som sagt, 12k ger dig möjlighet att köpa några vettiga verktyg, ha skoj och sedan fortfarande ha en massa pengar över att leka med.
Håller med Nimajneb. Sedan finns det en fördel till med att riva själv när det är fastpris och det är att du river, sedan tar du dit firmorna igen för att ge en ny offert. I de offerterna du har fått finns det förmodligen en riskmarinal med för att täcka eventuella oförutsedda problem som framkommer när man rivit ut de gamla badrummet. Är det gamla badrummet utrivet så är risken mindre och därmed borde riskpremien vara lägre. En nackdel med detta är i fall ni hittar något oförutsett då kan det bli dyrare.