1 380 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Byta avlopp.
Vi ska renovera vårt badrum och tänkte då passa på att byta avloppen och alla vattenledningar. Vi bor i ett enplanshus med inredd källare och badrummet vi ska göra i ordning är på "övervåningen". Vi trodde att avloppen låg mellan trägolvet och den gjutna plattan som är tak i källaren. När vi har sågat bort trägolvet hittar vi bara vatten och elementrör
Så avloppen är säkert nedgjutna i golvet/taket. Att bila bort betongen för att komma åt avloppet misstänker jag innebär en försvagning av golv/tak-konstruktionen. Vad tror ni? Sen har jag för mig att jag har hört att man kan dra nya avlopp i de gamla. Så att man skulle slippa bila upp golvet/taket. Är det någon som vet något mer om det? Andra tips på åtgärd? Tänkte först att man kanske bara kunde dra nya avlopp mellan trägolvet och den gjutna plattan men är osäker på om det ens får plats. Dessutom måste man väl få fall på avloppen så att vattnet inte står still?
Kommer en rörmokare på måndag så får höra vad han säger men tänkte luska lite redan nu
tacksam för tips.
Kommer en rörmokare på måndag så får höra vad han säger men tänkte luska lite redan nu
tacksam för tips.
Hej
Det är nog bara fram med bilmaskinen.Ta det försiktigt och gå inte på med den största maskinen du hittar då går det säkert bra.
Brunnen åker du alla gånger på att byta om den är äldre än 1991.
Det du tänker på vad gäller att dra nytt avlopp i det gamla är nog relining.
Fredrik
Det är nog bara fram med bilmaskinen.Ta det försiktigt och gå inte på med den största maskinen du hittar då går det säkert bra.
Brunnen åker du alla gånger på att byta om den är äldre än 1991.
Det du tänker på vad gäller att dra nytt avlopp i det gamla är nog relining.
Fredrik
Ok. Ja jag googlar lite på relining och det verkar ju vara en metod man huvudsakligen använder i större fastigheter och det verkar inte vara billigt... Så det blir det nog inte tal om.
Man riskerar inte att försvaga golvet/taket då när man bilar bort det gamla röret? Vi har ett företag som ska hjälpa oss med badrummet och byte av alla rör. Tanken var först att vi skulle riva väggar och bila golvet men nu låter vi nog dem bila bort golvet när vi inser hur långt ner de ligger.
En annan tanke. Vi har haft ett gäng plattsättarn och tillhörande rörmokare (vi vill ha totalentreprenad) som har tittat på vårt badrum. En av plattsättarn tyckte att vi inte skulle "möblera om" i badrummet utan behålla allt på sin plats. Det innebär dock att fönstret hamnar i duschen. Vi ska inte ha duschkabin utan han tyckte då att man kunde sy en liten gardin av duschdraperi och dra för fönstret när man duschar. E d verkligen ok? Känns inte riktigt hundra. Risken att det kryper ner fukt vid fönstret är väl ganska stor trots en liten gardin?
Man riskerar inte att försvaga golvet/taket då när man bilar bort det gamla röret? Vi har ett företag som ska hjälpa oss med badrummet och byte av alla rör. Tanken var först att vi skulle riva väggar och bila golvet men nu låter vi nog dem bila bort golvet när vi inser hur långt ner de ligger.
En annan tanke. Vi har haft ett gäng plattsättarn och tillhörande rörmokare (vi vill ha totalentreprenad) som har tittat på vårt badrum. En av plattsättarn tyckte att vi inte skulle "möblera om" i badrummet utan behålla allt på sin plats. Det innebär dock att fönstret hamnar i duschen. Vi ska inte ha duschkabin utan han tyckte då att man kunde sy en liten gardin av duschdraperi och dra för fönstret när man duschar. E d verkligen ok? Känns inte riktigt hundra. Risken att det kryper ner fukt vid fönstret är väl ganska stor trots en liten gardin?
Klicka här för att svara