Hej. Har ett badrum renoverat 2008. Badrumet är bara halvkaklat, bortsett från duschhörnan. Jag är intresserad av att fortsätta kakla upp till tak. Svårt att hitta info om det är okej att göra eller inte. Badrumet är ju relativt nytt och har aquastop som tätskit både under kakel och målad yta som jag förstått. Casco har en broscyr där jag hittade följande stycke ;

"En renoveringslösning där befintligt badrum är halvkaklat men önskemål att helkakla finns.
1.Rengör befintlig yta, både kakel och övrig yta. Ta bort lösa delar i ytskiktet (kakel, färg, tapet, puts etc).

2.Montera våtrumsskiva mot befintlig väggyta med BoardFix 3760, åtgång från 1,3 kg/m2. Anpassa så att skivorna hamnar i nivå med befintligt kakel. Loda in skivorna.

3.Spackla övergången/skarven mellan skiva/gammalt kakel med BoardFix.

4.Slätspackla det gamla kaklet med BoardFix.

5.Applicera lämpligt tätskikt på skivan samt i övergången mot befintligt kakel. OBS! Tänk på att fuktspärren i ett gammalt badrum inte alltid är helt funktionsduglig. I sådana fall ska badrummet renoveras från grunden. Våtrum, se vidare instruktion i broschyren Montera Keramik."

Är detta godkänt enligt gällande branchregler ?

Mvh

T
Men om du ska fortsätta kakla upp behöver du inte göra som Cascos instruktion. Den gäller bara när du ska kakla om hela badrummet med kakel utanpå den gamla. I ditt fall behöver du hitta samma kakel som redan är befintlig och mata på uppåt. Problemet är att du aldrig kommer att hitta samma platta med samma "bränning". Enda chansen är om det blev över plattor när lägenheterna renoverades.

Ja artikeln stämmer rätt bra. Du kommer aldrig att kunna få till ett tätskikt som uppfyller dagens regler med den metoden, det gäller även Caso metoden du citerade.

Numera använder man ju oftast foliebaserade tätskikt, Med ett sådant skulle det kanske gå att knacka bort översta raden med plattor, skarva på en ny folie uppåt, och sedan kakla. Problemet med Aquastopp och andra rollade tätskikt är att de blir skadade om man knackar bort plattorna, det finns ingen typgodkänd metod för att skarva på en ytterligare sträcka med tätskikt.

År 2008 användes foliebaserade ttäskikt till viss del, det var under det året som det började ryktas om att de rollade skikten skulle stoppas. Problemet med de rollade tätskilkten är framförallt att de fungerar bara om man lägger på så tjockt som tillverkaren specificerar, och det fuskades väldigt mycket med tjockleken, med en folie kan man inte skippa halva tätskiktet, det blir allt eller inget.

Och ur försäkringssynpunkt är det dödsdömt att göra avsteg från gällande regler ? Det som känns märkligt är ju att ovanför sista kakelraden finns aquastop , någon putsad och sedan målad yta. Med tanke på att vi pratar om 1,5 upp från vägg och mer eller mindre samma material känns inte risken liten för att komplikationer uppstår.

Kanske bara att släppa tanken på att kakla upp, och istället måla i någon annan färg....

Mvh

Frågan är om du vet med säkerhet hur underlaget är i hela rummet?

Det är föga sannolikt att man har aquastop hela vägen då det är en onödig kostnad och dessutom krångligt att måla etc. Det mest troliga om de viljat göra rätt är att du har aquastop upp med en överlapp på kanske 5-10cm för att sedan följa mvk regler för det målade skiktet ovanpå.

Problemet här blir just det andra pratar om, att du får svårt att få till en vettig anslutning av det nya tätskiktet. Det blir då svårt att få ett utförande som följer villkoren i försäkringen.

Om det råkar vara så att du har aquastop i hela så är det inga problem. Bara att leta lämpligt kakel och köra på i sådana fall vidare. Då kommer ev åldersavdrag vid skada räknas från det ursprungliga tätskiktsdatumet men utförandet är försäkringsbart utan problem.

Jag har tillgång till all dokumentation från tidigare ägare, så det ska jag kolla upp för att
vara på säkra sidan. Så det hela är avgörande huruvida det är aquastop hela vägen upp ?. Om så är fallet, gör det då någon skillnad att ytan är målad ?. Kanske skulle man kontakta hantverkare med gvk eller liknande, om dom vill ta på sig jobbet så har jag både papper på det och rimligtvis har de gjort en bedömning enligt gällande regler att det är okej ?

Tack än en gång för alla svar

Helt ärligt så kan jag inte föreställa mig hur de utfört ett tätskikt med aquastop och sedan målat över detta utan att ha gjort något med ytans finish såsom spackel, väv eller liknande.

Jag var dum som svävade ut då jag inte ser det som troligt att du kan få ett korrekt utförande men kolla hur badrummet är byggt. I dagens läge med eternowall, vissa plastmattor mm så kan man bygga badrum med ett ytskikt och sedan förändra med kakel. I ditt fall dock ingen lösning som jag ser såhär på en trött kväll som kunnat fungera och ändå kunna kakla över.

Ingen seriös hantverkare under BKR eller GVK kommer ta på sig jobbet med ansvar utan antingen bygger du och ser det som att det inte är så stor skaderisk och det är värt det. Eller så målar du om, kolla så det ens är korrekt utfört enligt mvk med VT (vattentätt) och VA (vattenavvisande) då en hel del fuskat med att måla utan väv i hela rummet och endast uppfyller kraven för VA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.