Hej,

Jag håller på att bygger ett badrum. Det är golvspån med cc 30 reglar. Jag ska nu lägga armering och LK's vattenburna golvärme. Det hela bygger ca 20mm ink armering, golvvärmelist samt 12mm rör. Golvbrunnen är en Purus och har distanskosar så att den ligger på en nivå ca 13mm ovanför spånskivan.

Det jag funderar på är om jag behöver en förhöjningsring till golvbrunnen eller är det bara att lägga värmerören en bit från brunnen så borde det funka att flyta ner till brunnens nivå?

Någon som vet? :)

Tack för förhand
Jeppe

Du ska alltid ha golvärmeslangen en bit ifrån golvbrunnen för att fallet ska bli bra och jag tror 13 mm räcker. Ska du flytspackla själv?

Hej, tack för svaret.

Nej kommer inte flytspackla själv. Dock lägga golvvärmen själv och det är då jag börjar fundera på om det blir rätt med fall osv...

Hur nära golvbrunn bör man lägga golvvärmeslangen? finns det någon rekommendation?

Jag vet inte om den isåfall men när jag gör badrum försöker jag lägga 20 cm ifrån för att det var min mattlägare som ville ha det så när han skulle flytspackla. Skickar med två bilder på mina senaste bdarum jag gjort och på en bilden ser du att jag är väldigt nära men där har jag bilat bort i betongen och gått ner med slangen som går nära golvbrunnen. Var tvungen att gå så nära för jag ville upp där elementrören var.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
untitled1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har precis gjort klart mitt badrum och använt LK's system. Fick tipset av dom som flytspacklade att inte använda golvvärmelisten. Man kliver lätt ner den och slangen flyter upp. Jag la ut armeringsnät istället och najade. Enklare och billigare.

Såg lite glest ut mellan rören på bilderna??

Det är 20 mm rör och då ska det vara 300 mm cc. Översta badrummet är 1350 mm brett och det är go värme.

Hej, ja naja fast rören var ju en bra ide, får man bort lite bygghöjd också :)

ska du ha klinker så ska du även ta hänsyn till böjstyvheten.
enl. Rekommendationer så ska man lägga slangen, spackla till överkant rör, prima, lägga armering, spackla min 13mm på minsta stället

så brunnen ska ligga på slangtjocklek + 13mm
för att hålla ner höjden på slangen kan man ta elklammer med skruv (vet inte vad dom heter) istället för listen som bygger några mm

nino skrev:
ska du ha klinker så ska du även ta hänsyn till böjstyvheten.
enl. Rekommendationer så ska man lägga slangen, spackla till överkant rör, prima, lägga armering, spackla min 13mm på minsta stället

så brunnen ska ligga på slangtjocklek + 13mm
för att hålla ner höjden på slangen kan man ta elklammer med skruv (vet inte vad dom heter) istället för listen som bygger några mm
Gäller dessa höjder om man gjuter betong dvs betong med armering upp precis över rören (brunnen 13mm ytterligare högre upp) och sen flytspackel 13mm vid brunn och tjockare ju längre från brunnen man kommer?

Barnrikehuset: det kan jag inte svara på... men jag skulle rekommendera att antingen gjuta in slingan och få till fallet i betongen, eller bara flytspackla in slingan, inte båda delarna (självklart kan man flytspackla på betongen som en sista finish om man inte fick till fallet bra)

Falcula: Mitt inlägg #9 gäller på träbjälklag och golvspånskiva,

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tänk på att vänta 3-5 veckor innan du sätter på golvvärmen om du lägger klinkers på, efter den tiden får du max höja 5 grader per dag tills önskad temperatur uppnåtts. Och i träbjälklag ska aluminiumplåt användas. Sedan är minsta acceptabla betongstorlek ovan rör 30mm, 15mm med avjämningsmassa. Tilloppet skall ligga närmast yttervägg med ett avstånd på minst 5cm.

Om ditt badrum är max 5 kvadrat och ska anslutas till befintligt radiatorsystem, använd LK Minikrets M5 http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.