Flyttar snart in i vårt radhus. Men förstår verkligen inte hur förra ägaren tänkte när de gjorde badrummet!
Hur hade ni gjort för att neutralisera på enklaste sätt? Kakelplast? Kakelfärg? Det är naturligtvis de svarta prickarna jag vill dämpa.

Undrar också ang. spegeln. Måste våtrumsexpert vara med om man ska plocka ner och byta ut. Utgår ifrån att det är borrat i kaklet.

Badrummet ska troligtvis helrenoveras om ett par år i samband med stambyta, så någon omkakling känns inte aktuell just nu.

Badrum 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av någon anledning kommer jag att tänka på Pongo och de 101 dalmatinerna...:D

• Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Spegeln ser jag som största problemet, en mindre rektangulär över handfatet borde räcka, kanske väggskåp på sidan av spegeln.

Spegeln tror jag inte är några problem att ta bort. Den verkar sitta med sådana där spegelfästen. Då blir det fyra skruvhål i väggen när du tar bort spegeln och dessa måste fyllas med vit eller grå våtrumssilikon så att det inte kommer in fukt i väggen.

De där svarta prickarna i kaklet går att täcka med sådan där självhäftande plast som finns att köpa på byggvaruaffärer.

• Gilla
kiaapetersen
  • Laddar…
Eller så byt spegeln mot en ännu större som täcker rektangulärt över hela bredden av väggen. Om du beställer hos glasmästaren så är det inte astronomiskt dyrt.

Då är ju en stor del av prickarna neutraliserade.

• Gilla
Olling
  • Laddar…
Tack för svaren.
HandySmurf: Ugf så jag hade tänkt mig att göra. Blev bara osäker på om man själv kunde täppa till hålen utan att riskera fuktskador. Dessutom funderar jag på vad man använder för att borra hål för den nya mindre spegeln?

Den där självhäftande plasten, någon som vet ugf hur länge den sitter uppe utan att börja släppa i hörnen?

Att sätta en ännu större spegel hade ju bara täckt prickarna bakom spegeln men det hjälper ju föga när de på motstående vägg ändå speglas i spegeln. :cool:

Jag hade nog plockat ner spegeln och satt en med en kraftigare ram i svart istället. På det hela stora hade jag nog försökt förstärka det svarta för att dämpa just prickarna. Svart duschdraperi, svarta handdukar och svart badrumsskåp bredvid spegeln som jag hade placerat rakt ovanför handfatet. Vill du lägga lite mer pengar och dölja mer kan du byta handfatet mot en mindre kommod eller alternativt köpa ett sånt skåp man kan skjuta in under det befintliga handfatet. Som det är nu ser de svarta fläckarna lite svävande och mest röriga ut men med mer svart tror jag inte man hade uppfattat dem på samma sätt. Att byta locket på toalettsitsen till en svart skulle också vara bra tror jag.

kiaapetersen skrev:
Tack för svaren.
HandySmurf: Ugf så jag hade tänkt mig att göra. Blev bara osäker på om man själv kunde täppa till hålen utan att riskera fuktskador. Dessutom funderar jag på vad man använder för att borra hål för den nya mindre spegeln?

Den där självhäftande plasten, någon som vet ugf hur länge den sitter uppe utan att börja släppa i hörnen?
Borra hål i kaklet med kakelborr. Därefter beror det på vad du har för väggmaterial bakom. Vid betong använd borrhammare. Finns säkert någon kombinationsborr som tar fler material.

Självhäftande plast hade vi själva i förra lägenheten för att täcka öven en dekorrand med 15x15 plattor i kaklet. Satt utan problem i fem år nästan. Kanske sitter de där fortfarande.

Hålle med Sophie. Att få in mer svart färg gör att prickar blir mindre irriterande. Det finns toalock i svart också som skulle hjälpa att balansera prickarna.
Spegel är stort men det kanske inte är så dumt. Två personer kan stå bredvid varandra utan att trängas vid en mindre. Försök och använd den stora spegeln ett tag som det är och se om du trivs med lösningen.
Sista utvägen är att måla över prickarna med en ljusare färg typ grå.
gaia

Vi använde också "kakelplast" och limmade över. De satt riktigt bra men vi hade inte det i duschen så jag vet inte hur det fungerar om man blöter ner dem...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.