11 821 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
kallras från badrumsfläkt.
Har en badrumsfläkt som går igång av fuktighet. Från den blir det kallras. kan jag sätta på ett kallrasskydd på utsidan för att få det varmare i badrummet? eller kommer det förstöra ventilationen ? i resten av huset är det självdrag.
Mvh Klas
Mvh Klas
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
I äldre hus med självdrag brukar det alltid finnas en frånluftsventil som via en trumma går upp genom en takhuv, har du inte någon sådan? Saknas den får du montera en fläkt som snurrar konstant med låg hastighet och sedan forcerar vid fukt via väggventilen.gnsmk skrev:
Du ska inte ha någon tilluft badrummet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
inte så vitt jag vet. vi har en skorsten med tre kanaler en för öppna spisen "kasett" och en för smalspis och en köksfläkt. sen har vi tilluftsventiler i alla rum nästan plus frånluftsfläkt i badrummet. räcker det inte med självdrag upp i skorstenen ? / köksfläkten ? för att få ut luft i resten av huset ?
Om fläkten står stilla i badrummet och ingen annan frånluft där drar ni ut t.ex "skitlukt" i övriga huset där ni har frånluft via självdraggnsmk skrev:inte så vitt jag vet. vi har en skorsten med tre kanaler en för öppna spisen "kasett" och en för smalspis och en köksfläkt. sen har vi tilluftsventiler i alla rum nästan plus frånluftsfläkt i badrummet. räcker det inte med självdrag upp i skorstenen ? / köksfläkten ? för att få ut luft i resten av huset ?
okej , men räcker det inte med att jag monterar dit ett kallraskydd på fläkten som går igång vid fukt ? den går att ställa väldigt lågt så den går igång på minsta lilla fuktpåslag. vad är bäst: kallrasskydd som sitter utanpå som ventil eller sådan som man monterar i röret ?AndersS skrev:
jag såg nu att fläkten har kallrasskydd i röret . det är tvådelat lock men den övre delen hänger ner, är det defekt då ? sen sitter den ej i våg i röret.
Redigerat:
Jo, får du kallrasskyddet att stänga så blir det bättre, utifrån att det blir minimal tilluft så blir inte luftströmmen ut i resten av huset så stor, men luftkvalitemässigt ingen höjdare. Men jag skulle satt in en fläkt som går på lågt varv och i alla lägen transporterar ut både fukt och lukter.
Gällande befintligt kallrasskydd och att det inte stänger så beror det säkerligen på att det sitter snett. Nu vet jag inte ditt fabrikat, men ett som jag sett har en tyngd i bakkant på den övre delen som ska göra att det stänger och sitter det snett så får man inte rätt fördelning. Kolla även så att det inte sitter massa skit/damm som fått skyddet att fastna i öppet läge.
Gällande befintligt kallrasskydd och att det inte stänger så beror det säkerligen på att det sitter snett. Nu vet jag inte ditt fabrikat, men ett som jag sett har en tyngd i bakkant på den övre delen som ska göra att det stänger och sitter det snett så får man inte rätt fördelning. Kolla även så att det inte sitter massa skit/damm som fått skyddet att fastna i öppet läge.
Tack för hjälpen. Jag kommer fixa till kallrasskyddet och ställa fläkten på låg fukt. sen får vi se hur det känns i badrummet i vår sommar då det är högre fuktighet ute. i framtiden blir det renovering av badrum, då kommer jag även byta fläkt.AndersS skrev:Jo, får du kallrasskyddet att stänga så blir det bättre, utifrån att det blir minimal tilluft så blir inte luftströmmen ut i resten av huset så stor, men luftkvalitemässigt ingen höjdare. Men jag skulle satt in en fläkt som går på lågt varv och i alla lägen transporterar ut både fukt och lukter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden