Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Vi håller på att bygga en gästtoalett på övervåningen och jag skulle nu behöva lite hjälp, Om jag fattat det hela rätt så säger reglerna att tätskikt skall finnas på golv och 100mm upp på vägg. Det är inga konstigheter. Men som ni ser på bilder så kommer vattenledningarna in på ca 150-200mm höjd över golvet. Det borde väl vara tätskikt runt dem med? I så fall över hur stort område?
Sen fråga nummer två. Skall rören fixeras där de kommer ut från väggen. I så fall innan eller efter att man kaklar?
Tack på förhand.
/Magnus
Inget tätskikt vid vattenrören. Bara golv som du skrivit. Dock tycker jag du dragit ut dom alldeles för kort, bättre att kapa ner dom vid installation. Hur menar du med att fixera rören där dom kommer ut från väggen? Du lär ju ha någon form av klamring i väggen så dom inte rör sig? På utsidan, när ytskiktet är klart, monterar du bara en väggbricka och går vidare med krom i vanliga klammer!
Tack för snabbt svar.
Men du är säker på att det inte skall vara tätskikt runt rören? Varför skall man inte ha det? =)
Det är rörmokaren som dragit fram rören så kort bit, så det får han lösa bäst han vill när han kommer och kopplar ihop=). Rören går först igenom en MDF skiva och bakom skivan sitter en regel som rören är fastsatta i. Det är rörmokaren som gjort det med. Han använde ett stålband med hål i, som sitter runt rören och som i sin tur sitter fast i regeln.
Det var en väggbricka jag menade. Frågan var om det skulle vara ngn sådan under kaklet med, men det skall det alltså inte vara.
Men du är säker på att det inte skall vara tätskikt runt rören? Varför skall man inte ha det? =)
Det är rörmokaren som dragit fram rören så kort bit, så det får han lösa bäst han vill när han kommer och kopplar ihop=). Rören går först igenom en MDF skiva och bakom skivan sitter en regel som rören är fastsatta i. Det är rörmokaren som gjort det med. Han använde ett stålband med hål i, som sitter runt rören och som i sin tur sitter fast i regeln.
Det var en väggbricka jag menade. Frågan var om det skulle vara ngn sådan under kaklet med, men det skall det alltså inte vara.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Reglerna föreskriver inget runt rören i ett rum utan dusch. Men jag skulle nog tätat där iallafall. Ett av de mer sannolika scenarierna för en vattenskada är att en koppling börjar smygläcka, det kommer ut några droppar i minuten. De följer då röret fram till väggbrickan, som inte är tät. Där kan det tränga in i väggen. En enkel manschett fixar det problemet.
Nejnejnej, det ska han ordna nu om han tycker att det behövs, både för din och hans skull, skiter du i att säga nått så tycker jag du kan kasta fakturan och koppla självManga S skrev:Tack för snabbt svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden