Badrum
klister: Om man läser monteringsanvisningen för purus-line http://www.purusline.se/Upload/SE/Ladda%20ner/Purus-Line-Tile-Insert-Monteringsanvisning.pdf så står där på sida sex, att fixturen som följer med ger en massahöjd på 6mm. Varför 6mm när BKR som ska ha godkänt brunnen, kräver skikttjocklek på minst 12mm vid golvbrunn?
tank77: Du är inte ensam om detta fenomen: https://www.byggahus.se/sok/?q=sprickor+i+kakel
Fliken: Sm fackman hade jag resonerat att jag spacklat, då det tar 5 minuter och man sen slipper störa sig på det
Stephen U: Hej! Badrummet är 155 * 150 * 270 och priset blev 69500 efter rotavdrag ink moms. Badrumsrenoverarna är behöriga och har blivit godkända av förvaltaren. Tre dagar efter att de börjat säger de att de vill göra momentsbesiktningar. Jag meddelar BR (Badrumsrenoverarna) som lovar kontakta förvaltaren. Sedan åker jag på min fars begravning och hör inget mer efter det gått tre
pelpet: En duschkabin behöver inte ens stå i ett våtrum. Så nej - du behöver inte renovera badrummet i övrigt. Jag hade dock sett till att ventilationen är bra. Kanske satt in en fuktstyrd fläkt eller liknande. Disclaimer: Jag är lekman på området.
albinson: Nu ligger det en nyinlagt plastmatta med uppvik 50 mm på golvet samt att det finns golvbrunn. Det får bli att smälla upp en gipsskiva först då... vilken tjocklek på gipset är det som gäller?
nino: eller fråga din rörkrökare om han vill ta på sig totalentreprenaden, eller fråga om tips på plattsättare och eller snickare en rörkrökare bör ju vet vilka som gör bra jobb
glimglam: Letar efter en badkarsblandare som möter följande krav: 1. Svängbar pip 2. Takdusch kopplas in ovanifrån (för att slippa extra slangar eller rör). Jag har letat runt på nätet och här på forumet, men inte hittat bättre än t ex Tapwell Birillo BIT 020 som är utan svängbar pip, eller Mora MMIX T5 som tyvärr kräver en "underkoppling". Eller om någon har någon idé om hur man kan
raindance: Besiktningsman efterlyses för besiktning av renoverat badrum. Det är många fel i VVS-installationen. Därför är det viktigt med en besiktningsman som kan VVS (säker vatten). Besiktningsmannen kan finnas i Uppsala, Enköping, Falun eller Söderhamn.
Beginner80: Då blir de att köra utan plastfolie och låta plastmattan(tätskiktet) agera fuktspärr.
thomasx: Med lite tur kanske någon tar sig tid att göra en utförlig lista åt dig, men räkna inte med det ;) Läs istället BKR och/eller GVK's broschyrer och SäkerVatten så skaffar du dig en grundläggande kunskap om regelverket. Du kan inte tillgodogöra dig allting genom en generell fråga här. Om du sedan kommer med specifika frågor kommer du säkert att få massor med bra svar. Sedan går du
nino: tänkte uppdatera med några saker jag kommit på sen jag startade tråden. 1. Använde en riktig blandare, jag kör med Festo blandare, det går TUNGT att blanda med så lite vatten. 2. Jag får oftast förhöjningar ovanför värmekablarna, man ser alltså var dom går men dom ligger säkert 10mm under spacklet, det justerar jag med flex betongslip med dammsugare, men är man kvar på
Hasti: Vet att det varit kampanj på både Hafa och Westerbergs nu i höst... Bygghemma har väl även bathlife.
tlundberg: Men att tråden lyftes igen ger ju en perfekt anledning för TS att återkomma med vilken lösning han valde och hur det har hållt nu i nästan ett år! :)
thomas33: Går väl att göra en 5 cm hög sockel pricis där rören kommer upp. Beror förstås på var badkaret skall stå, men oftast finns det tillräckligt med plats för en sådan konstruktion under ett badkar.
nino: har du vattenburen värme i resten av huset skulle jag prova att även ha det i badrummet, ev komplettera med elslinga som kan köras på sommaren. har du platta på mark där plattan är själva golvet så är rören ingjutna, är det uppreglat på plattan med 22mm spångolv så kan dom nog ligga löst i mellanrummet. har du inte uppreglat så skulle jag bila upp hela golvet, ev. gräva ur och
zingo: Så jag kan lägga dessa ovanpå befintlig platta och sen bara flytspackel ovanpå? Och det blir lika stadigt som en platta?
nino: noone: själv är jag tvärtom, fast jag jobbar ju med det, jag synar aldrig ett badrum noggrant ser det för jäkligt ut så kan jag börja titta lite extra
Hasti: Jag drog 2 matningar till komoden och fördelade därifrån till wc, badkar, dusch. Man kan ju smälla upp ett skåp med fördelare i anslutning till badrummet och fördela vattnet därifrån. Jag har dock väggen full med golvvärme och nivellfläktar och skit så det fick bli komodlösningen...
RuneWebradio: Själv steg att upp ur badet för 5 minuter sedan. Ett problem som uppkom för några veckor sedan är att det är svårt att starta bubblorna. Jag trycker på "bubbel-knappen" displayen men inget händer för det mesta. Ibland funkar det med oftast inte. Det brukar funka om jag slår lite vid sidan av "vattensensorn" som känner av när vatten är lagom högt för att få starta bubblorna,
huggan: Detta beror på vad det är för tätskikt. Endast ett fåtal går att laga på lokala ställen. Så är det inte så är det kört för dig om du vill få ut pengar på försäkringen. Sen om det hade varit jag och det hade varit ett måste så hade jag gjort efter bästa förmåga om det nu inte är precis i duschen detta gäller.
mekkarn: Pratade med Kiilto. Det var okej att spackla tunt med fix och sen sätta tätskikt när det torkat. Så jag spacklade på morgonen och satte tätskiktet runt brunnen kanske 6 timmar senare. Jag ville mest bara lägga ett tunt lager fix för att få en jämnare yta
jontese: Ringde till ELLESS nu och fick tips om webbutik där man hittar deras produkter. Svårt o hitta på google eftersom dom verkar byta namn på produkterna på nglteknik :) http://www.nglteknik.se/
mekkarn: Det är betonggolv och den är fastgjuten. Har pratat med en kompis som är plattsättare och tydligen är 3-4 mm ok.
tlundberg: Letade reda på ett inlägg från tidigare i år som jag tyckte var intressant. Författaren till inlägget förordar vanligt gips (ej våtrumsgips alltså) i badrum för att snabbare upptäcka en skada på tätskiktet. http://www.byggahus.se/forum/badrum/201560-dax-att-renovera-badrummet-maaanga-fragor-blir-de.html#post1602061