Är sugen på att ha inbyggnadsblandare när jag ska bygga om. Men hur fungerar de med tätskiktet egentligen? Ska regla en vägg framför betongväggen för att kunna dra rören i samt få plats för blandaren. Ska man tätskikta både betongväggen och den nya väggen? Eller hur gör man?

Krilleman
Enligt säker vatten sid 22:

Inbyggnadsarmatur för tappvatten
Armatur, till exempel blandare, som byggs in i vägg
ska ha tappvattenanslutningen placerad i ett vattentätt
utrymme med indikering för läckage som har tillräcklig
kapacitet. Läckage ska mynna på plats där man snabbt
kan upptäcka detta och där utläckande vatten inte direkt
orsakar en skada, till exempel rum med golvavlopp eller
med vattentätt golv.
Byggs armaturen in i en särskild box, ska boxen vara anpassad
för anslutning till väggens tätskikt. Om armaturen
byggs in i en installationsvägg, ska installationsutrymmets
golv och väggar vara försedda med tätskikt upp till tak.

Här är väl också problemet med svensk standard... För få (om ingen) svensk tillverkare av inbyggnads-blandare finnes?!

Rätta mig gärna här någon om jag har fel! Men vad jag vet finns det bara utländska tillverkare, ämnet har varit uppe förut.

Jag skall regla framför betongväggen. Eftersom inbyggnadsblandare är utanför tätsikt krävs säkerhetsbox som krilleman pekar ut. Dock är det inget problem för det finns specialtillverkad och SITAC godkänd "säkerhetsbox" som löser problemet (iallafall för de inbyggnadsblandare från Steinberg jag skall installera). Jag har någonstans en PDF fil med foton som visar steg för steg hur man installerade inbyggnadsblandare i en lägenhet. Skall försöka gräva fram den ur datorn och länka senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.