Vi ska sätta kakel på våtrumstapeterna men har våtrumsmatta på golvet. Vi tänkte sätta kaklet ända ner till golvet. Men mattläggaren tyckte att vi skulle sätta kaklet ca 5-7 cm ovanför golvet. Jag undrar om detta endast är en fråga om tycke och smak eller om det finns någon annan anledning till att man borde sätta kaklet en bit upp från golvet?

Det är fel att montera kakel på bef våtrumsmatta. Dels är det oftast bristfälligt tätskikt och dels kan kaklets tyngd medföra att keramiken faller ned. Riv ned mattan och montera ett nytt godkänt tätskikt.
Man brukar behålla uppviket på våtrumsmattan. Tätskiktet under kaklet dras ned över kanten på den uppvikta mattan.

Redigerat:
Fast vi har precis satt in en ny våtrumsmatta som är godkänd att sätta kakel på!

Det är väll det bästa tätskiktet man kan ha. Har själv ett nybyggt helksklat badrum med plastmatta bakom.

Har också kaklat på våtrumsmatta, snart 1 år sen och inga som helst problem, de du lägger 100 000 på idag som är godkänt är inte godkänt om några veckor, regler och praxis förändras mycket i den branschen

T
Fruktansvärt fult att har plattorna ända ner till golvet, givetvis ska det vara ett uppvik på 6-10 cm.

Om man endast har kakel på väggarna, ja!

empame skrev:
Det är väll det bästa tätskiktet man kan ha. Har själv ett nybyggt helksklat badrum med plastmatta bakom.
Om man gör det på en matta som är godkänd för ändamålet, och om väggen har den styvht som krävs (ex. cc30 mellan reglarna). Så är det en godkänd metod ja. Men jag är väldigt tveksam till att den skulle vara bättre än ex. Foliebaserat tätskikt, eller ett korrekt utfört rollat tätskikt (som ju inte är godkänt idag, eftersom det var för lätt att fuska).

Om du använder plastmatta så svetsar man fogarna utan överlapp. Med foliebaserat tätskikt så lägger man fogarna omlott, (har flr mig tat vissa system inte har omlott, utan iställer en förseglingsremsa över). Jag har sett massor avplastmattor i halvgamla badrum där svetsarna har gått upp, både på väggar och golv.

Det finns ingen anledning att tro att man inte får samma problem med skarvar som är dolda under klinkers.

Så att dte skulle vara den bästa lösningen, det tror jag inte på.

T
hempularen skrev:
Om man gör det på en matta som är godkänd för ändamålet, och om väggen har den styvht som krävs (ex. cc30 mellan reglarna). Så är det en godkänd metod ja. Men jag är väldigt tveksam till att den skulle vara bättre än ex. Foliebaserat tätskikt, eller ett korrekt utfört rollat tätskikt (som ju inte är godkänt idag, eftersom det var för lätt att fuska).

Om du använder plastmatta så svetsar man fogarna utan överlapp. Med foliebaserat tätskikt så lägger man fogarna omlott, (har flr mig tat vissa system inte har omlott, utan iställer en förseglingsremsa över). Jag har sett massor avplastmattor i halvgamla badrum där svetsarna har gått upp, både på väggar och golv.

Det finns ingen anledning att tro att man inte får samma problem med skarvar som är dolda under klinkers.

Så att dte skulle vara den bästa lösningen, det tror jag inte på.
Numera sveper man plastmattorna runt badrummet och sedan överlappar man med en bård överst som överlappar den första mattan. Alltså inga svetsningar och så här man gjort i säkert 10 år.

Mycket lättare att byta en skadad platta på en plastmatta än tex foliebaserat tätskikt, oftast följer hela folien med gips då limmet är så starkt. Sedan så är plastmattan bra mycket tjockare än folien och tål rörelser i konstruktionen mycket bättre, bättre dragfasthet och rekommenderas i nybyggda trähus.

Redigerat:
empame skrev:
Vad har ni för typ?

Vi har valt plastmatta under för vi tror att det är säkrast. Vi har cc60 reglar men har satt dubbla gips och tror att det blir tillräckligt stabilt. Plastmattan känns rejäl att ha som tätskikt bakom och det finns inga skarvar. Vi får väl vänta 10 år och se om vi tog rätt beslut :)

Utifrån era svar får jag väl anta att man brukar ha ett uppvik på mattan och börja med kaklet en bit upp, men att det ändå är en estetisk fråga?

Har samma lösning i vårt badrum och jag tycker det känns som en riktigt säker och bra lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.