Hej
Jag har ett badrum på bara 3,5 km² golvyta och 14-15 km² väggyta som ska totalrenoveras.

Jag har haft problem med att få tag på offerter från olika firmor. Endast 3 av 8 firmor har kommit och kollat och bara 2 har lämnat offert. Den första offerten var inte bra alls och den andra ligger på 124000 kr och det lutar nog mot att de får göra jobbet. Men jag tycker priset verkar lite högt.

65900 kr är arbetskostnaden (före rotavdrag) och då blir materialkostnaden 58100 kr och det är den kostnaden jag tycker verkar hög. Jag har redan inhandlat allt kakel/klinker, toastol, blandare och annat möblemang.

Så vad tycker ni? Är 58100 kr ett rimligt pris för Flytspackel, fix, fog, våtrumsskivor, rör och allt mer som kan behövas.

Spontant låter de väldigt dyrt, byggde om mitt badrum och tvättstuga för 25 inklusive allt från massagedusch till kakel och klinker, men gjorde då allt själv

känns tokdyrt. du har ju redan skaffat det som brukar kosta mest.

det är fuktspärren jag undrar över vad den kan kosta.

Thomas Lundquist
Troligtvis har du ställt höga krav (vilket är helt rätt) typ att att kräva behörighet vilket i sig filtrerar bort dom flesta.

Att två av tre seriösa lämnar offert kan jag tycka ok men inte mer.

Jag tycker totalpriset är helt ok med allt vad det innebär.

Vill du ha ett billigare alternativ får återkoppla till dom klåparna som inte svarade på din offertansökan

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Måste man vara klåpare bara för att man inte ockrar en offert?

pepparkakshuset skrev:
känns tokdyrt. du har ju redan skaffat det som brukar kosta mest.

det är fuktspärren jag undrar över vad den kan kosta.
Jag har använt Webers system och då kostar folien ca 125kr/kvm plus manschetter 100-200kr/st, hörn 100:-/st och skarvremsor (minns ej pris). Sen ska man ha "gucket" som kostade runt en 1000-lapp för en hink (tror det var 10 liter) Jag tror nog att det landar på drygt 200/kvm i slutändan.

Be dem separera kostnaderna för varje arbetstyp, dvs hur mycket är bygg, hur mycket är VVS, el osv. Både vad det gäller material och arbetskostnad. Jag tycker det är så himla svårt att avgöra om det är en rimlig offert när bara får ett totalpris. Om det finns etableringskostnader, försäkringar etc, tycker jag att det ska redovisa sånt också. Snacka även med dem vad de har för policy gällande materialkostnadspåslag etc.

Gällande antal offerter man får svar på så är min erfarenhet ungefär samma som din, man får svar på rätt saker i 30-50% av fallen, det innebär att man ibland får svar som är på helt fel saker, eller saltade på ett sätt så man förstår att jobbet inte är så intressant etc. Jag hade föredragit om man sagt att man inte har tid.

Jag tror dock inte de flesta hantverkare gör så av ondo, de har helt enkelt lite för mycket att göra för det mesta, och det ligger lite i vår svenska mentalitet att vi har svårt att tacka nej.

Lycka till

Jag har inte ställt några krav, har bara bett om att få en offert. Endast en av de 8 firmorna sa att de hade fullt upp, 2 av dem frågade när de kunde komma och efter att jag svarat på det så hörde jag inget av dem mer och 2 svarade inte alls på min offertförfrågan.

Jag har funderat på att ta en ny specificerad offert på materialet och sen köra löpande på arbetet. För jag tänkte att jag kan ju riva ut så mycket jag kan innan de börjar och då blir det kanske svårt för dem att räkna på arbetskostnaden eftersom de inte kan veta hur mycket jag hinner riva ut. Sen kan jag ta reda på allt skräp som blir och då får jag ner kostnaden lite ialf.

Att riva själv och hantera skräpet är klokt.. Och rätt kul ;-) Se bara till att vatten och el är "pluggat". Ska du ta in något på fastpris bör du dock se till att göra upp att du river allt eller inget.

En variant som jag funderat på men inte provat är att för projekt man inte har bråttom med köra löpande med avstämingspunkter med fakturor. Då kan man få lite kostnadskontroll, plus kräva tydligt specifierade fakturor. Ett badrum skulle då gå i 3-5 avstämingspunkter, ta betydligt längre datumtid, men med lite koll på läget, plus att hantverkarna slipper "ta i" för att ha höjd för "okända faktorer".

Givetvis bör man göra upp om timpriserna, samt en del av materialpriserna. För t.e.x vvs skulle jag göra upp rörpriser per meter, större saker som element mm. För byggdelarna kanske det skulle röra sig om fuktskydds per m2 inklusive skivor, pris på flytspackel per säck. osv.

Någon som provat ett sånt upplägg?

Jag tycker det låter dyrt.

När vi gjorde om vårt som var på ca 6m² så gav vi drygt 43.000 för material.
Vi köpte kakel, klinkers, porslin och blandare själv.
Skivor, golvvärme + all el, all VVS inkl blandarbricka och bottenventil, nytt innertak, och allt med tätskikt/flytspackling ingick i de 43000:-

Då var detta ändå en av de firmor som var något dyrare men som vi ändå valde av diverse olika anledningar.

Jag tycker det är väldigt billigt för 14-15 kvadratkilometer väggyta och 3,5 kvadratkilometer golvyta... Sorry, kunde inte låta bli...

Redigerat:
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
fredj721 skrev:
Be dem separera kostnaderna för varje arbetstyp, dvs hur mycket är bygg, hur mycket är VVS, el osv. Både vad det gäller material och arbetskostnad. Jag tycker det är så himla svårt att avgöra om det är en rimlig offert när bara får ett totalpris. Om det finns etableringskostnader, försäkringar etc, tycker jag att det ska redovisa sånt också. Snacka även med dem vad de har för policy gällande materialkostnadspåslag etc.

Gällande antal offerter man får svar på så är min erfarenhet ungefär samma som din, man får svar på rätt saker i 30-50% av fallen, det innebär att man ibland får svar som är på helt fel saker, eller saltade på ett sätt så man förstår att jobbet inte är så intressant etc. Jag hade föredragit om man sagt att man inte har tid.

Jag tror dock inte de flesta hantverkare gör så av ondo, de har helt enkelt lite för mycket att göra för det mesta, och det ligger lite i vår svenska mentalitet att vi har svårt att tacka nej.

Lycka till
fredj721 skrev:
En variant som jag funderat på men inte provat är att för projekt man inte har bråttom med köra löpande med avstämingspunkter med fakturor. Då kan man få lite kostnadskontroll, plus kräva tydligt specifierade fakturor. Ett badrum skulle då gå i 3-5 avstämingspunkter, ta betydligt längre datumtid, men med lite koll på läget, plus att hantverkarna slipper "ta i" för att ha höjd för "okända faktorer".

Givetvis bör man göra upp om timpriserna, samt en del av materialpriserna. För t.e.x vvs skulle jag göra upp rörpriser per meter, större saker som element mm. För byggdelarna kanske det skulle röra sig om fuktskydds per m2 inklusive skivor, pris på flytspackel per säck. osv.

Någon som provat ett sånt upplägg?
Rent principiellt tycker jag inte att detta resonemang är felaktiga, men det lär inte funka i verkligheten. Om man försöker ställa dessa krav så är risken att det blir omöjligt att hitta någon som vill åta sig jobbet.

Om 2 av 10 lämnar offert i nuläget så är det rimligt att anta att det är 0 av 10 kvar efter att dessa krav presenterats.

Jag köpte nyss komplett tätskikt till ett badrum på 7.5m2 och till (golvet i) en tvättstuga på 10m2, det gick totalt på drygt 10K, detta var för materialet, jobbet gör jag själv.

plaggis skrev:
Jag tycker det är väldigt billigt för 14-15 kvadratkilometer väggyta och 3,5 kvadratkilometer golvyta... Sorry, kunde inte låta bli...
Ojdå :) vilken miss av mig

Att någon skall lämna fast pris på en badrumsrenovering enligt gällande normer, blir dyrt när man inte vet vad som behöver göras. Säker vatten, väggar och golvs rätta konstruktioner för att sedan kunna börja med själva våtrummet är en omöjlig uppgift, utan att ta höjd för vad som finns bakom bef. ytskikt. Men om du river allt som skall bort så får firmorna full koll på vad som behövs, tex fler golvbjälkar ,reglar i väggar ny el dra vatten i väggar etc etc. Då kan du kanske få ett bättre och tydligare pris när det går att se vad som skall göras, rivning är både tidskrävande och mycket hanterande samt att röris skal komma och koppla bort o plugga elektrikern skall koppla bort el osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.