Badrum
VW Transporter: Vi har fått vårt badrum renoverat med bl a nytt porslin. Tyvärr blev det lite efterarbete med golvet och entreprenören fick montera loss toalettstolen, en golvstående Ifö Sign. Efter att badrummet tagits i bruk igen störs vi av ett bullrande/bubblande ljud från toalettstolens tank varje gång vi spolar i handfatet. Vad kan detta bero på?
hrb131: Det blir svårt att rikta upp och få väggen helt plan med skivkonstruktioner, men om du ska kakla med typ 15x15 så krävs det ju inte så perfekta väggar. Om du monterar skivor på väggen och det inte blir alltför ojämnt, så kan du kolla med rätskiva och spackla i där det behövs. Innan du fuktspärrar alltså. Efter fuktspärr kan du bara spackla mindre ojämnheter med det fix du ska
pette_rsson: Jag har byggt nytt badrum, på ny plats i huset, och nu ska jag bort med den gamla toaletten. Problemet är att jag har en genomföring från källaren vad jag kan se, men två gamla toaletter, en på varsin våning ovanför källaren. Troligen sker förgreningen under något golv på mellanvåningen, exakt var har jag inte koll på. Kan jag plugga vam- och kallvatten där de kommer fram i den
Cff: Knapparna är ju ganska fula, men konceptet att det går färdigblandat/-tempererat vatten genom väggen känns intuitivt smart. Boxen skulle stå i ett skåp som är hyfsat lättåtkomligt vilket känns som en bättre lösning än en blandare inbyggd i väggen... Men, som jag antar ni förstår är jag lite orolig just för att det är ett nyare system - första inläggen på webben om systemet
Tommor: Japp stämmer, men nya 40c/c fmm har tre fästen i väggen. sen kallas det blandarfäste inte adapter, adapter är andra grejer...
anthill: Väldigt nöjda med våra möbler från Ido (deras Seven D-serie). Om jag inte har fel så är Ido och Ifö samma tillverkare men olika varumärken?
Albinsson: Ja du... Det tätades med silikon eller dyl. Så jag tror och hoppas att det blev tätt. Däremot tycker jag att det är mycket märkligt att inte branchstandarden (gvk) är tydligare på den punkten. Känns som att det skulle behövas en mer idiotsäker lösning.... Jag har tyvärr inte haft tid att kontakta GVK, och ser väl kanske inte att det skulle leda nån vart heller....
Silverridge: Hej, jag ber att få tacka för alla tankar, idéer och synpunkter jag har fått. Jag har nu tack vare er ett flertal praktiska lösningar på layout som faktiskt är godtagna inte bara utav mig utan även min sambo vilket underlättar det hela en del :) Nu återstår det bara att konsultera byggaren för de sista detaljerna. Tack allesammans!
karlsson-peter: Som det står: Matta på golvet och Fibo Trespo på väggarna.
KnockOnWood: [citat] Jag har haft samma lösning, med ett litet duschdraperi i glasklar plast, för ett fönster, som satt delvis i duschen. Naturligtvis blev det nedslag vid besiktningen. Att sätt upp en klar plexiglas- eller lexanskiva som täcker hela fönstret samt fönsterfodren är nog en bättre lösning. Men den bör nog sättas "öppningsbar", kanske på gångjärn, så fönstret kan ventileras och
Odjuret: om jag nu minns rätt så om har en handdukstork kopplad på VVC så kan man spola varmvatten i kranen sedan stänga av ballofixen för varmvattnet inte handduks torken. Då tvingas vattnet runt på nått sätt och ofta kommer torken igång.
cpalm: Kan vara cirkulationspumpen som stannat också. Yttrar sig som att det tar väldigt lång tid innan det kommer varmvatten (i kranen).
Anonymiserad 23608: Ring glasmästaren. Han kan garanterat plocka ihop det du behöver.
Silverridge: Jag har fått in ett par olika offerter på en tvättstuga (7kvm) och ett duschutrymme (2kvm) som skall kaklas och klinkras och den billigaste offerten hamnade efter rotavdrag på drygt 50' inkl kakel upp till 350kr/kvm. Tilläggas bör att golvklinkers INTE är inräknat, allt annat material och arbete är dock med.
dextrocell: Jag har både på jobbet och hemma. Fungerar ok men nu finns det en uppsjö av schysta porslinshandfat Framför allt så tycker jag att vit Corian i badrummet går bort, har man handfatet i Corian så är det i vitt. Blir det missfärgat vilket det blir så är det inte så enkelt att slipa av som en plan bänkskiva i Corian.
HandySmurf: Det beror på vilket ånggenomgångsmotstånd på väggen du är ute efter. Beror också på vad du har för underlag, skivor eller massiv betongvägg. Om det skall vara försäkringsbart måste du göra våtrummet efter gällande branchregler.
tronen: [citat] Mina smygar är inte standardsmygar, utan de är tillverkade i MDF som snickaren kapat till själva. Sedan slipar och målar dom :) Så måttet bestämmde snickaren (ägaren) :)
tronen: [citat] Om dom hade satt en planhyvlad bit under hade det ju inte märkts. Nu är det en vanlig tröskel under, som har rundade kanter :) Byggaren kommer göra om detta, så jag är inte orolig för detta, det blir bra till slut. Bara trist att det inte kan bli klart, alltid något man hittar :)
corner: Hej! Är det någon som har testat byggmax kakel vit 60x30 plattor? Är det något att ha eller är det som gamla kinaplattor?
HandySmurf: Till WC: kanske denna passar: http://www.rinkabyror.se/artikel/gummitatning-146x90x110/ Kanske någon gumminippel till handfatet: http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/ Om det är rostiga gjutjärnsrör behöver du nog även använda Unigum som Immobil föreslog.
stoif: [citat] Jag tycker det låter bra! Ngn primer skall inte behövas. [edit] några 50mm flytspackel skall inte behövas, 30mm brukar räcka. Men kolla det fabrikatet du väljer
Simba83: Sant så blev så att vi byter ut dom för säkerhetsskull.
mr_bygg: Vårt nya bubbelbadkar luktade också väldigt starkt när det levererades men nu efter att ha använt det några gånger så är det inget jag tänker på så lukten försvinner förhoppningsvis med tiden :)
JerreEssberg: När det gäller priser får man ha råkoll på både Hornbach och Bauhaus. För en är billig på vissa saker och den andre på annat medan annat kan vara gördyrt. Men däremot har jag använt Hornbachs prisgaranti, i deras Gbg-butik, vid några gånger och det har aldrig varit några som helst problem vare sig det varit mot Bauhaus eller olika webbutikers priser.