Hej!

Vi skall påbörja renovering av ett badrum på ca 5 m[SUP]2[/SUP]. Vi skall kakla väggarna nertill men vill ha putsade väggar upptill. Putsen bygger ca 10-12 mm och vi vill att kaklet sitter "utanför" putsen men jag vill inte putsa hela väggarna. För att göra arbetet med tätskiktet så enkelt som möjligt tänker jag mig att jag sätter tätskikt först. Sen att man limmar på någon form av skiva som är ca 10-12 mm tjock nertill. Putsar överdelen för att sedan sätta kakel på nederdelen sist. Vad tror ni om det? Och vad skall jag ha för skivor under kaklet? LUX-skivor finns i tjocklekar 10 samt 12 mm. Vad skall skivorna limmas med? De kommer ju att limmas på tätskiktet så jag vill ha något som är kompatibelt med det.
Vi skall använda LIPs folietätskikt och våtrumsputs från Weber (Set 610 MultiFlex samt Designputs) upptill.

Eller har ni något annat förslag på hur jag skall gå tillväga?

T
Du sätter dit LUX-skivorna med vanligt fix och då lämpligtvis LIP:s fix, typ SuperTroope!

Tack för ditt svar. Nu funderar jag dock på att bygga ut de 12 millimetrarna innan tätskiktet istället. Vad tror ni om det? I ytterhörn sätter man ju remsor och det borde man kunna göra även här. De putsade väggarna kommer att hamna i och 1 och 2.

Det spelar ingen roll egentligen vilken sida om fuktspärren rent teknisk men jag skulle hellre bygga ut bakom eftersom du då har mindre material som kan binda funkt... Se bara till att använda godkända material och medel på tätskiktet sen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.