Har nyss köpt en hus där badrummet på andra våning är renoverat under gissningsvis tidigt 90-tal med riktig våtrumsmatta och plastlock och tätring till golvbrunn. Men med gjutjärnsbrunnarna kvar därunder. Släppte en del stora rostflagor när jag gjorde rent brunnarna efter att de inte använts på minst ett år, så det jag undrar är:
1. Hur man kan veta om det är någon akut fara med brunnarna?
2. Om det är tätt emellan ytskikt och brunn så man kan duscha direkt mot golvet utan duschkabin?

P1010956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på den aktuella duschbrunnen om det underlättar.

Om du är rädd för att brunnarna skulle rosta sönder så är det nog ingen större risk, mitt hus är från -58 så tänkte jag likadant, men det var duktigt med gods i den när jag plockade bort den trots att den var rostig.

Själva brunnen är troligtvis tät.
Det svåra i ditt fall är att veta om det är tätt mellan mattan och brunnen.

Se till att vattnet rinner undan fort, dvs. att det inte är skräp i brunnen.
stiger vattnet över klämlisten i din brunn när du använder duschen då är risken stor att du får en vattenskada. håller sej nivån under listen då är det iallafall en liten risk.

Bästa är att byta brunn, men det drar ju med sej en hel del annat också, Matta + ev avloppsrör.

Men håll brunnen ren så kan du nog använda duschen..
Ha med i planen att den ska bytas, när duschrummet renoveras.

De kan vara ojämn tjocklek i godset på de gamla golvbrunnarna. Om du mäter dig till vad den gamla golvbrunnen kan tänkas vara ifrån undervåningen så kan du ju göra en lucka, eller köpa en plåtlucka ifrån bygghandeln och sätta i taket eller ta ett hål och sätta dit ett doslock. Då kan du kika in och se status på golvbrunnens undersida.

mvh

Brunnen (huset) är från -75, och brunnen är nyligen rengjord så den sväljer mycket bra. Då kanske det är lugnt.

Mattan ser ju hel ut och är väl inklämd under ringen så det borde då inte vara några problem men helt säker kan man ju bara vara om man kan inspektera underfrån...

Ja mattan är väldigt fräsch, men inspektera underifrån har jag ingen större lust till då det innebär att originaltaket i vardagsrummet behöver göras om isåfall.

Är det betongbjälklag?
I så fall så är det ju inte mycket du kan göra och om det läcker så kommer normalt sett vattnet inte så långt... Är det trä och gips i taket i V-rummet så borde du redan ha sett en fläck i taket om det skulle läcka.

Det är träbjälklag och gipstak i vardagsrummet, och avloppet är mitt i vardagsrummet. Har inte sett ett spår av vatten i taket iallafall.

Det blir rätt snabbt en fläck i taket med gipsskivor om du har läckande avlopp ovanför så du kan nog vara lugn... :)

Tack för bra svar, då blir det till att börja leta efter duschväggar och fixa lite :)

O
Jag skulle inte oroa mig för golvbrunnen.... De brukar hålla.... Om du är orolig för tätskiktet så släng dit ett badkar eller duschkabin... Då blir det mindre vatten på golvet...

Nä tätskiktet är jag inte det minsta orolig för. Dock upptäckte jag att golvet var helt plant, inte minsta fall. Så duschväggar lär väl knappast funka. Så då får det kvitta med dusch, får nämligen bara in en minimal duschkabin då snedtaket begränsar, och då duschar jag hellre i den andra duschen på markplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.