Badrum
ktm250: Med full belastning menar de slitagemässigt. Värme räknas inte in i det. Den ligger alltid på 28 dygn.
gunric: Det kan jag garantera att plattsättaren inte gjort eftersom det är undertecknad B-)
injonil: Taket blir tätt om du målar med våtrumsgrund. Ska du ha slätt tak bör du köpa vanliga fasade skivor, och spackla in pappremsor i skarvarna.
A-Man_08: Men kan man verkligen klandra hantverkaren att ha varit oaktsam? Jag menar det är ju inte som att man man brukar börja med att "vänta vi ska bara testa så det inte ned till grunden" Jag menar hur testar man det tömmer kundens badkar över golvet och simulerar en dm hög översvämmning innan man river badrummet för att se om någon 3 våningar ned kommer upp och klagar. Eller. ÄR det inte
hempularen: Jo det där ser inte ut att följa regelverket för tätskikt. Men det borde inte ha med luktproblemet att göra.
injonil: Jag valde att sätta dit karm och tröskel före flytspackling. Den som flytspacklar kan säga hur högt flytspacklet blir vid tröskeln, +- max ett par millimeter.
Sandberg: Uppdatering så här några år senare: Det blev golvvärme i alla lägenheter. Jag använder den som komfortvärme på vinterhalvåret. Ca 100 kWh/månad. Inga kompletterande värmekällor i badrummet. Funkar kanon.
nino: kolla med en Dahl butik om det finns annars bör väl vilken vvs butik / rörmokare kunna ta hem en åt dig
tank77: [citat] Ja i så fall är det en väldigt dålig plastmatta med tanke på att den är 2-3 mm tjock. Svaret på din ursprungliga fråga är fortfarande nej, inga pappremsor behövs.
A-Man_08: Även om man ska göra det billigt och man kan spara in på mycket så lägg några 100 extra på en blandare från mora, fmm eller något annat känt märke så slipper man byta kran om 3 år pga det inte finns reservdelar vilkt hade kostat runt 100ringen om det funnits i sortimentet. Ibland kan man tom få en begagnad nästan gratis.
b8q: [citat] Undvik 90-gradersböjar, om du behöver göra sådana så sätt 2 st 45-gradare efter varandr istället.
HSP: [citat] Klart det är billigare att riva själv. Badrum från -59 kan mycket väl innehålla asbest. Ett tips! ta en asbestanalys innan du börjar riva. efter som badrummet är från den tiden då asbest var vanligt, så ska entrepenören om han är seriös göra asbestprov om han ska riva. Kan vara så att entreprenören inte vill hålla på med Asbest .och rekommenderar att du ska riva ut allt
Krilleman: Men själva gängan på en klämringskoppling är ju likvärdigt lång på dom flesta märkena. Då borde alla bottna... Über-dålig installationsanvisning! :thumbdown: Reklamera eller fråga Trio direkt hur dom tänkt sig montaget för denna. Jag skulle kastat och köpt efter min tidigare länkade lista.
Patrik_Hed: Vad bra att det löste sig! Ja, man måste alltid byta till den medföljande golvgivaren. DOCK så till Devi Touch så går det att välja mellan 10 olika golvgivare i inställningar så har man ett vanligt fabrikant så har man stor chans att man slipper byta givaren. //Patrik
n_sandstrom: Dom flesta "halvsmå" brukar rentav vara på runt 60W-100W. Det är inte så mycekt värmen jag vill åt, snarare undvika att ha för mycket. Den kommer att sitta på väggen rätt nära toaletten, så tja, man vill inte vara tungen att akta sig för att nudda den. Dom med effekt upp mot storleken kilowatt är väl mest dom för vattenburna nät med lösa elpatroner?
bozze4evigt: Vet någon eller finns det någon som har en excelkalkyl på badrumsrenovering? Har punktat upp själv men det är ju inte helt omöjligt att man glömmer några väsentliga punkter i kalkylen och vips så blir badrummet mycket dyrare än man räknat med. Söker alltså en kalkyl "steg-för-steg" från konstruktion till sista kroken :)
Albinsson: [citat] Ok.... Njae 2dm från badkar däremot. Alternativet borde kanske vara att lägga en sträng längs hela skåpsidan mot badkaret...
Barnrikehuset: Fyller på med en fråga. Har man inte ringen på plats när man flytspacklar?
Tommor: Det låter ju rätt :) Täta du så noga du bara kan, avloppet monterar du ju innan väggen är färdig så sen är det bara kleta ordentligt. du vill ju inte att vattnet ska smita ut vid avloppet och du kommer aldrig lossa det där utan att göra om badrummet..
arbina: Hej och tack för råd Hempularen! Vore enklare om jag hade en bil och kände till Stockholm! Men med SL.se lär jag kunna ta mig till Karlsbodavägen i Bromma. Men nu ska jag leta efter Cadverktyg och "större badrumsföretag".
tronen: [citat] Som du säger så är det mycket list som sattes. Tyvärr var jag inte här när dom gjorde det jobbet, var tvungen att arrangera våran bröllopsfest :) Men från att listerna kom till att det var klart var det inte en vecka, gjordes annat jobb också. Dock så hade dom lite mer pill då dom var tvungna att räkna bort listen när dom satte kakel/mosaik för att få till det senare. Men
GoForIt: Pump för duschkabin, exempelvis IFÖ TP20 som ansluts till tvättställets avlopp.
SBH: tvättmaskin brukar ha sådant specat i beskrivning men baksidan brukar kräva mest utrymme.
hempularen: Efterssom badrummet är från 2006 så är tätskiktet troligen rollat, det förekom folie då också, men folie blev obligatoriskt först 2010 (?). Folie användes av en del något år innan det blev obligatoriskt. Rollat tätskikt är väldigt vanskligt att byta plattor i. Eftersom det inte finns någon godkänd metod (godkänd från tillverkaren av tätskiktet) så kommer ett
ericjagaeus: Inte haft någon skadedjursbekämpning på plats, tar det som steg 1 tack! Testar att kladda på PL200 det borde fungera.
pelpet: Handfatstoaletten var fin. Ett annat alternativ kanske kan vara en högspolande toalett. Eller att sätta handfatet utanför toaletten på något om det inte ryms ett minihandfat.
injonil: Ah, ok, givetvis! Men man skulle kunna säga att det är anslutning för duschblandare. På något vis måste ändå vattnet dras till duschen och det är antagligen ett mindre utsatt område som det är gjort nu jämfört med t ex dold rördragning som kommer ut bakom blandaren...
injonil: PS. Jag satte tätskiktet i helgen, riktigt jobbigt var det! Idag kaklas badrummet, men där tar jag hjälp, har aldrig kaklat själv och det skulle bara ta en jäkla tid. Fördelen med att göra det själv hade dock varit att jag äntligen behövt införskaffa en laser :D