Jag måste renovera en gästtoa på ca 1,3 m2 efter ett läckage.
Jag har renoverat en hel del i huset, men aldrig gett mig på våtrum, och det verkar vara en hel djungel med regler som måste efterföljas....
Jag har tänkt mig så här, och rätta mig gärna om jag har fel, eller kom med idéer om hur det kan bli bättre;

Träbjälklaget byggs upp så att det har max 600 mm cc. På detta lägger jag golvspånskiva 22mm.
Golvgips limmas och skruvas. Skruvar tas bort när limmet torkat.
Nya stosar sätts till avlopp (vask och wc).
Standardgips sätts upp på väggarna.
Golvet primas, 100mm upp på väggarna, och upp på insidan av ny tröskel.
Tätskikt stryks ut och våtrumsfolie rullas ut.
Läggning av våtrumslaminat med aquaseal på laminatmatta.
Väggar tapetseras och lister limmas.

Förslag och tankar emottages tacksamt.

Det låter som att det kommer vara godkänt. Jag antar att det "bara" är en toalett? Alltså ingen, dusch och golvbrunn?

Eftersom du inte ska ha klinker så finns det inget bärighetskrav med vare sig 600mm C/C eller limmad golvgips. Det räcker med gipsskiva som du skruvar på golvet, enbart med syftet att få ett oorganiskt underlag för tätskiktet.

Sen tycker ju jag att det är enklare och blir bättre att flytspackla med armeringsnät istället för att limma golvgips. Då kan du dessutom lägga ner golvvärme om du skulle vilja det.

Golvvärme är helt ointressant då det bara är wc och vask på 1,3 m2. Man ska in och sen ut typ.
Jag vill oavsett ha 600mm cc och en 22 mm golvspånskiva för att veta att det är ordentligt stabilt golv, sedan har en hantverkare sagt att jag ska ha en limmad golvgips, så det är därför jag lägger det.

Fler tankar någon?

Har fått ett tips utanför byggahus.se
Istället för att använda våtrumsfolie:
Prima golvet enligt ovan.
Fiberremsa 50 mm upp på väggen och 50 mm ut på golvet runt hela gästtoan, med färdiga hörn i alla hörn.
2 lager ångspärr. Manschetter runt avlopp sätts fast med tätskiktsmassa.
2 lager tätskikt.

Hur känns det, ni som är proffs på detta?

Ingemar Carlsson skrev:
Golvvärme är helt ointressant då det bara är wc och vask på 1,3 m2. Man ska in och sen ut typ.
Jag vill oavsett ha 600mm cc och en 22 mm golvspånskiva för att veta att det är ordentligt stabilt golv, sedan har en hantverkare sagt att jag ska ha en limmad golvgips, så det är därför jag lägger det.

Fler tankar någon?
Ja, absolut vettigt att ha 600mm cc och 22mm golvspån. Så skulle jag också gjort, jag menar bara att det inte finns något krav på detta i våtrumsreglerna.

Och att flytspackla är verkligen enklare än att krångla med att skära till golvgips och limma med svindyrt lim, det blir bättre också (stabilare). Men naturligtvis funkar golvgips också om du nu verkligen vill använda det.

Ska du följa regler så måste du använda folie på ett träbjälklag. Sen är jag rätt övertygad om att det går precis lika bra i praktiken med rollat tätskikt, särskilt där du bara har WC.

Exakt hur du skall göra med tätskikt, ångspärr och lager hit och dit ska du inte fråga här. Du väljer en tätskiktsleverantör och sedan följer du deras monteringsanvisningar.

Tackar vectrex för din input!
Jag hade ingen aning om att det var olika för varje leverantör.
Då får man ta och läsa på ordentligt för vad byggbutiken har att erbjuda... Alltså inte bara att köra och handla, utan man måste veta vilket märke byggbutiken för, och sedan ta reda på det märkets tillvägagångssätt, och därpå inhandla sakerna... :confused:

En annan fråga:
Hur gör man för att montera wc? Stos etc? Det verkar inte finnas något vettigt på nätet vad jag kan hitta. Någon som kan ge en utförlig beskrivning?
Jag har idag gjutjärnsrör som går upp nästan till jämnhöjd där golvet kommer att vara. Vad behöver jag och finns det någon bra beskrivning / anvisning / bilder på hur det skall göras?

Om ja inte är ute o cyklar så behöver du inget tätskickt eftersom du inte har dusch och golvbrunn. Om du använder tätskickt så ska de vara samma märke på alla delar i tätskicktet

Även om du inte ska ha kakel och därmed klarar dig med längre avstånd så skulle jag vilja tipsa om att se till att lägga i golvregel under spånskivan där man kommer att gå. I ett sådant litet utrymme kommer golvet bara belastas på ett ställe. Varje gång någon går in i rummet kommer 100 kg människa trycka till på samma punkt. Är då detta mitt emellan två reglar med cc 600 kan det med tiden bli en viss svikt. Lägg i en extra regel på mitten så blir det dessutom färdigt för att klara kakel ifall någon vill ha det i framtiden. Kostnaden blir någon hundralapp.

freddijonsson skrev:
Om ja inte är ute o cyklar så behöver du inget tätskickt eftersom du inte har dusch och golvbrunn. Om du använder tätskickt så ska de vara samma märke på alla delar i tätskicktet
Tätskikt behövs. Och eftersom jag själv ämnar göra det måste allt dokumenteras, gärna med bilder, för att försäkringen skall gälla framgent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.