Badrum
Krilleman: Avloppet är fortfarande 110mm (130mm över muffen) som ska in i murstocken då. Hade du tänkt att mura in den då? Hur tänkte du lösa det hela med fuktspärren som ska finnas för dessa inbyggnadsvarianter? Och även ej att förglömma ventileringen av detta utrymme! Att cisternen sitter som den sitter på dessa har, som du antagligen förstår, en anledning. Personligen skulle jag inte vilja
Krilleman: Dom med Pneumatisk spolning kan man ju flytta trycket dit man vill ha den så man inte "är som alla andra" Detta kan resultera i flera spännande lösningar och placeringar av själva spolknappen!
zingo: Ska bygga badrum i ett utrymme som sedan 30 år redan tjänstgjort som "badrum". Det har inget indraget vatten men golvbrunn i betongplatta finns. Jag ska byta brunnen såklart, men hur blir det nu med betongplattan och fukttransporten? Den ligger på markplan och om jag fuktspärrar och klinkrar stoppar jag väl det naturliga fuktflödet nedifrån och upp genom plattan?
hempularen: [citat] Klurigt är det absolut. Men jag misstänker att det är den som får bostadsanpassningen som formellt är beställare/bygherre. Så är det ex. när försäkringsbolag åtgärdar skador. De väljer byggföretag och står för betalningen, men det är försäkrtingstagaren som är byggherre, och därmed ansvarig för att byggfirman gör allt rätt (ytterst är det givetvis byggfirman).
Mikael_L: OK. Jag tänkte inte på att det kan stå i databladen ... :o ;)
twaldenryd: Jag håller på att fixa badrummet och då har jag hittat fläckar som jag ej kan få bort. Ena fläcken är rost från det gamla badkaret sedan är det från toalettpappershållare som va i trä. Vet inte riktigt vilka medel man kan ta utan att förstöra mattan.
Dreamhome: Ja det är ju det, vi tycker att just IKEA:s kökssystem (den gamla versionen) ger valuta för pengarna. Samtidigt har man blivit "bortskämd" med pressade priser, och när man sneglar över till Aspen så stiger priserna... Vi har valt att lägga krutet på ett stort massagebadkar från Westerbergs som ska kaklas in, så även om badrumsmöblerna ska vara prisvärda så får se inte vara
Zero: [bild] Svedbergs har ett tvättställsskåp som heter Indigo Vågen Vit 90 cm som ser rätt vettigt ut och som troligen har högre kvalitet än IKEA med många lager lack mm men som tyvärr kostar nära 11000:- Behöver tyvärr två kommoder varav dock den ena kan vara 60 cm och inte för handtvätt. Detta var inte lätt! :confused: Någar tips?
nino: jag skulle nog ta vanlig markisolering och sen gjuta med ROTbruk eller vanlig betong (om det inte är bråttom) vet att det finns endel som flytspacklar på cellplast men det skulle jag inte göra, tycker det känns så där...
Atom: Känner igen det :) Själv hade vi en typ Camping ventil. Man fick trycka in för att få 30 sek vatten. Men det hjälpte inte. Först då temperaturen sänktes så att vattnet var ljummet, blev det fart på barnen!
Wide Glide: Kalksten klarar tvål utmärkt... Sura vätskor eller diverse kemikalier kan däremot med tiden bryta ner kalksten eller marmor. Granit är forever.....
Lolle: [citat] Ja vi är lite offtopic men jag kan svara och sammanfattningsvis är det lite problematiskt och inte helt klart hur damixas ventil skall tolkas. Min åsikt är att den uppfyller kraven även om vissa knorrar om det och vill tolka annorlunda. Det som står är lätt åtkomlig ovan bänk vilket i sig inte diskvalificerar damixas elektriska variant. En del knorrar om det ens ska anses vara
frav: Nix, inga fönster i badrummen då de ligger innåt korridoren. Då det i grunden är ett gammalt hotell så är det små rum & mycket små badrum. Ventillationen verkar baseras på självdrag & öppet fönster. Varje rum har en horisontell vädringsruta överst i rummens fönster som går att haspa upp i tre steg.
prototypen: Ska väl återraportera hur det gick. En dag i somras så hakades de av, den gamla tätningsmassan petades bort och så rengjordes glaset med svinto. Gick fort, blev helt rent och fint, svinto repade inte (så länge det löddrar som det står) Tätades sedan med silikon. Protte
torparnorpan: Skall in med våtrumsmatta i renoveringen av badrummet och vill ha lite sten/klinkerliknande utseende. Få val men hittade bla. "Stepgolv" på Forbo som nu är våtrumsgodkända enligt deras sida. Hittade även Gerbad:s golv som jag gillade, men nu har jag fått från mattläggare samt återförsäljare ( stor matthandlare) att de tjockare mattorna liknande Gerbad:s är näst intill omöjliga att
hemmabyggets: Ja, 13th Marine, det är lite märkligt då Hemvaruhuset är säljaren. Hur som helst har jag fått kontakt med Macro nu och vi diskuterar lösning. Återkopplar gärna hur det går så ni vet.
maestrolito: [citat] Har lyckats få dit ett skydd i form av hårdplast över hålet. Knappast enligt branschrekommendationer, men det är i princip omöjligt att få dit något annat utan att riva ner hela handfatet samt lådan under. :) Får nöja mig med det och hoppas på det bästa. Känns förstås väldigt konstigt att ha ett stort hål rätt genom kaklet i badrummet, men nu är det lite provisoriskt
GeBe: Tackar för bra svar! Jag inser att tätskiktet är korrekt monterat. Jag hade inte klart för mig att tätskiktet inte behövde följa brunnsmanschetten bakom klämringen. Silikonet och bakfallet känns som mindre problem. Bara att be banken skicka iväg några hundra tusen med ett leende....
sssjej: Har själv satt dit såna skivor på väggarna i vårt badrum för ett år sedan. Tycker att det blev snyggt. Ville inte sätta kakel eftersom väggarna är ganska klena och sviktar en del. Kan hålla med om att dom är ganska dyra. Blir nog samma pris som att sätta dit kakel. Men jag tycker dom är lätta att sätta upp och bra om väggarna sviktar. [bild]
Dalbotant: Nix, det är syllen som huset står på och den är några mm högre. Skulle givetvis gå att ge sig på att jacka ur men känns som om jag har tillräckligt att pula med ändå. Helt glimrande om det funkar att ha golvet "hängande" då det blir bättre för all rördragning. Tror jag i alla fall. :)
peterwesterlund: Alltså jag vill helst ha en blank yta. Liksom blänkande yta. Märkligt det känns, tycker jag sett det jag är ute efter i massa badrum på olika ställen. Men det tycks vara ganska ovanligt ändå då :/
A-Man_08: Enklast är nog att ställa in en dushkabin eller badkar då har du fall mot avloppet.
Byggahem: [citat] Förvisso, men då är det lite sent att förhindra pågående eventuella fel. Så fort min KA nämnde att det var Rf90% så slängde de på tarketten och diff.plasten på golven.
Lolle: Nu sitter jag i bilen så kan inte skriva för mkt men problemet med de flesta av dessa produkter skjuter något över målet. De är godkända och testade för användning i våtrum men undantar ändå inte från kravet om att skruvinfästning i våtzon 1 ska göras i massiv konstruktion eller särskild konstruktionsdetalj. Vissa pluggsystem försöker hävda att de går under särskild
Globetrot: Ett tips från mig är skumma igenom branchreglerna själv, finns på www.bkr.se och skriv avtal. Branchregler är inte lagkrav utan måste avtalas.
injonil: Är dörren delvis inom våtzon 1 kan det vara lite komplicerat. Dagens regler föreskriver att tätskiktet (åtminstone foliesystem) ska ansluta mot karmen i våtzon 1. Detta för att vatten kan färdas under plattorna längs med tätskiktet och annars i värsta fall rinna ut i väggen intill karmen. Det är tyvärr inte ett helt orealistiskt scenario.
pelpet: Välkommen till forumet. Hur djupt ska du ner med avloppet egentligen? Kan du inte lägga det över eller på sidan om stenen? Eller frilägga den och spräcka den med snigeldynamit. Finns flera trådar om det på forumet. I övrigt förstår jag inte riktigt problemet. På vilket sätt löser gjutning problemet med avloppet jämfört med att bygga ett träbjälklag?