Hejsan!
Familjen ska nu renovera badrummet nere som är orört sedan byggnation 81/82.
Vi har kikat lite och undrar över blandannat om man kan riva och bygga upp väggarna själv?
O anlita för fuktspärr, rör, el osv.

Har ni några tips på hantverkare som är godkända och gör ett bra jobb i Uppsala?

Självklart kan du både riva och bygga upp nytt själv. Det enda du inte får göra, är el-jobb, om du inte råkar vara behörig elinstallatör. I övrigt finns det i princip inga hinder att bygga hela badrummet själv. Sedan kanske man som gör-det-självare inte alltid har alla de verktyg eller kunskap som gör vvs-dragning snabbt och enkelt.

Om du bygger våtrum själv, läs på de våtrumsregler du tänker använda dig av och dokumentera flitigt ditt arbete med digitalkamera.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Hej
norrbottenstorpet slog huvudet på spiken.
VVS branschen vill få det att framstå som att man inte får göra badrum själv utan deras certifikat och allt vad dom kallar det.
Lär bkr reglementet ordentligt, fotografera mycket under byggets gång och var noga med att följa tillverkarens anvisningar. Tillverkarna har en utomordentligt bra support som mer än gärna svarar på frågor från oss amatörer.
En viktig detalj är montaget av brunnsmanschetten.
Många misslyckas med detta vilket jag personligen inte kan begripa.
Det finns verktyg som brunnstillverkaren säljer och som är "idiot säkra" .Köp ett sådant och försök inte att skära till den på fri hand. Sist jag kollade så kostade Puruskniven ungefär 150kr.
Fredrik

T
Fredrik Å skrev:
Hej
norrbottenstorpet slog huvudet på spiken.
VVS branschen vill få det att framstå som att man inte får göra badrum själv utan deras certifikat och allt vad dom kallar det.
Lär bkr reglementet ordentligt, fotografera mycket under byggets gång och var noga med att följa tillverkarens anvisningar. Tillverkarna har en utomordentligt bra support som mer än gärna svarar på frågor från oss amatörer.
En viktig detalj är montaget av brunnsmanschetten.
Många misslyckas med detta vilket jag personligen inte kan begripa.
Det finns verktyg som brunnstillverkaren säljer och som är "idiot säkra" .Köp ett sådant och försök inte att skära till den på fri hand. Sist jag kollade så kostade Puruskniven ungefär 150kr.
Fredrik
Halva priset på valfri nätsida: http://www.rinkabyror.se/artikel/puruskniven-150mm/

Och Jafos motsvarighet kostar endast 25 kr........http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-skarmall-for-golvbrunn/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.