Såg på att avsnitt av arga snickaren där han tog bort ångspärren i ytterväggen för dom väggarna som anslöt till badrummet. Han sa att badrummets tätskikt fungerar som ångspärr och att det kan mögla om man har en ångspärr och sedan sätter ett tätskikt innanför ångspärren. Stämmer detta?

Jag ska göra ett badrum på ovanvåningen där 3 st av väggarna i badrummet kommer att vara ytterväggar. Ska jag slita bort ångspärren på de väggarna?

Ja det stämmer, du kan inte ha dubbla tätskikt dvs plast och tätskikt i en yttervägg. Fukten har ingenstans att ta vägen och mögel uppstår.

Gäller det verkligen ff? Har för mig att när jag kollade så skulle det vara ok med plast nu i samband med att rollade tätskiktet inte får användas i samma utsträckning.

Det gäller nog ja. Och om du tänker efter lite verkar det väl självklart.

Men det är lätt att åtgärda: Tag kniven och stick hål i plasten på några hundra ställen så är problemet löst.

Man kan låta plasten sitta kvar, problemet var förr när ånggenomgångsmotståndet var mycket lägre, då kunde vattenånga tryckas genom det rollade tätskiktet och på så sätt kunde det bli förr problemet.
Idag är folietätskikten mycket tätare och problemet finns ej kvar...

Folien är tätare än en glasskiva enl en försäljare....

Men man kan också ta bort plasten

nino skrev:
Man kan låta plasten sitta kvar, problemet var förr när ånggenomgångsmotståndet var mycket lägre, då kunde vattenånga tryckas genom det rollade tätskiktet och på så sätt kunde det bli förr problemet.
Idag är folietätskikten mycket tätare och problemet finns ej kvar...

Folien är tätare än en glasskiva enl en försäljare....

Men man kan också ta bort plasten
Då har man lärt dig något nytt! Tackar !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.