4 463 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Gjuta fast brunn i badrum med eps?
Jag har gjutit fast två brunnar i två olika badrum. Det är en oisolerad platta på mark.
I ett av badrummen var det bara sand under plattan och den andra var det gullfiber och plast gjutet i plattan.
Jag gjöt fast dom med eps och sen flytspackel ovanpå.
Jag la inte makadam ovanpå sanden utan gjöt eps direkt på sand. Sanden kändes torr.
Nu har jag förstått att jag skulle ha lagt makadam under epscementen.
Betyder det att jag måste ta upp och göra om?
Betongplattan var också gjuten direkt på sand.
Kommer epsen att suga upp fukt då eller bara isolera lite sämre?
Tacksam för svar och hjälp
I ett av badrummen var det bara sand under plattan och den andra var det gullfiber och plast gjutet i plattan.
Jag gjöt fast dom med eps och sen flytspackel ovanpå.
Jag la inte makadam ovanpå sanden utan gjöt eps direkt på sand. Sanden kändes torr.
Nu har jag förstått att jag skulle ha lagt makadam under epscementen.
Betyder det att jag måste ta upp och göra om?
Betongplattan var också gjuten direkt på sand.
Kommer epsen att suga upp fukt då eller bara isolera lite sämre?
Tacksam för svar och hjälp
Du bör ju ha något dränerande under. Risken är annars att det blir fuktvandring mot isolerade (varmare) delarna och då "fastnar" det mer fukt i sand än i makadam som inte kan binda fukt/vatten på samma sätt.
Var det torrt under så kommer du troligen inte att få några problem. EPS'en i sig suger inte fukt utan det är värmeväxling som gör att man får fuktvandring.
Är det stora golvytor kan du ju fundera över om du ska ha tätskikt i hela eller bara i våtzon 1 enligt BKR rekommendationer för rum med risk för tillskjutande fukt.
Var det torrt under så kommer du troligen inte att få några problem. EPS'en i sig suger inte fukt utan det är värmeväxling som gör att man får fuktvandring.
Är det stora golvytor kan du ju fundera över om du ska ha tätskikt i hela eller bara i våtzon 1 enligt BKR rekommendationer för rum med risk för tillskjutande fukt.
Jag gjorde ett badrum med elgolvvärme. Där var det större ytor i kontakt med mark. Kanske 1-2 m2 med eps utan makadam. Men där satte jag inget tätskikt då det var en oisolerad platta.
Om det inte är ngt tätskikt innebär det att den ev fuktvandringen som kan upptstå inte gör ngt?
I det andra badrummet var det en isolerad platta. Där var det små ytor som fylldes med eps utan makadam och där ligger det också golvvärme i form av elementrör. Alltså inte elburen. Blir det lika mycket fuktvandring med vattenburen golvvärme?
I det badrummet satte jag tätskikt.
Tack för ditt svar
Om det inte är ngt tätskikt innebär det att den ev fuktvandringen som kan upptstå inte gör ngt?
I det andra badrummet var det en isolerad platta. Där var det små ytor som fylldes med eps utan makadam och där ligger det också golvvärme i form av elementrör. Alltså inte elburen. Blir det lika mycket fuktvandring med vattenburen golvvärme?
I det badrummet satte jag tätskikt.
Tack för ditt svar
Klicka här för att svara