Hej

Hur brukar man dra golvvärmerören om man har har shunten inne i våtutrymmet ? Man måste alltså då gå igenom fuktspärr med rören eftersom värmeslingan ligger under tätskiktet och shunten är i "rummet" Vad är godkänt ? Hittar ingen info om detta någonstans.
 
Krilleman
Om man följer säkervatten måste du ha den i ett skåp/installationsvägg med vattentät botten så ev läckage snabbt syns.

Badrummets tätskikt ligger utanför skåp/vägg och genomföringarna för slangarna får inte gå genom våtutrymmets tätskikt. Fig 2.4.2 på sidan 19 i spekeröks länk visar lösningen på ett bra sätt.

Inga genomföringar för utom avlopp får finnas i golvet!
 
Om shunten, gv slang är inne rummet så får det gjutas upp en klack runt dessa enligt sida 25. Löste just ett sådant problem i ett större badrum. Allt hamnade ca 3m från dusch, bad kan tilläggas. Men kan man lösa en inst.vägg eller godkänt skåp är det ju ett bättre alternativ.

Mvh
 
Varianten med klack tror jag fungerar bäst för mig då jag ev. har shunten i samma "utbyggnad" som vägghängd WC och den monteras också "i rummet" med inspektionslucka och skvallerhål .Man har då koll på både wc och shunten som är inbyggda...

hade tänkt det först, men blev sen osäker då det står under 2.7.1 :
Rorgenomforingar med tappvatten- eller varmeror ska inte forekomma i golv med tatskikt i vatrum.
och
under 2.7.2 står det inget om VÄRMERÖR längre ? att man utelämnar det i texten ,betyder det att det inte är tillåtet??

Eller betyder "servis ledning" även värmerör ? Kanske dum fråga , men jag kan inte dessa byggtermer :wow:

Shunten hamnar ca 2 meter från dusch så den blir inte i Zon1

Värmerör genom vägg är ju ok enligt 2.8 , om det inte är OK med klack så får det bli så.
 
Reglerna går inte ibland att följa helt ut vid renoveringar, värmerör som kommer upp ur en klack är bättre än rätt ur golv. Ifall läckage uppstår, vattnet fyller badrumsgolvet skall det inte kunna nå genomföringen för värmen. Klacken skyddar gott och väl.

mvh
 
Jag kan inte se någon fördel med att ha rören igenom väggen istället för igenom en tillräckligt hög klack så det lutar att det blir så :) Tror det blir riktigt bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.