Hejsan,

Hade tänkt montera en ny tvättställsblandare då den gamla kalkat igen, men på undersidan sitter det tre muttrar på respektive ledning som jag inte riktigt vet vilken jag ska lossa på, vilken är det som ska bort av de tre?

(Av nyfikenhet, varför sitter det tre stycken?)

Vattnet är så klart avstängt :)

/N

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har nog lossat rätt, är väl klämmringskopplingr och då har du mitten muttren för att kunna dra/lossa från båda håll. jag hade satt en avstängningskran där istället för mitten muttern, men du kanske har det i närheten ändå?

Det är en klämringskoppling med en lös mutter i var ända som drar till runt röret.
"Muttern" i mitten är bara ett mothåll.
Lossa muttrarna närmast armaturen, byt armatur, sätt dit ny klämring och stödhylsor och dra ihop allt igen.

Krilleman
Jag ser bara två muttrar och en kopplings-del. :x

klamringskoppling-300x186.jpg
Skapa konto

Det bästa, om dom nya blandar-rören räcker till, är att kapa under kopplingarna och ansluta helt nya kopplingar så du slipper blanda tillverkare av kopplingar!

Och på dom suddiga bilderna gissar jag på att du har 12mm som matning upp till tvättstället från golvet.

Edit:

Det ser ut att sitta någon typ av FPL-förminskning från 12? till 10? (8?)

Ska du behålla kopplingarna är det viktigt att du köper nya förminskningar av samma märke för din egen skull!

1869696.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Hej,

Tack för era svar.

Ja det stämmer, det ser ut att vara någon form av förminskning av dimensionerna. Första gången jag pillar med detta så lär mig för fullt :) Just nu försöker jag bara lösa det tillfälligt för att få bukt med det spontana tjutandet av kranen :)

En till fråga;

Hur kommer jag åt metallringen som spänner fast mot blandaren då rören går som de gör? Är det nåt specialverktyg man ska ha? Skiftnyckeln var för liten :(

/N
tvättställ.jpg
Skapa konto

Finns speciella armaturnycklar som man når bra med.

Edit: Fel av mig, det heter tydligen kranmutternyckel.

Redigerat:
Krilleman
Precis som mexikatten skriver, kranmutternyckel är vad rörisarna använder dagligen.

86-030_m.jpg
Skapa konto

Och den finns att köpa på biltema för 89,90!

Billigt!

Toppen vad bra. Kanske lika bra att införskaffa en, lär inte vara sista gången man ger sig i kast med något dyl. :)

/N

T
Polygrip?

Krilleman
tank77 skrev:
Polygrip?
Man kommer faktiskt åt lättare med en skifta med långa käftar typ bacho än pollyn i dessa lägen. Även fast kranmutternyckeln är det bästa.

1032034o.jpg

Hur ser kranen ut som du ska byta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.