14 020 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Ljudisolera badrum
Hej, en firma håller på att totalrenovera vårt badrum. När de satte upp gipsplattor på väggarna satte de ingen ljudisolering bakom. Enligt entreprenören sätts ingen isolering i nio fall av tio. Har han rätt?
Badrummet ligger ungefär mitt i huset. Vi har groventré på ena sidan, hall åt två håll samt yttervägg åt det fjärde hållet (som självklart är isolerad).
/P
Badrummet ligger ungefär mitt i huset. Vi har groventré på ena sidan, hall åt två håll samt yttervägg åt det fjärde hållet (som självklart är isolerad).
/P
Vad jag vet så brukar man försöka ljud isolera, själv ljud isolerar jag nu alla mina innerväggar för att det ger tystare miljö och en känsla utav gedignare hus. Man vill ju inte höra vad personen gör inne på toaletten.
Nu har ju inte ni vardagsrum, matrum eller kök så nära så då behöver man inte tänka på att dörren ska va lite kraftigare för att få de tyst, men isolera väggarna tycker jag ni kan be dom om!
Nu har ju inte ni vardagsrum, matrum eller kök så nära så då behöver man inte tänka på att dörren ska va lite kraftigare för att få de tyst, men isolera väggarna tycker jag ni kan be dom om!
De flesta badrum jag sett utan ftx har en liten luftspalt under eller ovanför toadörren, känns ju som det är den största ljudboven om man nu har det byggt på så vis. Annars kan jag hålla med dig, liten kostad och jobb när man ändå håller på renovera.
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Vi gör badrum nu och isolerar för ljud.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag har ett badrum vägg i vägg med sovrum och isolerade med 45 mm glasull. Våtrumsvägg 2012 i badrummet med 19 mm plyfa och våtrumsgips. Det blev bra, det hörs i stort sett inget genom väggen utan ljudet hörs mest genom badrumsdörren.
Jag passar på att följa upp den här tråden: Vi står också inför en badrumsrenovering, där jag ser fram emot att väggarna isoleras, för det är väldigt lyhört. I nuläget har vi endast plastmatta på väggarna men det kommer att bli kakel sen. Antar att byggarna sätter gipsskivor utanpå den befintliga väggen (självklart våtrumsgrejer). Min fundering är om gipsskivan och kaklet gör någon skillnad ljumässigt. Nån som vet? Annars få de ju riva innerväggen på badrumssidan och isolera innan de börjar bygga väggen igen?
Totalt onödigt att isolera en innervägg, som sagt det mesta av "pruttljudet" slipper ut genom luftspalten under dörren. Per automatik kommer hantverkarna inte att ta ner gips i onödan i så fall få du betala extra.........Pilla58 skrev:Jag passar på att följa upp den här tråden: Vi står också inför en badrumsrenovering, där jag ser fram emot att väggarna isoleras, för det är väldigt lyhört. I nuläget har vi endast plastmatta på väggarna men det kommer att bli kakel sen. Antar att byggarna sätter gipsskivor utanpå den befintliga väggen (självklart våtrumsgrejer). Min fundering är om gipsskivan och kaklet gör någon skillnad ljumässigt. Nån som vet? Annars få de ju riva innerväggen på badrumssidan och isolera innan de börjar bygga väggen igen?
Klicka här för att svara