2 395 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hemmabygge elektrisk handdukstork.
Kan/får man dra golvvärmeslinga i vanliga "vattenrör" som man formar efter eget tycke och smak. Torken kan ju då få form helt anpassad till badrummet.
några tankar om det?
Jag tänker mig att forma rören fritt längs väggen och låta behörig elektriker koppla in till tillhörande termostat, kanske med timer på.
/Martin
några tankar om det?
Jag tänker mig att forma rören fritt längs väggen och låta behörig elektriker koppla in till tillhörande termostat, kanske med timer på.
/Martin
Jag skulle rekommendera en lösning med elpatron istället. Värmeslinga i rören känns väldigt hemmapulat. De som är gjorda för att ligga i vattenrör är dessutom bara frostskydd, alltså inget som kommer värma vattnet nämnvärt
Produkter som diskuteras: "Värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
NEJ gör det inte.
Låt fackmännen bygga starkströms elapparater.
Minsta misstag kan leda till en katastrof, se till exempel Biltemas handdukstorkar.
http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html
Dessutom har jag svårt att tro att en elektriker skulle installera ditt hemmabygge,
och försäkringbolaget har nog en del invändningar också.
Låt fackmännen bygga starkströms elapparater.
Minsta misstag kan leda till en katastrof, se till exempel Biltemas handdukstorkar.
http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html
Dessutom har jag svårt att tro att en elektriker skulle installera ditt hemmabygge,
och försäkringbolaget har nog en del invändningar också.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt, det låter väldigt olämpligt. Värmeslingan är gjord och testad för att gjutas in i flytspackel och liknande material. Följer man läggningsanvisningarna så får slingan rätt kylning.
Stoppar du in den i ett rör med begränsad mängd kylande material så är det omöjligt att veta om slingan inne i röret blir överhettad.
Blir den överhettad så brinner den i bästa fall av, och slutar fungera. I sämre fall så bränner den ned huset.
Överhuvudtaget så skall man inte använda elmaterial på ett sätt som tillverkaren inte har instruerat.
Stoppar du in den i ett rör med begränsad mängd kylande material så är det omöjligt att veta om slingan inne i röret blir överhettad.
Blir den överhettad så brinner den i bästa fall av, och slutar fungera. I sämre fall så bränner den ned huset.
Överhuvudtaget så skall man inte använda elmaterial på ett sätt som tillverkaren inte har instruerat.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden