12 694 läst ·
7 svar
13k läst
7 svar
Minsta utrymme kring wc?
Jag behöver hjälp med funderingar kring hur vi ska prioritera utrymmet i vårt nya badrum.
En av väggarna är 1,6 m och där ska toalettstol och duschväggar samsas. Vi har tänkt att de ska få 80 cm var eftersom vi har läst att man behöver 80 cm för att kunna röra sig bra när man sitter på toa. Men 80 cm att duscha är i minsta laget.
Eftersom duschväggarna går att vika in när man inte duschar så funderar jag på om man kan sno utrymme från toan och göra duschväggarna 90x90 vilket ger toan 70 cm då duschväggarna är utfällda. Det är inte så jätteofta man använder toan när någon annan duschar och i de fallen kan man kanske stå ut med lite mindre utrymme. Duschar ingen har man väldigt gott om utrymme på toan. Vad tror ni om detta?
Om vi kapar 10 cm från toans utrymme så är ju nästa fråga om man ska centrera toan på de 70 cm som är kvar eller om man ska flytta toan lite närmare duschväggen för att optimera för de flesta toabesök då duscharna är infällda? Eller kommer osymmetrin att störa för mycket?
Har ni några erfarenheter av smala toaletter eller 80x80 duschar? Åsikter? Hur skulle ni gjort?
En av väggarna är 1,6 m och där ska toalettstol och duschväggar samsas. Vi har tänkt att de ska få 80 cm var eftersom vi har läst att man behöver 80 cm för att kunna röra sig bra när man sitter på toa. Men 80 cm att duscha är i minsta laget.
Eftersom duschväggarna går att vika in när man inte duschar så funderar jag på om man kan sno utrymme från toan och göra duschväggarna 90x90 vilket ger toan 70 cm då duschväggarna är utfällda. Det är inte så jätteofta man använder toan när någon annan duschar och i de fallen kan man kanske stå ut med lite mindre utrymme. Duschar ingen har man väldigt gott om utrymme på toan. Vad tror ni om detta?
Om vi kapar 10 cm från toans utrymme så är ju nästa fråga om man ska centrera toan på de 70 cm som är kvar eller om man ska flytta toan lite närmare duschväggen för att optimera för de flesta toabesök då duscharna är infällda? Eller kommer osymmetrin att störa för mycket?
Har ni några erfarenheter av smala toaletter eller 80x80 duschar? Åsikter? Hur skulle ni gjort?
Om vuxna som är längre än 180 skall kunna duscha bekvämt anser jag att 90x90 är minsta godtagbara storlek på duschutrymmet. Om ni är osäkra, åk till närmaste badrumsbutik och "prova" olika duschar för att avgöra om 80x80 skulle fungera i ert fall.
Glöm bara inte att den dörren som står mot toalettstolen ju tar mer plats i samband med att man ska öppna den.
Jag har sett monteringar där man tvingas vika in den ena dörren, gå in själv och sedan tvinga ut dörrarna..
Övervägt en fast, rundad duschvägg, med skjutdörrar? En sådan är betydligt mer praktisk i vissa lösningar.
Jag har sett monteringar där man tvingas vika in den ena dörren, gå in själv och sedan tvinga ut dörrarna..
Övervägt en fast, rundad duschvägg, med skjutdörrar? En sådan är betydligt mer praktisk i vissa lösningar.
Det räcker ju med att öppna upp ena dörren, givetvis måste du ha bra plats för den dörren som inte är intill toan.GoForIt skrev:Glöm bara inte att den dörren som står mot toalettstolen ju tar mer plats i samband med att man ska öppna den.
Alternativet är ju att ha bara en välvd vägg som går att vika in?! Jag har själv haft INR Jasmine i två av mina tidigare lägenheter och var supernöjd med båda - Ena badrummet var ganska litet. Smidigt med bara en och viks undan riktigt snyggt då blandaren får plats bakom glaset.
http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/duschvagg-linc-josephine/
Finns i 780 och 880mm.
http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/duschvagg-linc-josephine/
Finns i 780 och 880mm.
Det krävs bra fall på golvet om man bara ska ha en dörr.slacker skrev:Alternativet är ju att ha bara en välvd vägg som går att vika in?! Jag har själv haft INR Jasmine i två av mina tidigare lägenheter och var supernöjd med båda - Ena badrummet var ganska litet. Smidigt med bara en och viks undan riktigt snyggt då blandaren får plats bakom glaset.
[länk]
Finns i 780 och 880mm.
Har/fixar TS det så är det en bra ide
Moderator
· Stockholm
· 57 698 inlägg
Vi har i ett duschrum en dusch som är 80 x 90. Den fungerar väldigt bra, och jag tror att det skulle kunnat fungera med 80 x 80 också. Detta är med välvda dörrar.
Och jag har samma "handikap" som Tank77 säger sig ha.
Och som sagt undersök noga hur det känns att ta sig in och ut ur duschen om toan begränsar öppningavinkeln.
Och jag har samma "handikap" som Tank77 säger sig ha.
Och som sagt undersök noga hur det känns att ta sig in och ut ur duschen om toan begränsar öppningavinkeln.
Klicka här för att svara