7 512 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Renovera väldigt trångt badrum - tips och idéer tack!
Att flytta väggen har absolut varit ett alternativ, men vi har kommit fram till att vi inte vill göra det eftersom sovrummet på andra sidan väggen är det enda rum som skulle gå att dela av till 2 rum om vi får fler barn i framtiden. Flyttar vi då en vägg blir det i stort sett omöjligt att få plats med 2 rum.
Annars hade det helt klart varit ett alternativ.
Jag tror att lösningen med badkar som vi nu bestämt oss för blir bra. Det är nog så att det inte finns några magiska perfekta lösningar om man inte vill offra en del annat.
Annars hade det helt klart varit ett alternativ.
Jag tror att lösningen med badkar som vi nu bestämt oss för blir bra. Det är nog så att det inte finns några magiska perfekta lösningar om man inte vill offra en del annat.
Ungefär såhär kommer det att se ut ovanifrån. Kombinationen stilrent badkar, litet fönster och en frodig murgröna eller nåt i hörnet kommer nog att bli himla mysig tror vi. Den tidigare duschväggen ska som sagt bort.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Varför inte lyxa till ert rum och ta dörren därifrån och sätta upp en vägg och göra en minimal toalett, dvs 2 toaletter på övervåningen för mindre merkostnad.
annars slog mig en tanke om ni gillar bastu att sätta en liten bastu där duschen är och duschen utanför (iof får man titta på de som duschar inne från bastun, men det kan ju vara trevligt )
annars slog mig en tanke om ni gillar bastu att sätta en liten bastu där duschen är och duschen utanför (iof får man titta på de som duschar inne från bastun, men det kan ju vara trevligt )
Går ju att sätta igen fönstret från insidan men låta det vara kvar på utsidan, dra i 2 skruv i bågen från utsidan så kan man öppna om det behövs.
Blir det inte svårt att komma förbi badkaret? får man inte gå som ett V
Blir det inte svårt att komma förbi badkaret? får man inte gå som ett V
Jag tror att det senaste förslaget går ett förbättra flera varv till. Jag har inte ett jättekonkret förslag men lite uppslag att jobba vidare med. T.ex. skulle man kunna sätta ett eller flera takfönster i snetaket och på så sätt få in mer ljus och öka takhöjden rejält. Om man sätter en frånluften i takfönsternischen så är det nog inget probem att stå och duscha under takfönstret ens. Jag lägger in en bild på mitt badrum med takfönster. Kan lägga till att jag inte har problem med duschkondens där trots en ganska djupa nischen. Takfönstret hamnar i samma höjdnivå som yttertaket ungefär.
Håller också med nino att man får kränga sig fram till tvättkorgen.
Jag tror inte att man behöver oroa sig till döds för fönstret i badrummet. Lite fukt då och då i fönstret gör inte så mycket om det torkar upp. Ni kan ju också lägga på en rejäl lack som gör ytan vattenavvisande. Det fungerar ju på badrumsmöbler så varför inte på ett fönster? Ni har ju också alternativet att tätskika fönsternischen och sätta en skyddande glasskiva framför fönstret.
Vad sägs om att ersätta befintlig duschvägg med en glasvägg med en dörr så att ni får en stor duschhörna längst inne, och sedan sätta ett badkar under snetaket utanför duschhörnan? Om ni väljer en glasvägg med en sned, fast del på 70 cm bredd och en 60 cm bred glasdörr så kan ni låta dörren gå utåt från hörnan sett, och sedan ha ett vanligt 70 cm brett badkar under snetaket. Då får ni en siktlinje rakt ut genom duschen och fönstret när ni kommer in i badrummet
Håller också med nino att man får kränga sig fram till tvättkorgen.
Jag tror inte att man behöver oroa sig till döds för fönstret i badrummet. Lite fukt då och då i fönstret gör inte så mycket om det torkar upp. Ni kan ju också lägga på en rejäl lack som gör ytan vattenavvisande. Det fungerar ju på badrumsmöbler så varför inte på ett fönster? Ni har ju också alternativet att tätskika fönsternischen och sätta en skyddande glasskiva framför fönstret.
Vad sägs om att ersätta befintlig duschvägg med en glasvägg med en dörr så att ni får en stor duschhörna längst inne, och sedan sätta ett badkar under snetaket utanför duschhörnan? Om ni väljer en glasvägg med en sned, fast del på 70 cm bredd och en 60 cm bred glasdörr så kan ni låta dörren gå utåt från hörnan sett, och sedan ha ett vanligt 70 cm brett badkar under snetaket. Då får ni en siktlinje rakt ut genom duschen och fönstret när ni kommer in i badrummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå det att flytta badkaren ända in i rummet istället? känns bättre spontant.... tvättkorgen är nog bättre å ha närmare dörren.... så man slipper springa igenom badrummet.... men å andra sidan är inte en tvättkorg något problem att flytta på 
Klicka här för att svara