6 387 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Kakelskärning - snyggaste lösningarna
Sida 1 av 2
Nu är det dags att kakla badrummet! Skulle uppskatta era tips och synpunkter!
1) kortsidan i rummet är 1840 mm och plattorna vi ska kakla med är 500x200. Hur blir det snyggast att skära kaklet? Lägga allt kap, dvs 170 mm, på ena sidan eller dela upp det symmetriskt på båda sidorna? Om symmetri gäller så blir det ju ganska små bitar (160mm ) på båda sidorna med 500 däremellan!
2) vi funderar på att sätta en inkaklad spegel över handfatet (800 mm bred kommod) Ska man se till att spegeln blir 1000mm bred så det går jämt upp med 2 kolumner kakel, eller kan få det snyggt om man skär till kakel runtom spegeln och sätter en 800 mm bred spegel?
1) kortsidan i rummet är 1840 mm och plattorna vi ska kakla med är 500x200. Hur blir det snyggast att skära kaklet? Lägga allt kap, dvs 170 mm, på ena sidan eller dela upp det symmetriskt på båda sidorna? Om symmetri gäller så blir det ju ganska små bitar (160mm ) på båda sidorna med 500 däremellan!
2) vi funderar på att sätta en inkaklad spegel över handfatet (800 mm bred kommod) Ska man se till att spegeln blir 1000mm bred så det går jämt upp med 2 kolumner kakel, eller kan få det snyggt om man skär till kakel runtom spegeln och sätter en 800 mm bred spegel?
Fördela kaklet lika på båda sidor ( alla väggar alltid ), det där med inkaklad spegel är väl ingen höjdare om du frågar mig. Men det beror ju även på vad det är för andra möbler och grejer i badrummet.
Om du ska skära eller inte runt spegeln beror på vilken badrumsmöbel/handfat du har, spegel och möbel bilder ju en enhet. Det är en utseendefråga.
I vårt fall där vi inte har några skåp på väggen anpassade vi spegeln så att vi inte behövde kapa kakel. Och snåla inte med storlek. Har man ett större badrum kan det vara både snyggt och praktiskt att även sätta en fullhöjdspegel som går nästan ned till golvet på en vägg.
I vårt fall där vi inte har några skåp på väggen anpassade vi spegeln så att vi inte behövde kapa kakel. Och snåla inte med storlek. Har man ett större badrum kan det vara både snyggt och praktiskt att även sätta en fullhöjdspegel som går nästan ned till golvet på en vägg.
Har ni så tur att kommodens centrum verkligen linjerar med en kakelskarv med 500mm kakel?roggabear skrev:
Isåfall skulle jag jag välja en 1000mm bred spegel och skippa att skära kaklet där.
Men allra troligast skulle jag nog kakla hela väggen och sen välja spegel/spegelskåp sen. Jag tycker det finns fina speglar och skåp med bra belysning inbyggd.
Någon tidigare ägare har satt en infälld spegel i vårt ena badrum, ingen höjdare utseendemässigt om du frågar mig. Men gillar man det är det väl bara köra. Varför inte lägga ut kakel och prova dina alternativ med en bit kartong etc i lämplig storlek som spegel? Så ser du ungefär hur det kommer se ut runt om när färdigt. Själv skulle jag kakla hela väggen och sätta spegeln efteråt.
Infällt är bra om det är ett väldigt litet rum! Jag har det i en minimal toalett, just för att spegeln skulle sno plats annars (vi tlar verkligen litet här, mellan handfat och holk kan du snurra men inte mycket mer. Handfatat är mista minsta...)
Vi har nog nu skippat planerna på infälld spegel och kallar väggen klar och sätter spegel därefter som de flesta av Er rekommenderar.
Mikael_L: det var det som var min tanke, dvs att vi skulle kunna anpassa kakelkapen från ena hörnet så kommodens centrum hamnar mitt för en kskeldksrv , detta dkulle dock innebära att kapen på båda sidor på väggen blir olika stora. Som sagt så är tanken på infällt nu förkastad...
Ikväll ska det kaklas. Börjar på vägg bakom kommod då man får några skymda plattor att träna in sig på!
Tack alla för era inspel!
Mikael_L: det var det som var min tanke, dvs att vi skulle kunna anpassa kakelkapen från ena hörnet så kommodens centrum hamnar mitt för en kskeldksrv , detta dkulle dock innebära att kapen på båda sidor på väggen blir olika stora. Som sagt så är tanken på infällt nu förkastad...
Ikväll ska det kaklas. Börjar på vägg bakom kommod då man får några skymda plattor att träna in sig på!
Tack alla för era inspel!
Jag tolkar dig som att plattorna skall vara liggande. Du kan ju antingen ha 3 helplattor och sedan 340mm kvar som kapad platta. Denna kapade bör i så fall (tycker jag) fördelas symmetriskt så att det blir en 170mm på varje sida.roggabear skrev:Nu är det dags att kakla badrummet! Skulle uppskatta era tips och synpunkter!
Ett bättre alternativ tycker jag i så fall är 2 helplattor och sedan en skuren 420mm bit på varje sida.
Symmetriskt tycker jag också, går det så lägger du den kapade biten så den fortsätter på andra väggen efter hörnet så du får en "hel" platta där.
infälld spegel eller ej beror lite på stilen. Är det stilrent och lite minimalistiskt tycker jag absolut att det ska vara infälld. Annars tycker jag en riktig spegel med ram är snyggast...
infälld spegel eller ej beror lite på stilen. Är det stilrent och lite minimalistiskt tycker jag absolut att det ska vara infälld. Annars tycker jag en riktig spegel med ram är snyggast...
Kör på 2 helplattor och 420 mm tillkapat i båda hörnen.
Kom aldrig igång med kakling nu i kväll, har ägnat en hel tid åt att fundera på hur jag ska fördela kap i höjdled.
Vid golvbrunn har jag 2272 mm i takhöjd och längst bort ifrån golvbrunn har jag 2230 mm i takhöjd. Vid brunn så fattas det 4 cm upp mot tak om jag kör med 2 mm fog med mina 200x500 plattor liggandes.
Tänkte då att jag gör som så att jag vid golvbrunnen kapar till lika stor bit mot golv som mot tak, dessa blir då 125 mm. Satte sedan krysslasern för att se hur stor bit det blir på andra änden i rummet och får det till 80 mm.
Dvs vid brunn blir det från golv räknat 125 mm, sedan 10st 200 (helplattor) och mot tak 125 mm.
I andra änden blir det 80 mm ,sedan 10 st 200 (helplattor) och mot tak 125 mm.
Kommer det bli bra tror ni eller skulle ni gjort annan fördelning?
Kom aldrig igång med kakling nu i kväll, har ägnat en hel tid åt att fundera på hur jag ska fördela kap i höjdled.
Vid golvbrunn har jag 2272 mm i takhöjd och längst bort ifrån golvbrunn har jag 2230 mm i takhöjd. Vid brunn så fattas det 4 cm upp mot tak om jag kör med 2 mm fog med mina 200x500 plattor liggandes.
Tänkte då att jag gör som så att jag vid golvbrunnen kapar till lika stor bit mot golv som mot tak, dessa blir då 125 mm. Satte sedan krysslasern för att se hur stor bit det blir på andra änden i rummet och får det till 80 mm.
Dvs vid brunn blir det från golv räknat 125 mm, sedan 10st 200 (helplattor) och mot tak 125 mm.
I andra änden blir det 80 mm ,sedan 10 st 200 (helplattor) och mot tak 125 mm.
Kommer det bli bra tror ni eller skulle ni gjort annan fördelning?
Blir bra med din uträkning. Om du vill spara in på plattor så kan du köra typ 9 cm uppe i taket så du får ut två bitar på en platta och dåblir således platten vid golvet 16 cm respektive 11.5 cm. Men eftersom badrummet är ganska litet så sparar man inte in så många plattor.
Glöm inte bort och kolla vad det blir för bit ovanför dörren samt eventuellt fönster.
Glöm inte bort och kolla vad det blir för bit ovanför dörren samt eventuellt fönster.
Har nu kontrollmätning, och om jag gör som jag skrev ovan, så kommer jag få en 40 mm remsa under fönster och 20 mm över fönster. Blir nog kanske inte ultimat. HJÄLP, hur blir snyggast att korrigera?
Ska jag prioritera snyggt runt fönster som ligger mitt emot dörren man kommer in i badrummet och acceptera en tunn remsa ca 80 mm i tak, eller ska jag prioritera en 125 mm i tak och de tunna remsorna under/över fönster?
Ska jag prioritera snyggt runt fönster som ligger mitt emot dörren man kommer in i badrummet och acceptera en tunn remsa ca 80 mm i tak, eller ska jag prioritera en 125 mm i tak och de tunna remsorna under/över fönster?