Vi ska snart göra om badrummet i vårt hus. Problemet är utrymme. Eftersom det är en före detta kattvind som är badrum är det snedtak hela vägen. Hur man ska lösa duschutrymme och/eller badkar har vi ännu inte bestämt. Jag efterlyser därför tips och idéer förtrånga utrymmen. Idag är duschen längst in i badrummet och avskärmad med en ditsatt väggsnutt. Det vore väl en bra lösning och det inte vore för att man duschar mot fönstret. I nuläget hänger ett duschdraperi för fönstret men vi vill helst slippa denna lösning.

Utrymmet till snedtaket är inte tillräckligt stort för en sån där duschkabingrej med dörrar som fälls in mot väggen.

Det är inte aktuellt att riva eller flytta väggar och det finns inga andra rum i huset som kan tas istället.

Bilder och mått kommer snart!

Här kommer en bild på badrummet idag.

• IMG_2311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygga en kupa?

Badrummets längd (eller djup beroende på hur man ser det) är 429 cm från dörr till fönsterväggen.

Övriga mått kan ni se på bifogade bild som visar rummet i ett tvärsnitt.

Avståndet till snedväggen på ca 195 cm höjd är ca 77-78 cm.

• Badrum.jpg
    Skapa konto
Hur menar du med kupa?

Om du bygger en kupa så får du bort snedtaket på en del.

Jag skrev det innan du lagt upp bilden. Det ser ut på bilden som att du redna har en kupa i den främdre delen över tvättstället.

Vid tvättfatet är det takets naturliga form som syns. Att förändra husets exteriör med en takkupa är inte aktuellt. Det skulle inte se klokt ut, tyvärr.

Här är lite funderingar från min sida:

1. Finns det möjlighet att placera duschen bredvid toaletten, i det som på bilden ser ut som en liten takkupa?
2. Finns det möjlighet att flytta dörren till badrummets långsida?
3. Finns det möjlighet att bygga en mindre nisch för duschen i det rum som ligget bredvid badrummets långsida?
4. Finns det möjlighet att bygga en takkupa?

Om svaret är nej på alla 4 frågor, så finns det bara en placering av duschen: framför fönstret där den finns idag.

Jag svarar istället för Bifuel (vi är sambos)...:)

halloy skrev:
Här är lite funderingar från min sida:

1. Finns det möjlighet att placera duschen bredvid toaletten, i det som på bilden ser ut som en liten takkupa?

Detta fungerar inte då utrymmet (som är en del av en takkupa) bara är 70x60 cm.

2. Finns det möjlighet att flytta dörren till badrummets långsida?

Ja detta går (varför har vi inte tänkt på det?), då skulle ju duschen kunna vara på ovan nämnda ställe. Ingången blir visserligen från vårt sovrum, men det kan väl vara okej? Smart idé!! Tack för den!

3. Finns det möjlighet att bygga en mindre nisch för duschen i det rum som ligget bredvid badrummets långsida?

Detta alternativ har vi funderat på men vill helst slippa. Det går alltså, men helst inte. Vi vill ha kvar möjligheten att dela av det stora sovrummet till 2 mindre ifall ett barn till dyker upp i familjen framöver.

4. Finns det möjlighet att bygga en takkupa?

Eftersom huset redan har en snygg, lagom stor takkupa är det inte ett alternativ för oss.

Om svaret är nej på alla 4 frågor, så finns det bara en placering av duschen: framför fönstret där den finns idag.
Tack för alternativ nr 2, jag ska genast mäta lite och fundera! :)

Att flytta dörren till långsidan skulle innebära att alla som måste på toaletten (den enda) ska gå igenom vårt sovrum. Inte så kul när man har övernattande gäster om de ska tassa genom vårt sovrum mitt i natten :-)

Som det känns nu blir nästan alla lösningar konstiga och inte helt bra. Det lutar åt att helt enkelt ställa ett badkar längs långväggen där det är högt i tak och sätta en stång med duschdraperi runt. Inte lika lyxigt med draperi men mest praktiskt. Med ett 75 cm brett badkar går det att gå förbi utan större besvär. Hittade ett badkar som var riktigt snyggt! GAT Nangijala. Någon som vet om de är en seriös leverantör?

Redigerat:
Som det känns nu blir nästan alla lösningar konstiga och inte helt bra.
Jag har tyärr inget gott råd att komma med. Ville bara ge mitt deltagande, för själv har jag nu funderat i två år på min badrumslösning och jag känner igen mig så väl i detta att hur mycket nya idéer man än kommer med så dyker det upp något annat som tar udden av dessa.

Det är vid dessa tillfällen man skall: " think outside the box". ;)

Ett badkar kanske ryms mellan toastolen och duschväggen? Så mycket mer går nog inte att göra med de restriktioner du nämner. Rummet ser ju rätt fräscht ut så om man får in ett badkar där så skulle jag nog nöja mig med det.

Jag skulle nog ha satt igen gavelfönstret för att kunna använda utrymmet som en bättre våtsäker duschhörna. Det finns mycket fina artificiella ljuskällor som kan ersätta dagsljuset. I det övre vänstra hörnet är det ett takfönster eller ser det bara så ut?

Ja, ett badkar skulle rymmas mellan toa och duschvägg, men det bygger på att man behåller duschhörnan vid fönstret, något som inte är så bra. Man kan inte heller stå och duscha om badkaret står vid den väggen pga snedtaket. Duschväggen kommer att tas bort så rummet blir öppnare. Att ta bort fönstret är inte aktuellt eftersom vi köpte huset till stor del pga dess charm med originalfönster etc. Dessutom är fönster i badrum underskattat :-)

Något takfönster finns inte, det man ser är en takkupa som går ut. Se bild. Badrummet är hitom balkongen på bilden. Symmetrin skulle gå förlorad om man skippade det fönstret.

Att bara ställa in ett badkar eller liknande utan att göra om resten är inte aktuellt eftersom badrummet har en del fel och brister, t.ex felaktigt fall, skador på tätskikt i golvbrunnen, felaktiga rörgenomföringar mm.

• IMG_3547.jpg
    Skapa konto
Om ni nu ska bygga om hela badrummet, varför är det då inte ett alternativ att flytta på någon vägg? Kan ske kan ni lösa hela problemet genom att stjäla lite utrymme från sovrummet bredvid så att man kan gå in i badrummet från den hall som jag gissar är utanför och få lite mer yta i badrummet med vettig takhöjd?

I en totalrenovering av badrum är väl flytt av en eller två väggar en ganska liten del? Är kvadratmetrarna verkligen bättre använda i sovrummet?
Speciellt om detta är husets enda badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.