I vårt badrum har vi en "låda" där det går avloppsrör för toa och handfat, ett 110 mm och ett 50 mm (70-tals standard).
Denna låda ligger inne i badrummet längs väggen och det är tätskikt bakom (och under). Lådan i sig består av våtrumsskiva som är kaklad på utsida och ovansida.

Det finns två problem med denna lösning, dels är det ju fall på rören och det är en skarv på 110 mm röret som tenderar att trilla ner mot golvet så där har jag lagt lite våtrumsskiva under så det ska hållas rakt med bibehållet fall. Eftersom lådan går förbi zon 1 (bakom badkar) vill jag inte skruva fast det i väggen. Det andra problemet är att det är ett sovrum vägg-i-vägg och det skvalar rätt rejält i sovrummet när man spolar i toan eller har vatten att rinna i handfatet.

Frågan då, är det några problem med att fylla upp lådan med byggskum, dels för att hålla rören på plats men mest för att ljudisolera?

110 mm röret är ju skarvat i lådan men eftersom man får gjuta in skarvar på avloppsrör borde det väl inte bryta mot någon norm?

Kanske inte en skolbokslösning, men varför inte. Fogskummet tål både lite fukt och kommer fixera och till viss del ljudisolera lite grand. Det enda problemet blir dock att det blir svårt att inspektera och jobbigt att skrapa rent den dagen man måste göra ett jobb där.

Jo, det är ju klart att det inte kommer att bli så roligt om man måste ha fram det igen någon gång... Dock är ju annars avlopssrören ingjutna i vår betongkåk och ska jag välja mellan att ta fram något i betong eller byggskum väljer jag nog byggskum alla dagar i veckan... :)

Min första tanke var att gjuta igen det men eftersom tätskiktet ligger utanför boxen känns inte det riktigt bra tycker jag... Badrummet är helt nyrenoverat med nytt tätskikt så det lär nog dröja många år innan jag behöver göra något där igen...

kom ihåg att inte underskatta kraften hos expanderande byggskum, har själv em låda jag tänte fylla med byggskum men klurar på om det är stor risk att lådan går sönder av trycket :confused:

angående att öppna den senare kanske en idé kan vara att tejpa fast ett lager byggplast eller liknande runt röret innan du häller på byggskumet så blir det lättare att ta bort bort sen

rickardg skrev:
kom ihåg att inte underskatta kraften hos expanderande byggskum, har själv em låda jag tänte fylla med byggskum men klurar på om det är stor risk att lådan går sönder av trycket :confused:
Lägg på i flera omgångar och låt härda mellan, så blir inte expansionen så kraftig.

norrbottenstorpet skrev:
Lägg på i flera omgångar och låt härda mellan, så blir inte expansionen så kraftig.
Jepp, det är planen... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.