Vi har ett längre tag haft problem med svag avloppslukt i badrummet, speciellt kalla dagar. Jag har viftat bort det som baksug nånstans som drar med sig lukt via inluften och inte bekymrat mig över det. Härom dagen var det dock ovanligt mycket lukt och jag gjorde en spontan sniff-undersökning runtom i badrummet och fastnade vid golvbrunnen och insåg att den nog inte rensats på 2 år. Av med gallret så upptäcker jag en glipa/spricka med en blottad packning i skarven. Jag har bildgooglad som en dåre men vågar mig inte på att rota i brunnen utan lite mer i ryggen så jag sträcker ut min hand till er här på forumet. Är det "bara" vattenlåset som sitter snett? Tror ni jag kan dra upp det, göra rent och trycka fast det korrekt igen, utan att skada något? Hur fan hamnade det så från början? Behöver jag vara orolig över tätskiktet/manchetten? Vi har haft stamspolning nyligen och fackfolk inne i lägenheten men jag vet inte om dom någon gång var ner i golvbrunnen...
Se bilder. Kan försöka ta en närmare/ljusare bild ikväll.

• bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Skapa konto
T
Har du inte rengjort vattenlåset på två år:wow: Snuskpelle..........och ja vattenlåset verkar sitt lite snett, kan nog vara därför det luktar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ta fram diskhandkarna och gör en ordentlig städning där. Sen sätter du tillbaks det rätt så kommer det inte dofta annat än nystädat (i alla fall några dagar).

Okej, jag tog mod till mig :) Mycket riktigt var det vattenlåset som satt på sniskan, antagligen pga så mycket gammalt hår att stamspolarna inte lyckades sätta tillbaka det ordentligt. Men. Vattenlåsinsatsen glappar lite. Det blir inte helt tätt runt om. Det sitter en packning runt om som ser ut som skumgummi – misstänker att den är gammal och sliten eller att det saknas någon yttre gummipackning, så kanske därför det alltid luktat lite avlopp.

Någon som kan hjälpa mig identifiera brunnen så jag kan byta insats eller packning?

bild 2.jpg
Skapa konto
bild 3.jpg
Skapa konto

T
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.