Hej!

Frågan är inte helt ny och har säkert behandlats en mängd ggr tidigare, men svaren har varit lite diffusa.

Jag har tänkt måla vår gästtrumstoalett med våtrumsfärg ovanpå bef. våtrumstapet.
Skicket är bra på mattan, inga fogsläpp eller skador. Dock så är färgen föga smakfull.
Golvmattan är i bra skick den med och behålls orörd.

Lite frågor:
- Har läst en hel del om att man kan få problem med mjukmedel som blöder igenom
färgen och gör mattan kladdig. Stämmer detta?
- Kan man få problem med våtrumsskiktet vid en ev. fuktskada med försäkringsbolag, dvs
är metoden godkänd?
- Skall man först måla med grundfärg och sedan med våtrumsfärg?

Tack på förhand! :)

Paul-Staffanstorp
Det framgår inte riktigt vad det är du har på väggarna då du på ett ställe skriver våtrumstapet och strax efter skriver att skicket är bra på mattan...
Våtrumstapet är en sak och våtrumsmatta är en annan.

Då det är en gästtoalett bara så antar jag att bara golvet har våtrumsmatta och väggarna en tunnare våtrumstapet.

Denna brukar inte vara några problem att måla på men i annat fall kan du även dra bort den ganska enkelt och sedan måla underlaget.

I en gästtoalett finns det bara krav på tätskikt på golvet och 50mm upp på väggarna och detta bör ju mattan på golvet täcka.

Miss av mig!

Det är både våtrumstapet (v'ägg) och våtrtumsmatta (golv), var lite otydlig.
Då det även finns en dusch i rummet är jag osäker på att den verkligen räknas som "gästtoalett"?

Vi hade av nån anledning den typen av tapet i sovrummet, antar att de kom över den billigt eller något. Konstaterade iallafall att färgen aldrig torkade ordentligt utan fastnade på baksidan av möbler, tavlor etc. Men det kanske finns lämplig specialfärg?

Trist!

Det kanske ifos inte handlar om några jättesummor om man skulle vilja ersätta bef. tapet med en annan?
Problemet är väl att denna är svår att sätta själv då fogar måste svetsas?
Handlar ju om ett badrum på ca 4m2 så det är ju inga jätteytor direkt.

Paul-Staffanstorp
Har du dusch där och en golvbrunn så räknas det ju inte som en gästtoalett utan kräver tätskikt överallt.

Precis, så är det utfört idag.

Krav på tätskikt på golv på gästtoalett? Ojdå.. när vi flyttade in i vårt hus ( byggt 1973 ) så var det bara en halvtaskig plastmatta på golvet i vår gästtoalett och det gick inte upp några 50mm, eller några andra mm heller för den delen...
På tal om måla på våtrumsmatta och tapet på vägg...
Vi målade om vårt badrum i höstas där duschutrymmet har en våtrumsmatta och resten någon annan variant av tapet. Alltihop målades med våtrumsfärg, Beckers i detta fallet. Med två-tre strykningar med grundfärg och sen ett par tre strykningar täckfärg kan jag säga att vi inte märkt något av några mjukmedel så här ett år senare... Men som dom brukar säga: Provmåla någonstans där det inte syns och se vad som händer..

Redigerat:
Men är inte gästtoaletten renoverad sen 70-talet så är det inte så konstigt för andra regler gällde då, kravet på tätskikt på golv och 50 mm upp kom 2007 tror jag.

Jag har en toalett där det är matta på golvet. Jag funderar på att måla det med våtrumsfärg. Nu undrar jag hur det håller? Är ju inte roligt att måla och sedan blir det slitet efter bara något år. Undrar också hur lång tid det tar innan man skulle kunna gå på golvet igen. Såg att tråden var gammal, men tänkte att någon kanske vet.

Aragons skrev:
Jag har en toalett där det är matta på golvet. Jag funderar på att måla det med våtrumsfärg. Nu undrar jag hur det håller? Är ju inte roligt att måla och sedan blir det slitet efter bara något år. Undrar också hur lång tid det tar innan man skulle kunna gå på golvet igen. Såg att tråden var gammal, men tänkte att någon kanske vet.
undrar exakt samma sak..

Mattanpå golvet är ju en annan sak. Det utsätts ju för påverkan på ett annat sätt. Dock kan jag tillägga att 5 år senare så är det precis lika bra med våtrumsfärg på våtrumsmatta på väggen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.