Med all respekt för allas kommentarer... Men kan någon tipsa om branschstandarder som faktiskt finns angivna i text, explicit! Jag tycker att det mesta verkar vara tolkningar och lokal praxis! Saknar handfasta riktlinjer, där t ex OSB anses undermåligt och plyfa överlägset.

SBH skrev:
ja. om det är lite lätta saker. fotografier, någon lätt tavla. absolut inte en platt tv eller tyngre
Nu är det väl inte så ofta att man skruvar upp en tavla eller tv i duschen men även om det skulle vara fallet så får man inte göra det i zon 1 med OSB bakom våtrumsskivan utan kortling ;)

Ahlin skrev:
Med all respekt för allas kommentarer... Men kan någon tipsa om branschstandarder som faktiskt finns angivna i text, explicit! Jag tycker att det mesta verkar vara tolkningar och lokal praxis! Saknar handfasta riktlinjer, där t ex OSB anses undermåligt och plyfa överlägset.
Säkervatten: "Skruvinfästningar i våtzon 1 ska göras i massiv konstruktion, i betong, reglar eller i särskild konstruktionsdetalj. Skruvinfästningar får inte göras enbart i golv- eller väggskiva."
Med tillägget att man efter 2012 får göra det i vägg byggd enligt "våtrumsvägg 2012.

BKR: "Skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens monteringsanvisning.
Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk, regel, kortling eller annan av konstruktör beskriven särskild konstruktionsdetalj"

etc........................

• Gilla
Oskar Norberg
  • Laddar…
oceanis skrev:
Eftersom du påstår detta så kan du väl ange vilken svensk branschstandard som tillåter att göra en skruvinfästning i en vägg med OSB skiva utan kortling.. Ta ett exempel där man får montera tex en duschstång i våtzon1.
Det finns ingen sådan utan enda undantaget från kortling är våtrumsvägg med 15 mm plyfa eller att göra enskild våtrumsprojektering ifall man vill ha fullgott försäkringsskydd

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Lolle skrev:
Det finns ingen sådan utan enda undantaget från kortling är våtrumsvägg med 15 mm plyfa eller att göra enskild våtrumsprojektering ifall man vill ha fullgott försäkringsskydd
Kan bara hålla med vilket säkert framgått i mina svar i tråden ovan.

Och därför är det egentligen en icke fråga eftersom man idag inte i onödan tar debatten med försäkringsbolagen om ett läckage skulle uppstå. Kostnaden för att gå från OSB till plywood vid en renovering är ju försumbar.

Tack Oceanis! Det var precis sådana texter jag eftersökte. Undrar om något proffs vågar skruva något i zon 1? För i hur många fall kan man vara säker på precis vad man borrar i.... Såvida man inte har en högupplöst scanner? Kunden är säkerligen inte heller isatt i vad dessa 'brott' mot montagereglerna innebär för deras försäkringsskydd. Enligt de våtrumsskador jag haft insikt i genom åren så avslår försäkringsbolagen alla försök till ersättning konsekvent!

Kan man göra annan än lägga sig på rygg och acceptera att det är försäkringsbolagen med deras
'hängslen och svångrem' metod som man måste förhålla sig till. Annars blir det DYRT!

Konstigt bara att makten tagits från Boverket till Försäkringsbolagen.:banghead:

Vidare kan man väl bara limma upp det som ska på plats i zon1. Biff, problemet är löst:D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.