Kaklet sprack vid nedmontering av gammal dusch, det ser ut som att det inte sitter någon fuktspärr bakom fixet , ser endast gråaktig färg tunt lager, är detta fuskjobb eller såg det ut så för 15 år sedan? Kan jag laga detta eller måste jag göra om hela badrummet ?
Ska försöka lägga upp bild.
Ska försöka lägga upp bild.
Den gråa "färgen" är troligen tätskiktet. Målat tätskikt får man inte reparera men det ser ju ut som om plattan har lossnat "snyggt" och inte skadad tätskiktet bakom.
Rekommendationen blir ju dessvärre att göra om hela badrummet. Eftersom det är 15 år gammalt (20 år räknas som "uttjänt") och kakel lossnat skulle jag tror att ett försäkringsbolag frånsäger sig alla ärenden som kan beröra det badrummet, speciellt då kaklet lossnat i zon 1...
Verkar tätskiktet ok så kan du trycka dit en kakelplatta temporärt med t.ex. flytfix som är tunnare. Försök inte få bort mer fix eller slå/hacka eftersom då risken är större att du skadar tätskiktet.
Rekommendationen blir ju dessvärre att göra om hela badrummet. Eftersom det är 15 år gammalt (20 år räknas som "uttjänt") och kakel lossnat skulle jag tror att ett försäkringsbolag frånsäger sig alla ärenden som kan beröra det badrummet, speciellt då kaklet lossnat i zon 1...
Verkar tätskiktet ok så kan du trycka dit en kakelplatta temporärt med t.ex. flytfix som är tunnare. Försök inte få bort mer fix eller slå/hacka eftersom då risken är större att du skadar tätskiktet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Du får nog slipa ner plattan med vinkelkap på baksidan om du ska få dit den utan fogsprång (Och den där plattan blir inte lätt att färgmatcha, har du kvar plattor?)
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Du kan täta och hoppas på det bästa, men du kan råka ut för fuktskada och försäkringsbolaget kommer nog inte att gilla det
nja nu tycker jag väl ni tar i, det där badrummet håller många år till. kostar ju iaf 100-250.000 att renovera
Skrapa ner lite fix, bättra i med flytande tätskikt där det är gips framme, dutta i, låt torka, dutta i, låt torka upprepa många gånger. Mitt i plattan är det ingen fara om det går hål i tätskiktet det är "bara" att laga i, det som är kritiskt är precis där dom hela plattorna börjar.
Ska du upp med en ny vägg eller vad blir det?
Skrapa ner lite fix, bättra i med flytande tätskikt där det är gips framme, dutta i, låt torka, dutta i, låt torka upprepa många gånger. Mitt i plattan är det ingen fara om det går hål i tätskiktet det är "bara" att laga i, det som är kritiskt är precis där dom hela plattorna börjar.
Ska du upp med en ny vägg eller vad blir det?