Byggahus.se

Byta ut en kakelskiva

1. B
    Medlem · Nivå 5
    Kaklet sprack vid nedmontering av gammal dusch, det ser ut som att det inte sitter någon fuktspärr bakom fixet , ser endast gråaktig färg tunt lager, är detta fuskjobb eller såg det ut så för 15 år sedan? Kan jag laga detta eller måste jag göra om hela badrummet ?
    Ska försöka lägga upp bild.

2. B
    Medlem · Nivå 5
  3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Den gråa "färgen" är troligen tätskiktet. Målat tätskikt får man inte reparera men det ser ju ut som om plattan har lossnat "snyggt" och inte skadad tätskiktet bakom.
    Rekommendationen blir ju dessvärre att göra om hela badrummet. Eftersom det är 15 år gammalt (20 år räknas som "uttjänt") och kakel lossnat skulle jag tror att ett försäkringsbolag frånsäger sig alla ärenden som kan beröra det badrummet, speciellt då kaklet lossnat i zon 1...

Verkar tätskiktet ok så kan du trycka dit en kakelplatta temporärt med t.ex. flytfix som är tunnare. Försök inte få bort mer fix eller slå/hacka eftersom då risken är större att du skadar tätskiktet.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Har du nån platta att sätta dit? För att hitta en i affären som matchar är ju ingen lek.

5. H
    Medlem Nivå 5
    Är det ett borrhål uppe till vänster i bilden? Ska vara silicon i det hålet om du sätter dit en ny platta.

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du får nog slipa ner plattan med vinkelkap på baksidan om du ska få dit den utan fogsprång (Och den där plattan blir inte lätt att färgmatcha, har du kvar plattor?)

7. nino
    Renoverare · Nivå 19
    skrapa FÖRSIKTIGT på fixet och prova få bort 1mm eller 2 och gör sedan som Malmgren skriver, slipa av plattan på baksidan, montera med vanligt fix och foga.
    Hoppas det finns plattor kvar

8. M
    Medlem · Nivå 11
    alternativet är att sätta en platta i avvikande färg o göra det till en inredningsdetalj ist. kanske i kombination med ngt mer vid plattan. så slipper man försöka hitta rätt färg

9. B
    Medlem · Nivå 5
    Det gråa man ser på vissa punkter är gipset som har kommit fram, detta är nog inte korrekt att laga?

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du kan täta och hoppas på det bästa, men du kan råka ut för fuktskada och försäkringsbolaget kommer nog inte att gilla det

11. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Vilken höjd pratar vi om?

12. B
    Medlem · Nivå 5
  13. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Ser ju nästan ut som bäst före datumet har gått ut på det badrummet.

• Laddar…
  14. nino
    Renoverare · Nivå 19
    nja nu tycker jag väl ni tar i, det där badrummet håller många år till. kostar ju iaf 100-250.000 att renovera

Skrapa ner lite fix, bättra i med flytande tätskikt där det är gips framme, dutta i, låt torka, dutta i, låt torka upprepa många gånger. Mitt i plattan är det ingen fara om det går hål i tätskiktet det är "bara" att laga i, det som är kritiskt är precis där dom hela plattorna börjar.

Ska du upp med en ny vägg eller vad blir det?

15. B
    Medlem · Nivå 5
    Jag ska upp med en ny duschvägg är planen