20 725 läst ·
21 svar
21k läst
21 svar
OSB bakom våtrumsgips?
Sida 1 av 2
Hej Forumet,
Är det tillåtet, enligt branschreglerna, att sätta upp OSB- skivor bakom våtrumsgipset. I mitt fall är regelavståndet cc300. Jag vet att 'Säkert vatten' säger att det ska vara 15mm plyfa men det är med regelavstånd cc450. Är det någon som vet?
Med vänlig hälsning // J
Är det tillåtet, enligt branschreglerna, att sätta upp OSB- skivor bakom våtrumsgipset. I mitt fall är regelavståndet cc300. Jag vet att 'Säkert vatten' säger att det ska vara 15mm plyfa men det är med regelavstånd cc450. Är det någon som vet?
Med vänlig hälsning // J
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Det var det här jag misstänkte! Alla har olika uppfattningar, baserade på olika rekommendationer. Vad följer man för regelverk? GVK, BKR, Säkert vatten? Vad gäller? Jag förstår att alla har sina tolkningar av Boverkets föreskrifter, men jag stör mig på regelverkens olika användning av orden "skall" och "bör". Två olika ord med mycket olika betydelser. Kan Boverket inte en gång för alla ge tydliga besked om vad som gäller, eller!
Det största problemet är nog egentligen mer den dagen det blir en skada som skall regleras av försäkringsbolaget. Dom kommer nog att luta sig mot branschreglerna och då är ju BKR och Säkervatten klara i det fallet. Dom kräver massiv konstruktion typ kortling bakom.
Men det var ju för att slutligen enas om en konstruktion som alla parter kunde stå bakom som man tillsammans tog fram Våtrumsvägg 2012. Den har man enats om att den är tillräckligt bra och godkänd att skruva i utan bakomliggande kortling eller annan massiv del.
Så för att slippa riskera diskussion i framtiden vid en ev försäkringsskada så är det ju enklast att använda plywood istället. Annars kortla bakom så är du också på den säkra sidan.
Helt tekniskt går det naturligtvis att skruva i en OSB också...........men nu pratar vi teori och regler ;-)
Men det var ju för att slutligen enas om en konstruktion som alla parter kunde stå bakom som man tillsammans tog fram Våtrumsvägg 2012. Den har man enats om att den är tillräckligt bra och godkänd att skruva i utan bakomliggande kortling eller annan massiv del.
Så för att slippa riskera diskussion i framtiden vid en ev försäkringsskada så är det ju enklast att använda plywood istället. Annars kortla bakom så är du också på den säkra sidan.
Helt tekniskt går det naturligtvis att skruva i en OSB också...........men nu pratar vi teori och regler ;-)
Det är inte en fråga om att man "kan" utan att man "måste" för att följa branschreglerna och det gäller inte enbart en vägghängd WC stol utan ännu mer en duschstång som sitter i zon 1.Polos skrev:
På tal om försäkringsfrågan. Om den som byggde badrummet satt upp kortlingar bakom alla tunga detaljer som skall monteras som det var tänkt efter byggplanen. Vad händer då om efterföljande ägare beslutar att eftermontera någonting, t ex en reling i duschen för handikappanpassning. Vem faller ansvaret på då vid ev skada. Som konstruktör kan man ju inte sätta upp kortlingar för alla eventualiteter! Och ja, om man sätter 15mm plyfa slipper man diskussionen. Men rent teoretiskt. Och varför ska man kunna sätta upp allt möjligt med bara skruv... Vad hände med att använda adekvata pluggar med skruv som man gjorde förut. Jag sätter aldrig upp nått tungt utan att plugga ordentligt, i vare sig våtrum eller annat rum. Jag tycker att hela diskussionen om de här problemen är översållad med teoretiska motsägelser!