V
vastkustkillen: Läst tråden nu, mycket diskussion om vad definitionen är, Nerre har i mångt och mycket exakt beskrivit vad definitionen av "dolda rör" är! Kort o gott, "matningarna" förläggs dolda, anslutningspunkter såsom wc, ts mm kommer att synas, vill man ha mer dolt än så, ja då får man allt speca det klart o tydligt!
215 svar · 46,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Dra bort den ev pluggen och rengör hålet (om det är betong) alltså blås ur hålet med ett sugrör. Vit våtrumssilikon appliceras i hålen efter blandaren. Klart
1 svar · 826 läst
T
Talman: Det verkar som att gera plattorna rekommenderas. Då måste jag skaffa en kakelkap. Jag undrar om det duger med en billig kakelkap, det känns onödigt att köpa en dyr eftersom jag troligen inte kommer att kakla fler badrum. Att hyra en kakelkap nårgra dagar kostar lika mycket som att köpa en billig.
3 svar · 1,9k läst
S
stenna: Tack för era svar ,köper nog lägenheten ock funderar vidare på badrummet, målningen som är gjord av ägaren är minst sagt amatörmässigt gjord , så alternativen kanske är att måla om eller riva ut badrumsmattorna själv byta golvbrunn och låta en mattläggare sätta ny matta mvh/s
5 svar · 1,3k läst
M
MH1001: Ok, tack för svar. Känns ju trots allt lite tryggare att köra med 15 mm plywood överallt. Tanken att riva all råspont hade inte slagit mig. Det är ju lite jobb för några cm, men kanske är värt det. Är vi överrens om att bara köra plankvägg med våtrumsgips direkt på inte känns helt lockande?
2 svar · 1,8k läst
Hojte
Hojte: Nej det ska det aldrig vara om man har rätt grejer till riktiga leds. (Kina leds kan ju variera i kvalité) Det är mer troligt att ett lysrör flimrar. Ring din elektriker och hör med dom varför skottarna dom satte in flimrar
11 svar · 8,1k läst
H
HSP: Kör analys av både golv och vägg. Kan vara olika fix och fog i golvet än i väggen. Tänk på att om det kommer en firma som river så får du betala för sanering av hela badrummet om du säger att det är asbest i golvet, och inte provat väggen. kanske är onödigt om väggarna inte innehåller asbest. om det bara är asbest i golvet så räcker det med att firman river ut golvet. Men tar
5 svar · 3,0k läst
P
perrakakel: Gör om gör rätt. För 30k kanske ok men inte 170k, helt oacceptabelt!
247 svar · 95,8k läst
·
B
Bengt60: [citat] Det är pywood och mycket fint
2 svar · 908 läst
T
Thomas_Blekinge: Branchregler (Säkert Vatten) säger: Golvbrunn ska vara monterad så att minsta avstånd mellan väggens tätskikt och yttre fläns är 200 mm. En skillnad för olika användningar görs inte där. Med detta ligger mellersta golvbrunn fel.
6 svar · 3,2k läst
·
O
Odjuret: Golvvärme är nog det smidigaste... Då slipper du radiatorer samt får ett varmt golv. Om jag läst rätt så går det att lagga vattenburen golvvärme i bara ett rum, men man måste köpa nån rolig pryl först...
10 svar · 2,0k läst
R
rdor: Hur gick det med er PK3? Jag har en som gick sönder under garantitiden som de vägrar att reklamera så nu ligger ärendet hos ARN, köpt på Fredells. Har beställt en ny PK3 med boostfunktionen men de skickar hela tiden en PK30 utan boost. Så troligen har det varit problem med den som har boost funktionen.
1 svar · 3,7k läst
Ramnemark
Ramnemark: Synd att de krånglar. Ska du köpa fläkt igen så köp en intellivent. Den startar så fort jag öppnar luckan på tvättmaskinen/torktumlaren eller är i rummet mer än 5-10min.
17 svar · 4,7k läst
·
C
Christopher Henrysson: Lägg en weber ljusgrå siliconfog den är inte mörk.ändrar inte färg mvh
16 svar · 4,4k läst
·
GK100
GK100: Jag menar att gränsen för SELV som man alltid ska sträva efter att få på sina drivdon ligger annorlunda för AC och DC. Gränsen 50 V gäller AC och 120 V vid DC, oberoende begränsar regeln vid 200 VA eller 10 A du får alltså inte överskrida varken spänning eller ström för sig eller produkten 200 VA. Den högre spänningen vid DC kommer väl till pass i LED-fallet och seriekoppling
5 svar · 1,3k läst
K
keckepro: Hej Flöt en gång till i fredags och nu blev det mycket bättre! La två säckar blandat med mesta mängden vatten som jag spred ut med en tandspackel och drog sedan ett par gånger mot dörren från brunnen med en bredspackel på ett kvastaskaft. Sen är det viktigt att gå in efter en timme och skrapa så att det inte blir några kanter mellan första och andra lagret så att säga. Egentligen
13 svar · 3,2k läst
·
R
Roland112: okej! ingen med bild?
2 svar · 1,1k läst
A
Atom: Temporärt kan en kallsvets hällas in. Och viss försiktighet med vatten. Har du badkar, kan du styra utloppet djupare in i avloppet. Inget vatten behöver tränga sig in i sprickorna. Jag svetsade en gång en spricka som är MYCKET STÖRRE OCH VID BADKARET (gammal svets släpte) för 5 år sen. Godkänt? Knappast. Men håller tätt än. Edit. Betongen torkar med tiden. Trä hade varit värre!
14 svar · 8,7k läst
·
B
Bigfoot: Jag ska fräscha upp ett badrum, när det gäller väggarna så hade jag inte tänkt göra något mer än att ta bort den gamla plastmattan och sätta dit en ny. Väggen består av spånskiva på träreglar. Nu inser jag att tvättstället kommer att hamna lite olyckligt så att det kommer att behövas nya kortlingar. Så då är ju frågan vad jag gör. Nu sitter det snyggt monterade spåntade
0 svar · 2,0k läst
Krillew
Krillew: Ja nu körde jag utan vatten och det blev som du säger lite segt, jag hade ganska så varmt inne i badrummet så det var nog på gärsgårn att det var öppettid på 2 tim. Ja nog skulle jag velat haft lite lösare. Jag har massor med ytter o innerhörn så det tog lite tid o få till remsorna o hörnen innan jag kunde sätta igång med våderna. Jag tyckte det var svårt o rolla ut limmet men
4 svar · 2,4k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: När ska hantverkare upptäcka CAD-mjukvara? edit: Ska det inte springa iväg i pris är det nog dock du som kund som ska cadda på detta edit2: här är en ganska bra tråd om hur man kan använda ett ritprogram för att förberedda kakelläggning http://www.byggahus.se/forum/badrum/230692-val-av-kakel-positionering.html Dock är de bilderna mer en preliminär ritning över hur det ska se ut,
10 svar · 16,9k läst
·
M
myrstack: Inget läckage ur hålet? Vid dusch rinner det vatten ner längs missfärgningen? Om du har läckage i blandarfästet kan det vara en läckande koppling. Kan ju givetvis vara din normala järnhalt i vattnet som visar sig om detta. Om du har pex rör i rör kolla även andra änden vid fördelaren för att utesluta läckage som skulle visa sig där
19 svar · 7,7k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Unidrain har liknande system som är godkända med de stora tätskiktssystem
8 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Jag tror att det råder lite delade meningar om krysskolvning jämfört med att bara sätta tvärgående "stag" mellan golvbjälkarna, men de skall i så fall vara lika höga som bjälken. Om du har bjälkar som är ex. 220 x 45, så skall även de tvära bitarna vara 220 höga.
7 svar · 2,9k läst
·
J
JanneL: Förutsätter att du har tvättstuga i entréplanet i så fall. Har du inte det är det troligt att du behöver plats för en tvättpelare i badrummet.
4 svar · 4,2k läst
KarlXII
KarlXII: Jaorå. Men jag kör mest med takduschen. :)
7 svar · 5,4k läst
hsd
hsd: Jag har ett svagt minne av att ikea har färdiga underskåp som ska klara av att stå fritt
10 svar · 2,3k läst
·
L
lordi: Pex-rören är för sent att höra något åt. Avloppsröret går att byta mot vitt 40 eller 50 mm rör och en golvhuv. Hade varit intressant att se hur man kopplat tvättmaskinsavloppet inne i skåpet. Sitter det en tratt med vattenlås där inne ??
31 svar · 7,4k läst
·
D
Dallass: Jättesvårt att säga med den infon, då det är mycket som plockar på. Ska det upp nya våtrumsskivor? Vad för tätskikt skall ni ha? mm. Jag håller på att totalrenovera mitt badrum på 5,5m2. Bara på sådant som inte syns när rummet är klart har jag materialkostnad på ca 15-20k(våtrumsskivor, golvspån, flytspackel, reglar, golvvärme, tätskikt mm.) Å jag har säkert lagt 100 timmar
1 svar · 2,5k läst
L
lovestad: Du skall spackla sprickan innan du sätter en fiber/glasfiberväv. Annars så för du ett tomrum under väven. Är det inte silikon så går det bra försöka spackla upp sprickan och därefter lägga en ny latexfog efter en grundning ( mellan grundning och färdigstrykning)
19 svar · 8,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.