Badrum
AndersMalmgren: Jo, fanns dock träkåkar en bit in på 1900 talet. Vi lät några öststatare bila hela vår lgh. [bild] så vet inte vad exakt badrummet kosta men kunde inte blivit många tusenlappar inkl rivning av kakel etc. Man måste även vara försiktig så man inte bilar för långt, i mitt fall är självabjälklaget väldigt grovt så det var inget problem, men man har hört om hantverkare som bilat
glinton: Så då har jag pratat mer med leverantör och underleverantör. Jag tror att jag har fått dem att gå med på att göra om, men säger att det var inte inkluderat att byta rör. Och eftersom rören inte fyller standard så kan de inte få wc upp till standard. De vill att jag gör ett tillägg för att de ska byta ut gjutjärnsrören. Kanske är det en ok lösning? Jag vet inte, men kollade
Krilleman: Duschhuvudet ser ut att vara Heno. Men det går ju inte att zooma in :confused: http://www.heno.se/produkter/tillbehor/vr-115-1 [bild]
calle336: Jo men jag har ju en yttervägg som är reglad cc 600 med 170x45. sen har jag lagt 45x45 med cc 450. och fick nu se att det ju se att de vertikala gipsskarvarna också skall ha regel bakom sig dvs så måste jag kotla dessa. Som nån skrev blir ju mer reglar än skiva nästan. I innerväggen kommer jag att ställa reglar 45x70 mellan de befintliga reglarna med cc 600. fan va krångligt detta blev
falkn: Kan bara nämna att efter 2-3 duschar i ett badrum så tar det ca 4 månader för fukten i fixen att torka ut under normala förhållanden. Så att det är vatten bakom plattorna är ingenting att oroa sig för. Tätskiktet är det som håller tätt, väggbeklädnaden är enbart estetiskt samt för att skydda tätskiktet.
Joellernej: Jag kan meddela att firman gick med på att höja avloppet, om än med lite knot och förtäckta gliringar.
myrstack: 50mm är för klent. Spiro finns i 80 mm men används väldigt sällan och 100mm är i princip klenaste dimension. Antingen rätt dimension på kanal invändigt alt paxfläkt genom yttervägg om du har sådan
SBTJohansson: Söker en ångdusch med lägre höjd, behöver inte en massa dioder eller radio eller annat krafs, bara dusch och ånga. Maxhöjd ca 195 cm, nån som vet om det finns?
HeavyT: Bumpar den här istället för att starta en ny. Nu har jag testat ställa dit toastolen och det skulle kanske kunna funka utan excentrisk anslutning tom, beroende på hur manschetterna funkar. Röret som kommer upp ur golvet har ytterdiameter 133mm och innerdiameter 122mm, inget vanligt 110mm rör alltså antar jag. Toalettstolen som ska anslutas har ytterdiameter 102mm på röret som ska
Dallass: Tack för svaren, vill undvika sockel då jag personligen inte tycker det är snyggt. Får försöka spackla till det lite.
Agrik: 31000:- för ny golvbrunn, tätskikt, flytspackel, klinker o kakelläggning etc 3kvm i Malmö Jättenöjd blev jag ju inte, trots "pålitliga" referenser (2 släktingar) Men får duga för det priset Rördragning, möbler, kakel, klinkers o el fick jag själv stå för (gör själv/köper själv)
jonasnjonasn: Ok, testar med 10mm. Funkar inte det testar jag en 6mm och sätter i, bra tips! Så en universalplugg som exemplet visar här? Tack för hjälpen!
Hugo Åkerstedt: Är på väg att omvandla husets fd tvättstuga (förråd, allt i allo-rum etc) till en relax! Behöver lite matnyttiga tips om vad jag ska sätta för slags innertak? I dagsläget är det ingen extrem takhöjd att tala om, snarare 2.15m, tanken är också att sänka taket lite för att få in några smidiga spottar. Duschen kommer stå lite vid sidan av.. men spabadet kommer ta upp större delen
KnockOnWood: Snyggt! Men nu gäller det att ha exklusiva och eleganta schampo- och parfymflaskor också. Ingen jävla Heads & Shoulders, tandtråd och liktornsplåster :cool:
mexitegel: Man borde kunna åstadkomma samma sak med en Festool dammsugare :)
hama65: Krilleman_215 Det köper jag. Jag var i min tanke helt inne på en annan installation och fick inte ihop det med tätskikit.
Zdh: 300 cc brukar användas vid storformatsplattor, speciellt om de är av klinker/granitkeramik. Färgskillnaden mellan vägg och golv kommer bli påtaglig, allt beror på ljussättningen. Flytspacklingen blir bara en aning lättare, risken är större att det lägger sig plant över golvet istället. Men vet vad man gör så är det inga problem. Av bilden i första inlägget att döma så antar
Zdh: Håller med, jobbar med bostiks skit varje dag och kan säga att du förlorar all finish med en så värdelös fog, har prövat allt men grått blir vit och vit blir grå. Dock använder jag PCIs fog hos privatkunder, och kan starkt rekommendera den, även Schönox är mycket bra.
AndersMalmgren: [citat] Det är väll enda fördelen med latex att den kan målas. Dock hade jag struntat i båda och kört hårdfog
Ahlin: Nä, har inte köpt den än. Men några vita täcklock kan jag säkert trolla fram om det inte ingår... Men då vet jag att jag kan köpa den jag vill ha, utan att få rörtänger kastade efter mig av vvs-montören :D Tack för infon och ha en trevlig fortsättning på söndagskvällen! Med vänlig hälsning
Bernieberg: Kolla Tapwells inbyggnadsblandare med box. Lösning två enligt jbr:s beskrivning. De är snygga och jag gillar deras boxlösning, kostar en slant dock. Tror att de är bra kompis med Säkervatten också. http://www.tapwell.se/T-BOX-2525-8236048/article
Odjuret: Ring leverantören av primer och flytspackel och kolla vad de säger!
Peter2400: Känns som helt fel sak att chansa med, en förhållandevis liten kostnad för en riktig kabel. Svåraste detaljen att byta ut och potensiellt farligt också.
hempularen: Som sagt, kravet är att det skall vara minst 20mm från nivån vid golvbrunnen till överkanten av tätskiktet vid tröskeln. Alltså uppvikt 20mm om man inte har något fall. Men har för mig att det också står att vid tröskel så skall det vara uppdraget minst till klinkeröverkant. Skälet till det där sista tror jag är att du kan ha kapilär sugning av vatten under klinkers. Så även
jivanoff: Mattanpå golvet är ju en annan sak. Det utsätts ju för påverkan på ett annat sätt. Dock kan jag tillägga att 5 år senare så är det precis lika bra med våtrumsfärg på våtrumsmatta på väggen....
Stefan N: Det är inga som helst problem att peta upp den med valfri mejsel eller liknande, skulle vilja se den brunnen när man huggit med stämjärn däremot.....