Detta ska utföras av en rörmokare, men jag vill vara säker på att jag har tänkt rätt och beställt rätt prylar och någorlunda vet hur den ska installeras, Och helt enkelt inte har missat något. Litar heller inte på hantverkare men måste anlita en pga försäkring och för att jag inte vet hur. Sen att man har lite så vet om rörmokaren någorlunda ordbajsar eller.

Uppdrag: En badkarsblandaren och duschstång ska upp på är en kaklad gipsvägg på 16mm motsatt sida där en tidigare blandare har suttit. (Jacuzzin ska ut)

Fråga 1) Jag är osäker på att om det finns en fuktspärr på den delen av väggen. Det finns en fuktspärr på andra sidan väggen där en blandare normalt placeras (man ser det via en inspektionslucka som tidigare ägaren har byggt in). Radhuset är byggd 83, ni som har koll på konstruktioner på den tiden. Brukar man har fuktspärr på alla tre väggar utifall man vill installera ett badkar? Se bild.

2015-06-08 10-45-39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anm: Jacuzzin ska ut och ett badkar ska ersättas. Köpa Jaca någon? Knappt använd =).

Fråga 2a) Detta gäller hållfastighet. Jag har 40 cc utanpåliggande rör. Som jag förstår om en vägg inte har en plyfa bakom gipset. Bör man hitta en badkarsblandare som har mer än "1" fäste pga den sitter bättre då och inte blir lös med tiden. Jag har hittar följande saker (Behöver inte just vara dessa). Är detta den lösningen man brukar ta till för att fästa en blandare på endast gipsvägg? Finns det några andra lösningar? Är det något jag bör tänka vid denna typ av installation?

Lite exempelbilder.

blandarfaste-mora-40-160-cc-for-utanpaliggande-rordragning.jpg
Skapa konto

badkarsblandare-mora-inxx-a2.jpg
Skapa konto

termostatblandare-gustavsberg-med-blandarfaste-och-duschpaket-40-cc.jpg
Skapa konto

Detsamma gäller duschstång. Men den är väl inte utsatt på samma sätt som en badkarsblandare. Så det är väl bara att installera den I guess med rätt beslag.

Finns det några andra alternativ eller har jag missat något?

Om badrummet byggdes "fackmässigt" när det byggdes bör man följt de regler som gällde då. Om du tittar in på www.bkr.se finns även gamla branchregler att hämta. Jag vet inte hur långt tillbaka de sträcker sig.

Men om du inte har någon typ av intyg så är det inte med barum som med El, dvs att det per automatik är lagkrav. Bara för du tar in en VVSare behöver det inte bli "försäkringsbart". Många försäkringsbolag kräver att VVSarn följer "Säker Vatten" och då bör du avtala detta.Då måste VVSarn vara nasluten till denna organisaiton.

Generellt med dagens regler (bkr) så skall alla infäsningar i våtzon 1 borttna i en regel. Det komme rditt troligtvis int egöra. Men herregud, bygg inte om bara för det. Jag skulle helre riska konsekvensen. Ditt åldersavdrag är kanske ändå maxat så även om du får en skada kanske försäkringen inte täcker så mycket, eller?

Yo, tog lite tid. Har läst på, tack för dina länkar, och bestäm mig för att limma istället. Jag återkommer med en lösning när jag är klar. Kan vara bra för andra som ska kollar. Tror jag har en liknande tråd som pratar om just valet med lim eller inte.

To be continued...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.