Badrum
Huddingebo: Koppla bort alla rör från huvudstam och låt de ligga kvar öppna i bägge ändar. det hade jag gjort, enklast?
Åsa Lund: Läs på om hur man bygger bullerplank så kanske du får lite tips
AndersMalmgren: [citat] Skulle bli så mycket billigare för alla inblandade, mysterium
hempularen: Jordfelsbrytaren har inget med tillverkarens anvsiningar att göra. Det är en allmän elsäkerhetsregel, som är extra tydlig för våtrum. Dvs. den är ett krav oavsett om det står något i manualen eller ej. Den gäller så fort du gör någon ändring eller nyinstallation av el i ett badrum.
Hur_göra: Länken går till den utloppspip vi har valt. tycker att den är stilren, funkar bra med tapwell och säkert med hafa oxå.
Hera_73: Tack snälla @hempularen för ditt svar! De renoverade badrummet 2010 så då hade dessa regler inte trätt i kraft antar jag. Ska dit nästa onsdag och se allting. Så med andra ord - om den är vattenburen och om den är kopplad till varmvattencirkulation, vad ska jag kräva - att de byter den eller? Kan man från en sådan byta till en eldriven lätt? Eller måste man byta till en vattenburen
Åsa Lund: Har inte koll på måtten. Kan du inte få besked från butiken? Annars Rita en skiss i skala och kolla vad som verkar bra. Tänk på vinkeln som vattnet lämnar blandaren, vattnet ska gärna landa mitt i handfatet. Lycka till!
JimmyB: Hej, jag har inlett renovering av badrum o duschhörna i källarvåningen. Hus byggt 1976. Tagit bort samtliga skivor för att se hur det ser ut med reglar mot betomgplattan. Där finns mindre angrepp nedersta delen av stående reglar samt i några av de tvärreglar som lagts direkt mot golvet. :( Nu undrar jag om det bästa är att byta ut reglarna genom att lägga en tunn stålregel utmed
vectrex: Ingen mjukfog. Kan man undvika det så gör man det i ett badrum. Blir bara ful och äcklig med tiden.
Daniel_82: Kommit lite snabbare än vad jag räknat med på tillträde till nya lägenheten. Tänkte passa på att göra om badrummet när man ändå har dubbeltboende, så man slipper bo i renoveringen. Har kontaktat några firmor men bara fått svar på en. Tänkte höra om någon trevlig person hade tips på någon bra firma i Göteborg. Samt er erfarenhet. Jag hoppas jag lägger tråden rätt och det
Åsa Lund: Tanken är väl att man ska kunna kleta på massa längs med rören så att det blir tätt. På detta sätt är det viktigt att planera var man vill ha rören innan man börjar
Sofia Lindesjö: Idag påbörjades renovering av duschrum+toa på vår nederbotten, hus byggt 1909. Badrummet var lastgammalt.. Visade sig att det var fullt med mögel, så dom ska byta bjälklaget/trät. Förstått att det blir dyrare, vad kan det materialet kosta? Det är ett litet utrymme, drygt 2.5-3 kvm..
Anonymiserad 138940: Varför kör ni inte vattenburen golvvärme till växlaren med elpatron som kan gå på sommaren?
Celos: Tack Anders för svaret. Jag tvättar en hel del ull i hinkar och det känns som att det skulle ta tid att fylla dessa med duschen. Plus att en av katterna tycker om att dricka vatten ut nuvarande kranen ;-)
finlirarn: Gummiduk är nog bäst trots allt. Testade med en liten gummibit jag hade hemma och den var väldigt effektiv.
Odjuret: Nu hänger jag inte riktigt med... Men det stannar kvar vatten i rören när man stängt av duschen, det gör att det kan droppa lite en stund efter... Själv tömmer jag alltid duschslangen när jag duschat klart...
smiler: Värma med varmluftpistol är ju annars ett trix för att få plattor att släppa, vore ju trist i detta fall :)
Drotz: Ja badkaret står i garaget nu så det blev beställning. :)
Ahlin: Supporten på SkånskaByggvaror har nu spårat upp reservdelen. Trots att det är ett par år sedan inköpet, ska dom skicka nya delar till mig på goodwill. Så skulle man önska att alla leverantörer sköter sig! Jag uppskattar det iaf väldigt mycket! :)
Krilleman: Här har du en sprängskiss. www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=f1gv6psr&gInitPage=8 Jockes länk var allt lite dyr. Här hittar du den för nästan halva priset: http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-FM-Mattsson--FM-Mattsson-Keramiskt-Oeverstycke-G1-2-489019.html
P-plats: Jag köpte en vinkelslip med ställbar hastighet och lite prylar på Jula och byggde en egen slip för några hundralappar. Finns en tråd om detta nån stans här på forumet så sök lite... [bild] [bild] [bild] [bild]
vectrex: [citat] Det är en elektriker du bör kontakta! Tror inte man får byta själv även om man har "nödig kännedom".
D_a_g_g: Badrumsgolv ska normalt vara lägre än övriga rum för att vatten inte ska kunna rinna ut fritt i bostaden... Går iaf lösa med tröskel men vet inte om det är helt by the book. Konstigt att de inte tog kontakt med er tidigare. Ta dit någon från styrelsen och visa så de förstår problemet så de inte bara betalar entreprenören när den är klar om det inte är gjort rätt.. /David
hempularen: Det går att fräsa ur fogen, Då kan man använda någon form av anhåll som maximerar djupet som fräsen når. Dvs, det skall gå att fräsa ur så att man garanterat inte skadar tätskiktet. Men säkerställ att firman verkligen avänder en maskin där det går att ställa in max fräsdjup, körs det på frihand så är ju risken stor.
MariaairaM: Slutet gott, allt gott! Tusen tack för alla svar, jag har haft en besiktningsman på plats som nu godkännt alla delar vilket gör att försäkringsbolag godkänner bygget! Fritt fram att "bygga en låda" och bara duscha rätt på! :)