Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på och renoverar tvättstugan i källare i vårat 50talshus. Tidigare har det funnits en liten duschhörna intill stocken. Den är fuktsäkrad med epoxiyta. Väggen alltså, golvet är bortvbilat och kommer nytt med golvvärme... Jag har testat med min betongfräs men det är ju stenhårt att få bort sen är det väl trots dammsugare o mask inte det nyttigaste att andas in.... Lättbetongblocken bredvid duschen är målat med en i mina ögon inte helt diffusionsöppen färg... Ska tillägga att det är en innervägg främst jag tänker på även om en del är yttervägg utan kallasfaltboch med isodrän på utsidan .Detta skulle man ev kunna ta med en flex o ta bort lös färg o rugga upp innan finishputs och nytt tätskikt, men det kanske bara är idioti att inte fräsa all vägg innan tätskikt. Har lite funderingar på hur jag ska göra då detta är ca 35 kvm vägg som ska bli badrum. Jag tycker att det känns "fel" att stålregla me luftspalt o sedan köra våtrumsgips i en stenkällaee, isåfall däremot lite halvinne på fiber trespo -system. Hur skulle ni gjort?
Tacksam för snabba svar/ pette
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Betongväggar är väl ett ypperligt underlag för tätskikt och kakel. Känns fånigt att regla upp och sätta skivor. Vad gäller Fibo Trespo så tror jag det faktiskt blir dyrare och sämre än kakel i en betongkällare.
Frågan är ju då vad man ska göra med epoxyfärgen. Kan man låta den sitta kvar eller måste den bort innan man lägger fuktspärr? Borde stå i instruktionerna vilket underlag som krävs. Det kan också skilja mellan olika fabrikat på fuktspärr. På betongunderlag kan du också använda tätskikt som rollas på, om det nu skulle funka bättre i ditt fall.
Frågan är ju då vad man ska göra med epoxyfärgen. Kan man låta den sitta kvar eller måste den bort innan man lägger fuktspärr? Borde stå i instruktionerna vilket underlag som krävs. Det kan också skilja mellan olika fabrikat på fuktspärr. På betongunderlag kan du också använda tätskikt som rollas på, om det nu skulle funka bättre i ditt fall.
Har googlat loss lite men ej hittat nån bra info om epoxytätskiktgenerellt. Tror att Ardex har en primer för epoxi. Den är extremt glatt nu, men kanske går att ytslipa och prima så att jag får bra fäste.Ja jag hade tänkt rolla gummitätskikt typ lip om jag inte kör fibertrespo men jag känner sim du säger att jag egentligen vill sätta traditionellt kakel, frågan är ju dock om det är en godkänd lösning att gumma på epoxiyta. Det blir väl dubbla tätskikt. ?
Du ska inte använda fuktskydd i källare på ett äldre hus som inte har ett kapillärbrytande skikt och där det är risk för tillskjutande fukt.
Detta enligt GVK:s branschregler.
https://www.gvk.se/branschregler
Detta enligt GVK:s branschregler.
https://www.gvk.se/branschregler
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Fibo Trespo brukar kosta nära femhundringen per kvm, medan kakel kostar en hundring. Lägg till tätskikt, fix och fog så är du ändå långt under femhundringen. Dessutom behöver väl Fibo Trespo också kompletteras med specialdelar som bottenlister, tätmassa för skarvar, hörnlister och annat.pette skrev:Har googlat loss lite men ej hittat nån bra info om epoxytätskiktgenerellt. Tror att Ardex har en primer för epoxi. Den är extremt glatt nu, men kanske går att ytslipa och prima så att jag får bra fäste.Ja jag hade tänkt rolla gummitätskikt typ lip om jag inte kör fibertrespo men jag känner sim du säger att jag egentligen vill sätta traditionellt kakel, frågan är ju dock om det är en godkänd lösning att gumma på epoxiyta. Det blir väl dubbla tätskikt. ?
Faran med dubbla tätskikt är väl bara om det finns material eller utrymme mellan de två tätskiktet där fukt kan stängas in? Två tätskikt direkt på varandra är nog ingen fara. Typ som att använda flytande tätskiktsmassa för att limma folie, som vissa märken gör.
Ok har kollat med expertisen på Ardex.... Det får bli att knacka ner epoxit och tillhörande puts och göra om. Det e liksom det enda sättet att få till det helt regelrätt. En variant hade varit att hålla epoxiytan som tätskikt och bara läggs tätskikt runt om ( men det känns lite som epoxin suttit i min 30 år), eller att använda ett delvis diffusionsöppet tätskikt. Men då måste man också rugga upp epoxin och även då kunde han inte svara för hur bra vidhäftningen skulle bli med primer. Har ändå en del "bom" att knacka ner o putsa om. //
Klicka här för att svara