2 037 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ok offert på våtrumsmatta?
Jag har fått en offert på 64k (48k efter rot) för att lägga våtrumsmatta på väggar + golv i tre rum på ca 3.5-4 m2 vardera.
Förutom mattan så ingår det flytspackling och spackling av väggar. I ett av rummen så ingår det även att bila bort gammalt flytspackel (fallet är inte ok och jag känner inte för att bara ha ett nytt lager ovanpå) .
Låter det som ett rimligt pris? Golvfirmorna har inte varit överdrivet intresserade så jag har tyvärr ingen annan offert att jämföra med.
Förutom mattan så ingår det flytspackling och spackling av väggar. I ett av rummen så ingår det även att bila bort gammalt flytspackel (fallet är inte ok och jag känner inte för att bara ha ett nytt lager ovanpå) .
Låter det som ett rimligt pris? Golvfirmorna har inte varit överdrivet intresserade så jag har tyvärr ingen annan offert att jämföra med.
Jag tycker också det låter billig, om det inte är per rum förstås? Är det våtrum? Tänk på att om golvbrunnarna är äldre än 90 tal så måste du byta dem för att det skall bli fackmässigt.
Vad ingår i spackla väggarna? Sätter du själv gips och de spacklar över skruvålen? Vad skall du ha på väggen, tapet eller kakel?
Vad ingår i spackla väggarna? Sätter du själv gips och de spacklar över skruvålen? Vad skall du ha på väggen, tapet eller kakel?
Redigerat:
Jag känner ingen som anlitat firman, men den är GVK-auktoriserad och har varit med ett antal år så jag får väl hoppas att den är seriös.
Matta på väggar och golv som sagt. Spacklingen gäller befintlig spånskiva så att ytan blir ok att sätta matta på. (Jag hade tänkt göra den biten själv, men det är lika bra att lämna bort det så blir det inga diskussioner om underlaget.)
Golvbrunnarna byter jag själv.
Matta på väggar och golv som sagt. Spacklingen gäller befintlig spånskiva så att ytan blir ok att sätta matta på. (Jag hade tänkt göra den biten själv, men det är lika bra att lämna bort det så blir det inga diskussioner om underlaget.)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Är firman seriös så ska du vara nöjd med offerten tycker jag.Bigfoot skrev:Jag känner ingen som anlitat firman, men den är GVK-auktoriserad och har varit med ett antal år så jag får väl hoppas att den är seriös.
Jag vill dock flika in att som man ofta läser här på forumet så är "GVK auktoriserad" bara en gimmick och säger absolut ingenting om hur bra jobb man kommer få. Det kan givetvis vara en kanonbra firma, det bästa är alltid att tala med tidigare kunder.
Likadant med en BKR auktoriserad firma, som har t.e.x tio anställda varav 8 stycken är duktiga yrkesmän och 2 rötägg som är desto sämre......har man otur får man en av dessa rötägg.......SueCia skrev:Är firman seriös så ska du vara nöjd med offerten tycker jag.
Jag vill dock flika in att som man ofta läser här på forumet så är "GVK auktoriserad" bara en gimmick och säger absolut ingenting om hur bra jobb man kommer få. Det kan givetvis vara en kanonbra firma, det bästa är alltid att tala med tidigare kunder.
Spånskiva är väl inte lämpligt underlag i våtrum idag?
Jag gör just nu om ett badrum och en gästtoalett med plastmatta, och där har vi satt upp gips på väggarna före mattläggning.
Jag gör just nu om ett badrum och en gästtoalett med plastmatta, och där har vi satt upp gips på väggarna före mattläggning.
Spånskivan har man nästan alltid som golvunderlag i badrum och rent teoretiskt är det säkert inga problem, förutom möjligtvis något mer brandfarligt än gips. Tjock plyfa i väggen är ju bra underlag på cc45, det blir stabilt och med tillräckligt tjock plyfa bottnar skruvarna.
Det får duga. Såvitt jag förstår är det godkänt för matta även om det inte är något man brukar använda vid nybygge. Jag funderade på att byta skivorna, men kom fram till att jag hoppar över det. Ska jag höja till "nybyggnadsstandard så måste jag dra om diverse rör som kommer upp i golv också. Och så vidare...Tottomannen skrev:
Jag nöjer mig med nya golvbrunnar, fall på golven och uppvik av mattan. Borde bli rätt mycket säkrare än nuvarande golv med felaktigt fall och inga uppvik vid trösklar.
Klicka här för att svara