7 841 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Golvgips, vilken sida upp?
Sida 1 av 2
Håller på att bygga badrum och har påbörjat att gipsa tak och väggar sedan ska jag lägga gips på 22 mm golvspånskiva och nu till frågan, golvgips är helt blankt på ena sidan och andra sidan är behandlat med någon slags nätmönster . Vilken sida skall vara upp? Vilket lim får användas?
Varför golvgips?? Jag vill ha det stabilt och det är för att vi ska ha klinker och för att det är en gammal träkåk. Om det hadde stått vilken sida det ska vara på golvgipset hadde jag inte ställt frågan i detta forum. Mvh Kim
Det blir lika stabilt om du flyter med armeringsnät, minst 12mmm tjocklek vid brunnen och sedan ökar detta mått iom fallet.
Om du tvunget ska ha golvgips så ska det limmas med kakelfix, typ Ardex S48 men det är svindyrt och det funkar lika bra med vanligt fix, blanda det hyfsat löst och dra ut med en 8mm fixkam och smacka dit golvgipset och fäst med några skruvar så inte skivorna rör på sig. Skruvarna kan du med fördel ta bort dagen efter.
Skivorna du har, har jag aldrig stött på men man brukar ju se det genom att se var skarven på pappret slutar och det är då neråt.
Om du tvunget ska ha golvgips så ska det limmas med kakelfix, typ Ardex S48 men det är svindyrt och det funkar lika bra med vanligt fix, blanda det hyfsat löst och dra ut med en 8mm fixkam och smacka dit golvgipset och fäst med några skruvar så inte skivorna rör på sig. Skruvarna kan du med fördel ta bort dagen efter.
Skivorna du har, har jag aldrig stött på men man brukar ju se det genom att se var skarven på pappret slutar och det är då neråt.
Tja... man får stå ut med att bli ifråga satt ibland... Det är oftast i all välmening. Så jag tycker du faktiskt var liiite välKimmmmmen skrev:
Odjuret, om du tycker mina ord var så pass att du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt. Jag är tacksam för limförslaget. Jag tror att nätdelen ska vara upprätt men ska kolla vidare. Det jag inte gillar men som jag måste hantera är allt ifrågasättanden. Jag ställer en fråga och förväntar mig antingen ingenting eller ett svar på just min fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar. Mvh Kim
Ifrågasättandet är nog i all välmening. "Ingen" använder golvgips i badrum idag. Det är enklare, billigare och du får ett bättre resultat om du flytspacklar istället!Kimmmmmen skrev:Odjuret, om du tycker mina ord var så pass att du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt. Jag är tacksam för limförslaget. Jag tror att nätdelen ska vara upprätt men ska kolla vidare. Det jag inte gillar men som jag måste hantera är allt ifrågasättanden. Jag ställer en fråga och förväntar mig antingen ingenting eller ett svar på just min fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar. Mvh Kim