Krilleman
Krilleman: Jag skulle säga att du har en 1000-serie. http://www.fmmattsson.se/globalassets/fm-mattsson/dokument/pdf/instruktioner_aldre_web.pdf
1 svar · 5,1k läst
·
A
Advalund: Okej, tack för tipset. Ska fråga på bygghandeln om de har något liknande.
7 svar · 34,7k läst
·
Globetrot
Globetrot: ok, tack alla! ��
9 svar · 8,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Sorry missade glada gubben där :)
7 svar · 15,2k läst
H
hempularen: Som sagt det ser ut som manschetten tittar ut under klämringen. Det är i så fall fel för vissa brunnstyper. Detta ser ut att vara en brunnstyp där klämringen skruvas fast med skruvar. Det är då ofta en JAFO brunn, för en del av deras brunnar (alla?) skall det vara så. Du behöver försöka fasställa vilken tillverkare det är, och titta på den rätta monteringsanvisningen. Här i
2 svar · 4,3k läst
·
H
hempularen: Framförallt om du just skall sälja så är det ju viktigt att du följer reglerna. Annars stor risk att en bes. man anmärker på det, och så öppnar det helt i onödan för en extra prutningsrunda för köparen. Ang. diskussionen i tråden om vad förs. bolagen kräver. Citatet från LF var att man skall ha den standard som gällde vid byggtillfället, eller installationstillfället. Det
25 svar · 6,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: någon som vet vad lokalen såldes för?
26 svar · 3,8k läst
Peppe_Ronin
Peppe_Ronin: Hej. Har av budgetskäl blivit mer eller mindre tvingad att köpa billiga produkter i många fall under mitt nybygge (behöver inte påminnas om att jag borde lagt "nån tusing till" för att inte ha problem) ;) och jag har nu köpt en polsk Cersanit vägghängd wc-stol komplett med fixtur och allt. Det vi inte kommer på är hur man bäst skall fästa fixturen inuti lättväggen som kommer att
0 svar · 2,4k läst
A
anis16: Har ett badrum där vi byter handfat och stuvar om med ny toalett etc. Väggarna är med relativ ny våtrumsmatta (2009) som sitter bra men det blir lite tråkigt med gamla skruvhål etc. från gamla handfatet Tittade på om man skulle sätta typ panel som liknar kakel eller någon annan board runt handfat men känns som jag inte behöver gå hela vägen till riktig våtrumspanel då jag faktiskt
0 svar · 2,3k läst
R
Roland112: tsss fusk alltså!
85 svar · 18,4k läst
·
Globetrot
Globetrot: Intressant frågestälning från TS. Om man får en skada i ett gammalt badrum är ju också enda alternativet att bygga om med nytt tätskikt. TS kanske vorde försöka köpa hus med våtrumsmatta. Att husen skulle nedvärderas flera hundratusen pga nytt badrum är inte rimligt. Att noga undersöka är ju dock jätteviktigt. Säljarens bilder, besiktningar, behörighetsbevis mm.
18 svar · 4,2k läst
F
Fred vom Jupiter: Golvbrunnen lär vara en svag punkt också. Jag har fått för mig att det är runt den som det oftast blir fuktskador. Jag har ett gammalt badrum från 80-talet som jag inte litar helt på, så jag valde att inte duscha på golvet utan att ställa in en duschkabin så att vattnet leds rakt ner i golvbrunnen istället för att rinna över golvet och över skarven till brunnen. Ett inkaklat badkar
9 svar · 3,8k läst
·
T
tripptrapp: En källare ligger under mark och har alltså isolering(en temperaturgradient) mellan golvet (plattan) och utetemperaturen, medans en platta ju ligger på marken och inte har det. Om det sedan är "i princip" samma låter jag vara osagt, men när det gäller isolering och fukt är det två helt olika konstruktioner.
9 svar · 1,8k läst
A
Atom: Det höga priset på badrumsmöbler beror på att trots allt är det inte spå stora volymer man tillverkar. Materialet är det samma som till vanliga kök. Man kan ta vanlig IKEA kök och anpassa till att vara exklusivare badrumsmiljö ;) Nu när vi har en renovering på gång, har vi tänkt till med placeringen av skåpen. Inken vatten får droppa på dessa. På insidan täpte till alla hörn
9 svar · 3,3k läst
B
Bigfoot: Bra, då kör jag som jag tänkt utan tröskel.
6 svar · 1,7k läst
A
Atom: Blank. Den ser bättre ut. Dessutom lättare att rengöra och kalken fastnar inte heller så lätt. Hade det varit 15x15 kakel eller motsvarande, hade jag sagt matt.
1 svar · 1,2k läst
Johan_A_M
Johan_A_M: Stort tack! Hade bara forumsökt på tillgänglighet :/
2 svar · 3,1k läst
raveper
raveper: Migrering i plast är väl i princip omöjligt att få bort.
20 svar · 45,9k läst
T
tank77: Hyr en betongslip och slipa ner ett fall runt brunnen. Slingan ligger gott och väl under monteringsplattan så det är ju ingen fara att man kapar den;)
9 svar · 8,1k läst
·
FruJosefsson
FruJosefsson: De har provat ett byte av termostaten så vi avvaktar till nästa vecka för att se hur detta funkar.... Badrumstenovering var inget vi har budgeterat för....
5 svar · 4,2k läst
H
Hisenberg: Tjena, jag kopplade in fasen på L och nollan på N på brytaren.
6 svar · 9,0k läst
·
P
Anonymiserad 146782: Jb brytare kopplad så klart. Löste tätning genom att ta en tätslutande rörmanschett jag krängde över och silikonerade mot golvet. Denna är lätt att skära bort vid inspektion. Sedan är huset byggt 94, och jag vill minnas att kravet då endast var tätskikt i zon 1, är det någon som har koll på detta? Med detta i åtanke ville jag inte ändra i den befintliga konstruktionen utan
9 svar · 9,1k läst
·
tommib
tommib: Tack för all hjälp alla! Jag gillar idén med "vinkeljärnen" AndersMalmgren, men det blir nog tyvärr en konventionell lösning med väggstående WC och en lite tunnare mellanvägg... Första firman som var här och tittade var väldigt tveksam till bultar i golvet. Får se vad de andra säger, har tre firmor till på ingång. Troligen samma tyvärr.... Egentligen önskar jag att jag skulle
25 svar · 6,0k läst
·
A
Atom: Jag testade med 125mm sten klinga. Visst dammade det :) Den har gått ca 5mm in (10mm klinkers) sen började kasta. Eller snarare, jag klarade inte att föra den rakt. Tur jag provade precis under toastolen.
10 svar · 2,0k läst
·
S
sinuslinus: Kolla med Inredningssnickarna.
1 svar · 787 läst
J
Jerkersson123: Hej på er allihopa! Jag har ett litet problem jag skulle behöva hjälp med, hoppas det är okej att jag frågar här-Frugan har såklart lyckats med detta.. Det är nämligen så att vattnet i badrumsblandaren rinner rätt igenom kranen istället för duschmunstycket. Det är alltså något fel med dragomkastaren i utloppspipen. http://i.imgur.com/8rCFDU3.jpg Såhär ser det ut då
0 svar · 1,3k läst
rockin_john
rockin_john: Ett gångjärn till ena dörren på mitt duschhörn har ärgat sönder och måste bytas. Vet dock inte vilket fabrikat det är på dörrarna :( Någon som har några tips? Här är gångjärnet som gått sönder.... [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
Björnberger
Björnberger: Återupplivar en gammal tråd... Hoppas det är ok roggabear! ;-) Blev ditt badrum bra? :-) Jag håller också på med ett badrum där jag strax ska regla upp väggarna. Jag tänkte köra med 45 x 70 reglar 450 mm c/c. Räcker det med en 70 mm tjock regel för att dra vattenledningar och dess 90 graders böjar eller är 95 mm reglar att rekommendera?
4 svar · 6,7k läst
S
sinuslinus: [citat] Fråga grannar och bekanta som anlitat sådana firmor. Rekommendationer på ett forum är ju ingen garanti för en objektiv rekommondation.
6 svar · 1,6k läst
G
gusvo085: Det beror ju på hur stor borr man har... Jag hängde ett skötbord på väggen och borrade då i fogen. Nu är skötbordet borta, ny fog på plats och inget syns... Plattorna är inte skadade.
10 svar · 52,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.