D
Danii KD: Tack, japp har tvättat tapeten och den ska gå att måla över. Vi kommer inte att använda duschen utan mer kanske dra vattenslang från den ibland å så. Därför inte så jätteviktigt för oss men om jag ska måla om så vill jag ändå att den ska hålla god standard så kommer att foga skarven ;)
2 svar · 3,7k läst
Krilleman
Krilleman: Om brunnen är tillverkad tidigare än -91 ska den bytas för att det ska vara OK enligt reglerna! Här hittar du JAFO:s instruktioner angåend äldre brunnar: https://www.gvk.se/media/3394/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
5 svar · 1,4k läst
harry73
harry73: Kan det vara en ide att kontakta försäkringsbolaget och göra en skadeanmälan. Säg då att du fick en spricka är sprucken och att du misstänker att tätskiktet kan vara skadat och att du kan ha en början till fuktskadan. Sen tar du det hela utifrån deras svar. Ett annat alternativ är att reklamera hos kakelsättaren och låta honom fixa problemet, så att han fortfarande garanterar
5 svar · 12,4k läst
O
Odjuret: Jag har för mig att jag läst att det kan gå att lägga kakel ovanpå kakel, men det ställer krav på att det gamla kaklet sitter ordentligt fast. Hur det är med klinkers, låter jag vara osagt. Men det borde vara samma regler...
1 svar · 3,9k läst
L
Larsson93: Sätt dit en förhöjningsring och flyt om hela badrummet, så hade jag gjort iaf. En annan sak att göra är att använda annan sorts spackel och dra ut där det finns bakfall. Uzin 182 är ett bra spackel för det ändamålet. Om du flyter om allt ihop så kör ett lager primer innan och låt det härda in riktigt innan du flyter. Annars finns det risk att det nya lagret blir som en "kaka"
1 svar · 4,2k läst
O
Odjuret: [citat] Tja.. Jag tänker inte gå in på nån diskussion om relining eller inte. Det om något är OT... Och har inget med diskussionen om hur man ska definiera olika saker. Jag tror att vi inte kommer vara överens om vilket som är korrekt. Vill du diskutera både uttryck och relining så får du gärna starta en egen tråd. Jag lovar å vara där! :) Till ts, förlåt för att vi kapade din
25 svar · 6,1k läst
·
J
J.A: Tack för förslagen. Idag var jag i bygghandeln och där hittade jag stenkomposit, vilket skulle kunna vara något. Inte billigaste lösningen just, men kan folk köpa hela köksbänkskivor i det materialet så kanske jag kan klara några mindre hyllor :)
2 svar · 1,0k läst
S
snowjim: Det gick bra med att värma och använda tandtråd plus lite kraft. Fick dock en bubbla under den ena, troligen för dålig värmning och det gick att åtgärda med lite lim.
3 svar · 11,7k läst
J
J.A: Om spegeln går åt skogen den dagen jag vill ha bort den, så gör det ju ingenting. Huvudsaken att jag inte har pajjat mattan bakom. Tack för tipset!
2 svar · 4,2k läst
mexitegel
mexitegel: Även staples har, de har också fysiska butiker; http://www.staples.se/hallare-katrin-gigantbox-m-l-ljusgra/cbs/860448.html?promoCode=200200555&Effort_Code=WW&Find_Number=860448
8 svar · 1,9k läst
·
R
Roland112: [citat] Som jag förstått det så kan du ha både 45cm eller 30cm cc mått mellan reglarna. 30cm lämpar sig bra vid renovering då man har 60cm sedan tidigare. Men har du 30cc mellan reglarna så behövs ingen plyfa eller OSB enligt bkr när jag ringde dem. Då får du istället sätta ut kortlingar där du tror att du eller senare ägare kan komma att vilja fästa något.
6 svar · 4,0k läst
T
tank77: Inga problem, tätskikta du!
2 svar · 3,3k läst
·
anders07
anders07: Nej, det behöver den inte. Det är en "skugglist" som var vanlig tidigare, vissa tycker det är snyggt att taket "flyter" andra tycker bara det ser sunkigt ut... I tak behövs inte något tätskikt och du ha antagligen fuktspärr i taket så det bästa är att låta det vara så du inte stänger in fukt någonstans...
3 svar · 4,9k läst
·
Manberg
Manberg: Det är nog som ni säger, att det kan vara Beijer som är boven, vad vet jag, jag har haft en innestående irritation mot höganäs under denna tiden, kanske är det felaktigt. Iom att det var ett tag sedan kan jag mest utgå ifrån de känslor jag minns jag hade då samt den korrespondans jag hade med en annan firma där våra åsikter föll väl ihop angående Höganäs Så rent objektivt så
12 svar · 3,0k läst
X
xyle: Ne brunnen är inge krav så tänkte nästan samma sak. Men som "matstj" säger. så är det bra, annars rinner vattnet ifrån tvättmaskinen o vp till andra delen av rummet. Är inne på att göra en klack faktiskt. Sen hade det varit självklart varit bättre och haft allt i väggen. Men får hjälp av en erfaren mattläggare som kommer göra allt han kan för att täta klacken.
32 svar · 10,0k läst
·
P
Anonymiserad 141313: Huset är byggt 1857, sedan tillbyggt lite här och där och är numera typ dubbelt så stort. Källaren kan vara gjord senare. Större delen av huset har träbjälklag, men badrummet har gjutet golv. Kan också bero på att det gjorts om 2011 eftersom någon, troligtvis onykter, körde rätt in i gaveln på vintern just där badrummet ligger. Men nu blev det så. Jag borrade/bilade upp ett hål
11 svar · 4,1k läst
E
eviljava: För ca 10 år sedan vet jag att IKEA hade plastlister för deras kökssystem (Faktum). Dessa monterade man i nederkant på sockeln, just för att de inte skulle suga fukt och svälla upp om man spillde vatten på golvet (vilket är lätt hänt i ett kök). Jag vet inte om listen fortfarande finns kvar i deras nya system (Metod). Men det är ju värt att kolla upp kanske? Huruvida det är
1 svar · 1,6k läst
R
Roland112: någon kom på att det är jävligt viktigt att kunna fästa ett handtag på väggen inne i duschen så att du kan ligga på golvet i duschen o dra dig upp i handtaget utan att handtaget lossnar....detta är mycket viktigt numera. :thumbup:
10 svar · 4,7k läst
A
AfrooDite: Ok, då gör jag likadant. Iofs så är det inte ett krav enligt Alcros våtrumssystem att väva väggarna. Endast i Zon1. Eller finns det någon fördel att montera väv överallt. Jag ser det sol en onödig kostnad, samt merjobb.
23 svar · 19,5k läst
·
FemTummar
FemTummar: Tja, hinken är gammal och repig så nåt kanske gömt sig i den, men vi brukar inte använda den när vi städar... Jag var inne hos kakelfirman som fixade kaklingen förra gången det begav sig och de gissade på att problemet hette Bostik. De var inne på samma spår som tank77 eftersom Bostiks fog är "det sämsta som finns på marknaden just nu". I synnerhet för mörka fogar. Synd att det
15 svar · 5,6k läst
·
S
snowjim: Fick inte tag på någon spruta så jag skar upp det med vass kniv uppifrån och körde men superlim vilket fungerade utmärkt. Tack för alla tips!
10 svar · 3,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Helt korrekt! 75mm i uppvärmt utrymme återgå till 110mm i kalla utrymmen.
3 svar · 1,2k läst
·
P
Per-Johan: Hej. Vi har ett ganska litet badrum och behöver ett litet men utrymmeseffektivt badkar. Vi har fastnat för Noro sand 1500, någon som vet om det är bra och hur funkar det med gjutmarmor? Hälsningar Per-Johan
0 svar · 969 läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: Bor ni i hus eller lägenhet?
3 svar · 589 läst
·
S
SaiTech: Hej, var landar man i med Tätskikt och diffusionsspärr? Känns lite mycket om och men, med dubbla tätskikt i våtrumsytterväggar. Kan vara bra att ta bort diffusionsspärren mot ytterväggen men å andra sidan kan andra problem dyka upp. Som "Risk finns även för fuktskador i ytterväggens utsida om plastfolien tas bort i väggen". Kan man byta diffusionsspärr mot vind?papp
15 svar · 3,4k läst
K
kvasi: Någon som har erfarenhet kvalitet och installation av duschvägg från Noro och/eller Boden ? Lite lägre priser än Hafa med flera. Tack!
0 svar · 2,2k läst
G
gorantornqvist: Ok...tack för svaret
2 svar · 1,0k läst
C
charpat: Hej, Vi planerar att bygga ett badrum i vår tillbyggnad som har ytterväggar av lättbetong som är putsade. En vägg blir mot yttervägg som är putsad lättbetong och en mot en befintlig vägg som består av OSB och vanligt gips. Vi kommer sedan att resa två nya väggar med plåtreglar, plyfa, och våtrumsgips. Vårt problem är mot yttervägg och befintlig vägg med gips. Badrummet kommer
0 svar · 1,0k läst
T
thomasx: Jag hittade ingen bild så här rakt av, men jag skulle vilja säga att de flesta varianter nog kan bli fina med mörk fog, det gäller bara att hitta rätt kombination, vi har som sagt både ljust och mörkt kakel med mörk fog. Det mörka hade nog sett konstigt ut med ljus fog. Och ljust kakel kan bli väldigt fint med en mörk fog som kontrast. Bild-Googla lite på mörka fogar, så kommer en
3 svar · 1,2k läst
T
torparnorpan: Tack för kort koncist svar!😊
2 svar · 681 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.